A A+ A++

W odpowiedzi na zapytanie ze strony agencji zamówień wojskowych NATO (NATO Support and Procurement Agency) dotyczące możliwości pozyskania samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli Saab przedstawił ofertę bazującą na wielozadaniowym samolocie wczesnego ostrzegania GlobalEye. Celem programu Alliance Future Surveillance and Control jest wyłonienie następców będących w tej chwili w służbie samolotów E-3A Sentry, popularnie zwanych AWACS-ami. E-3A mają być wycofane po pięćdziesięciu latach służby około 2035 roku.

Program AFSC zainicjowano w lutym 2017 roku fazą studyjną, w której ramach opracowano założenia techniczne dla przyszłych samolotów wczesnego ostrzegania. Analizie poddano obecne na rynku i dopiero opracowywane rozwiązania techniczne oraz zasadność koncepcji stworzenia systemu systemów obejmującego powietrzne, lądowe i morskie środki rozpoznawcze wymieniające się między sobą danymi. Ta faza programu zakończyła się w grudniu 2018 roku. W kolejnym etapie NSPA podpisała z wybranymi przedsiębiorstwami kontrakty na wykonanie i przestawienie szczegółowych koncepcji technicznych proponowanych rozwiązań.

Przedstawiona oferta Saaba jest wynikiem tych analiz. Stanowiący jej podstawę system GlobalEye nie jest określany przez producenta tylko jako samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia, ale jako wielozadaniowy system rozpoznawczy (swing-role surveillance system), ponieważ poza wykrywaniem celów latających i morskich ma możliwość wykrywania również celów lądowych. Jako platformę dla tego systemu wybrano odrzutowiec biznesowy Bombardier Global 6000, oferujący odpowiednią objętość kadłuba, moc silników i długotrwałość lotu, sięgającą jedenastu godzin.

Para GlobalEye’ów nad Szwecją.
(Saab)

Sercem systemu jest radar Erieye ER, oferujący zasięg wykrywania ponad 600 kilometrów. Jest on zbudowany z modułów nadawczo-odbiorczych wykorzystujących azotek galu (GaN). Samolot wyposażono także w zamontowany pod kadłubem radar z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym Selex ES Seaspray 7500E. Służy on do wykrywania celów morskich i lądowych, dysponuje między innymi trybami pracy GMTI (ground-moving target indicator) i SAR (synthetic aperture radar). Pozostałe wyposażenie misyjne obejmuje miedzy innymi głowicę obserwacyjną FLIR Systems Star Safire 380HD, terminale wymiany danych taktycznych zgodne ze standardami Link 11/16/22, system identyfikacji swój–obcy, odbiornik sygnałów transponderów lotniczych ADS-B i odbiornik sygnałów systemów automatycznej identyfikacji statków AIS.

Więcej o szwedzkich maszynach można przeczytać w naszym artykule: Szwedzkie samoloty wczesnego ostrzegania Erieye i GlobalEye

– Saab jest sprawdzonym i zaufanym partnerem przemysłowym dla NATO, prowadzącym działalność w ponad dwóch trzecich państw należących do sojuszu – powiedział Carl-Johan Bergholm kierujący działem rozpoznania w szwedzkiej firmie. – Nasze rozwiązania, w tym GlobalEye, są od podstaw projektowane tak, aby były kompatybilne z wymaganiami NATO. Jestem przekonany, że możemy zaoferować dostarczenie kluczowych zdolności, które wzmocnią NATO i przyniosą korzyści państwom członkowskim.

NATO-wskie AWACS-y

NATO dostrzegło potrzebę posiadania samolotów wczesnego ostrzegania już w latach sześćdziesiątych, a została ona wzmocniona w kolejnej dekadzie wraz z wprowadzeniem do uzbrojenia w Związku Radzieckim samolotów uderzeniowych MiG-27. Szybkie i latające na małej wysokości Floggery D mogły bez uprzedzenia zaatakować większość lotnisk zachodnioniemieckich. Zwykłe naziemne stacje radiolokacyjne nie były w stanie ich wykryć, co potwierdzono doświadczalnie w tracie ćwiczeń z samolotami NATO-wskimi latającymi na małych wysokościach. Radar umieszczony na samolocie latającym na wysokości około 10 kilometrów w pobliżu granicy z Niemiecką Republiką Demokratyczną dawał mniej więcej pół godziny czasu na reakcję podczas radzieckiego ataku.

E-3A Sentry należący do NATO.
(Maciej Hypś, Konflikty.pl)

Kontrakt na osiemnaście samolotów E-3A Sentry podpisano w 1978 roku. W kosztach partycypowały wszystkie europejskie państwa NATO poza Wielką Brytanią, która w tym czasie rozwijała własne zdolności tego typu na bazie samolotu Nimrod AEW.3, a która później również kupiła E-3D. Pierwszy samolot dostarczono do bazy Geilenkirchen w Niemczech Zachodnich 24 lutego 1982 roku. Ponieważ samoloty miały należeć do całego sojuszu, a nie konkretnego kraju, zdecydowano, że będą zarejestrowane w państwie, które nie posiada własnych sił powietrznych – Luksemburgu. Dostawy zakończono w 1985 roku.

Na potrzeby samolotów sformowano jednostkę NATO Airborne Early Warning (NAEW) rekrutująca pilotów i kontrolerów naprowadzania ze wszystkich państw NATO. Główną bazą jest Geilenkirchen w Niemczech, a ponadto do roli wysuniętych baz operacyjnych przystosowano lotniska Konya w Turcji, Ørland w Norwegii, Trapani we Włoszech i Aktion w Grecji.

Samoloty dostarczono w wersji Block 10 z radarem Westinghouse AN/APY-2 przystosowanym również do śledzenia celów morskich. Radar ma zasięg ponad 400 kilometrów i może równocześnie śledzić do 600 celów. Operatorzy mogą naprowadzać własne myśliwce na sześćdziesiąt celów równocześnie. Zgodnie z umową Boeing dostarczył jedynie samoloty z radarami, a pozostałe wyposażenie awioniczne i specjalistyczne wyprodukował przemysł europejski. W połowie lat osiemdziesiątych samoloty zmodernizowano do standardu Block 25, co polegało na instalacji pięciu dodatkowych radiostacji UHF. W latach 1992–1999 zrealizowano kolejną modernizację obejmującą montaż łącza wymiany danych taktycznych Link 16, odpornych na zakłócenia radiostacji UHF, kolorowych monitorów w konsolach operatorskich i środków walki elektronicznej oraz zwiększenie pamięci komputerów.

Kokpit zmodernizowanego E-3A.
(Maciej Hypś, Konflikty.pl)

Następną modernizację (Final Lifetime Extension Programme) zrealizowano w latach 2015–2018. Zmodernizowano czternaście samolotów (pozostałe cztery wycofano ze służby), wyposażając je w cyfrowy kokpit i modernizując awionikę, dostosowując ją do obecnych i przyszłych wymagań przepisów ruchu lotniczego. Na głównym panelu analogowe zegary i wskaźniki z lat siedemdziesiątych zostały zastąpione przez pięć wielofunkcyjnych kolorowych monitorów cyfrowych. Piloci mogą je dowolnie konfigurować: wybierać, które dane z silników, pilotażowe i nawigacyjne mają być wyświetlane. Pierwszy NATO-wski AWACS był modernizowany w zakładach Boeinga w Seattle i został dostarczony w listopadzie 2016 roku. Pozostałych trzynaście samolotów przeszło modernizację w Manching w Niemczech. Dzięki temu samoloty będą mogły latać do 2035 roku.

Zobacz też: Brazylia zakończyła modernizację transporterów M113

Copyright Saab AB

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWprowadzą abonament RTV od smartfonów i komputerów?
Następny artykułГвардіол забив Гвардіолі: як Лейпциг зрівняв рахунок у матчі проти Манчестер Сіті – відео