Czytanie dzieciom wspomaga ich wychowanie emocjonalne i budowanie więzi – powiedział minister kultury Piotr Gliński podczas konferencji na temat nowej odsłony kampanii „Mała książka – wielki człowiek”.
Spotkanie na temat kolejnej odsłony kampanii „Mała książka – wielki człowiek” oraz prezentacja nowej książki z nią związanej, zatytułowanej „Krasnal w Krzywej Czapce” Wojciecha Widłaka, odbyło się we wtorek w Multimedialnej Bibliotece dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI w Warszawie.
„4 mln książek dla dzieci nieodpłatnie przekazaliśmy od 2017 roku w ramach akcji +Mała książka – wielki człowiek+!”
— poinformował podczas spotkania wicepremier Piotr Gliński. Dodał, że „ta akcja ma wspomagać czytelnictwo, a przede wszystkim uwrażliwiać na wielki skarb, jakim jest czytanie”. Zwrócił uwagę, że „czytanie dzieciom, wspomaga ich wychowanie emocjonalne i budowanie więzi”.
Gliński przypomniał, że „akcja prowadzona przez Instytut Książki od 2017 roku jest adresowana do dzieci od urodzenia do 9 lat w trzech grupach wiekowych”. Dodał, że książki dla najmłodszych rozdawane są na 330 oddziałach położniczych.
„Rozdajemy je rodzicom, opiekunom, żeby oni nieśli te wspaniałe wartości związane z czytaniem dla swoich dzieci”
— powiedział. Poinformował też, że w ponad 6 tys. bibliotekach przedszkolaki w wieku 4-6 lat mogą otrzymywać te książki. Dzieci w wieku od 7 do 9 lat także otrzymują książki odpowiednie dla swojej grupy wiekowej.
W tym roku inaugurujemy nową książkę pt. „Krasnal w Krzywej Czapce” Wojciecha Widłaka
— poinformował wicepremier Gliński, dodając, że książka ta została również wydana w języku ukraińskim.
Dyrektor Instytutu Książki Dariusz Jaworski poinformował, że podczas międzynarodowej konferencji, która odbędzie się 15 i 16 listopada w Bibliotece Narodowej, instytut pokaże „dorobek systemu startbooków, który został wymyślony w Wielkiej Brytanii”.
„Przechwyciliśmy i wzbogaciliśmy ten pomysł. W tej chwili realizujemy największą w Europie kampanię startbookową. Zostało rozdanych 4 mln wyprawek czytelniczych. A łączna wartość pieniędzy, którą przekazał minister kultury na realizowanie tej kampanii, wynosi 55 mln zł” – dodał.
Wojciech Widłak opowiadał o swojej książce „Krasnal w Krzywej Czapce”. Powiedział, że miał „ogromną ochotę, żeby pokazać dzieciom i rodzicom, że warto czytać książki, że książka to przygoda, a historie, które przeżywamy, czytając, sprawiają, że możemy się przenosić, jak na latającym dywanie w najrozmaitsze miejsca, także takie, których nie ma”.
Ambasadorka akcji, aktorka Emilia Komarnicka-Klynstra powiedziała, że najważniejsze, co daje obcowanie z książką to budowanie relacji i przygotowanie do emocjonalnego życia naszych dzieci, kształtowanie ich inteligencji emocjonalnej i wrażliwości społecznej. „Bardzo często wykorzystujemy książki, aby przygotować nasze dzieci – zarówno młodszego, jak i starszego syna – do dużych zmian, jakie wydarzają się w naszym życiu. Do pójścia do przedszkola, do pojawienia się brata na świecie, a nawet do odejścia bliskiej osoby” – powiedziała ambasadorka akcji.
Drugi z ambasadorów akcji, Redbad Klynstra-Komarnicki – aktor, reżyser, prezenter telewizyjny i dziennikarz pochodzenia niderlandzko-fryzyjskiego, mieszkający i działający głównie w Polsce – powiedział, że ponieważ język polski nie jest jego ojczystym językiem, widzi jak bardzo słowo tworzy naszą przestrzeń i świat. „Pamiętam, kiedy jako dziecko wychowywałem się w rodzinie polsko-holenderskiej w Amsterdamie, to słynny elementarz Falskiego dawał mi dostęp do źródła autentycznego i czystego polskiego języka” – wspominał. Dodał, że „holenderski jest językiem handlowym, w którym można bardzo precyzyjnie wyrazić to, na co się umawiamy, a polski stworzony jest przez poetów i literatów, dzięki czemu świetnie opisuje zjawiska. Na przykład polskie słowo +smuga+” nie ma odpowiednika w języku holenderskim” – dodał.
PAP
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS