Z numerem 1 pojedzie Richard Carapaz, triumfator Giro z 2019 roku i mistrz olimpijski z Tokio. Ekwadorczyk będzie liderem brytyjskiej grupy Ineos Grenadiers, zastępując Bernala, który dochodzi do zdrowia po groźnym wypadku na treningu w Kolumbii.
“Zwycięstwo w Giro d’Italia w 2019 roku było czymś wyjątkowym, nie tylko dla mnie, ale dla Ekwadoru, otwierając nową erę w kolarstwie w moim kraju. Tegoroczny wyścig też chcemy wygrać. Każdy +Grenadier+ wie, że to jest nasz cel” – podkreślił Carapaz.
Smak triumfu w Giro poznali również Holender Tom Dumoulin w 2017 roku oraz Włoch Vincenzo Nibali w 2013 i 2016, ale wydaje się, że obaj mają najlepsze lata za sobą. Dumoulin pojedzie na czele drużyny Jumbo-Visma, natomiast 37-letni “Rekin z Mesyny” powrócił do ekipy Astana, w barwach której święcił największe sukcesy. W Giro wystartuje po raz jedenasty, powoli zbliża się do końca kariery.
ZOBACZ TAKŻE: Giro d’Italia: Tylko 26 km “czasówek” w edycji 2022
Następców Nibalego nie widać. Damiano Caruso (Bahrain Victorious), który niespodziewanie był drugi w ubiegłorocznej edycji, ma inny plan startów – w lipcu będzie się ścigać w Tour de France. W Giro zastąpi go Mikel Landa, a dyrektor sportowy Gorazd Stangelj nie ukrywa, że Bask ma walczyć o pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej.
Równie wysoko mierzy inna ekipa z Bliskiego Wschodu – UAE Team Emirates, na czele z Portugalczykiem Joao Almeidą, zwycięzcą ubiegłorocznego Tour de Pologne. W składzie drużyny z Emiratów ponownie zabraknie Rafała Majki, który w lipcu będzie towarzyszyć Słoweńcowi Tadejowi Pogacarowi w Tour de France.
Jedynym polskim kolarzem w stawce 105. edycji będzie Cesare Benedetti. Urodzony we Włoszech, ale od wielu lat mieszkający w Polsce popularny “Czarek” ma wspierać liderów Bora-hansgrohe. Niemiecka grupa wystawia silny skład z trzema zawodnikami z potencjałem na pierwszą dziesiątkę wyścigu: Holendrem Wilco Keldermannem, Niemcem Emanuelem Buchmannem i drugim kolarzem Giro 2020 Australijczykiem Jaiem Hindleyem.
Po raz czternasty Giro rozpocznie się poza granicami Włoch. Trasa pierwszego etapu poprowadzi z Budapesztu do Wyszehradu (195 km). Następnego dnia w stolicy Węgier zaplanowano krótką jazdę indywidualną na czas (9,2 km), a w niedzielę sprinterski odcinek z Kaposvaru do Balatonfuered (201 km).
Giro d’Italia miało wystartować z Budapesztu już w 2020 roku, ale na przeszkodzie stanęła wtedy pandemia COVID-19.
Po dniu przerwy kolarze wznowią ściganie 10 maja na Sycylii. Tradycyjnie najtrudniejsze górskie etapy to wyzwanie w ostatnim tygodniu wyścigu. Największe przewyższenie – 5440 metrów – ma 16. odcinek z metą w Aprice. W przededniu zakończenia wyścigu zaplanowano etap z końcowym podjazdem na Marmoladę w Dolomitach. Ostatnim akordem imprezy będzie jazda indywidualna na czas w Weronie (17,1 km).
Trasa Giro d’Italia 2022:
1. etap, 6 maja, Budapeszt – Wyszehrad (195 km)
2. etap, 7 maja, Budapeszt – Budapeszt (jazda ind. na czas 9,2 km)
3. etap, 8 maja, Kaposvar – Balatonfured (201)
9 maja – dzień przerwy
4. etap, 10 maja, Avola – Etna (166 km)
5. etap, 11 maja, Katania – Mesyna (172 km)
6. etap, 12 maja, Palmi – Scalea (192 km)
7. etap, 13 maja, Diamante – Potenza (198 km)
8. etap, 14 maja, Neapol – Neapol (149 km)
9. etap, 15 maja, Isernia – Blockhaus (187 km)
16 maja – dzień przerwy
10. etap, 17 maja, Pescara – Jesi (194 km)
11. etap, 18 maja, Santarcangelo di Romagna – Reggio Emilia (199 km)
12. etap, 19 maja, Parma – Genua (186 km)
13. etap, 20 maja, San Remo – Cuneo (157 km)
14. etap, 21 maja, Santena – Turyn (153 km)
15. etap, 22 maja, Rivarolo Canavese – Cogne (177 km)
23 maja – dzień przerwy
16. etap, 24 maja, Salo – Aprica (200 km)
17. etap, 25 maja, Ponte di Legno – Lavarone (165 km)
18. etap, 26 maja, Borgo Valsugana – Treviso (146 km)
19. etap, 27 maja, Marano Lagunare – Sanktuarium de Castelmonte (178 km)
20. etap, 28 maja, Belluno – Marmolada (167 km)
21. etap, 29 maja, Werona – Werona (jazda ind. na czas, 17,1 km)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS