Współpraca z MF, KAS, Policją i CBŚ w celu wyeliminowania nielegalnego importu leków i substancji chemicznych oraz produkcji gotowych produktów w ramach przestępczej działalności. Zwiększenie bezpieczeństwa państwa poprzez wspieranie produkcji leków w Polsce. Rozbudowa analityki w GIF i poprzez to lepsze kontrolowanie rynku, np. przyczyn dostępności niektórych leków. I w końcu zapowiedź powrotu do prac nad ustawą tzw. pionizacyjną, czyli poprawy współpracy między GIF a 16 jednostkami wojewódzkimi tzw. WIF, które obecnie podlegają wojewodom. O tym wszystkim w trzeciej części wywiadu z Łukaszem Pietrzakiem, szefem GIF.
W pierwszej części wywiadu, Łukasz Pietrzak zapowiedział gotowość na rozpoczęcie formalnych prac nad nowelizacją ustawy Apteka dla Aptekarza 2, w skrócie AdA2. W wyniku nowelizacji ma powstać AdA3. Ł. Pietrzak opowiedział również o założeniach i sposobie pracy nad nowelizacją ustawy, która będzie wpływała m.in na rynek własnościowy aptek.
Druga część wywiadu została poświęcona już stricte zawodowi farmaceuty. Trzecia natomiast to przedstawienie planów wobec samego urzędu GIF. Co Łukasz Pietrzak zastał po wielomiesięcznych, nieudanych próbach wyłonienia nowego szefa. I jakie ma plany wobec GIF.
Koniec bezkrólewia w GIF
Główny Inspektor Farmaceutyczny dosyć długo miał problem z wyłonieniem szefa. Przez 8 miesięcy odwoływane konkursy itd. Jak ta sytuacja bezkrólewia wpłynęła na działanie urzędu?
Jestem szefem GIF od trzech miesięcy i póki co mogę się tylko pozytywnie wyrazić o pracy urzędu. Brak piastuna organu nie przeniósł się bezpośrednio na funkcjonowanie inspektoratu, który normalnie realizował zadania. Inspekcje były przeprowadzane terminowo, wydawane były wszystkie decyzje i prowadzony był nadzór nad rynkiem. Wszystkie departamenty funkcjonowały efektywnie i wywiązywały się ze swoich zadań, a podejmowane na bieżąco decyzje były autoryzowane przez osobę pełniącą obowiązki GIF.
Jedyną rzeczą, która nie funkcjonowała, to brak wyznaczania celów i kierunków działań inspekcji, ale trudno mieć do tego zastrzeżenia, gdyż zgodnie z prawem jest to w kompetencji Głównego Inspektora Farmaceutycznego.
Walka z nielegalną sprzedażą leków psychotropowych
Jakie są zatem Pańskie plany wobec urzędu?
Pierwszym priorytetem jest walka z nielegalnym obrotem lekami kontrolowanymi, które w sposób nieuprawniony trafiają na czarny rynek. Tu chodzi głównie o leki psychotropowe i narkotyczne. Jak dobrze wiemy, ten proceder powoduje nie tylko duże koszty zdrowotne, ale doprowadził także do pojawienia się w Polsce ofiar śmiertelnych.
Drugim priorytetem jest skuteczniejsze kontrolowanie rynku. Potrzebujemy rozbudować pion analityczny. Mamy duży zasób danych, które musimy efektywniej analizować i wykorzystywać. Jako przykład mogę podać lepsze monitorowanie przyczyn braków leków, czy procederu wyprowadzania leków kontrolowanych z legalnych kanałów dystrybucji.
Po trzecie chciałbym postawić na bezpieczeństwo lekowe. Wiąże się to przede wszystkim z wspieraniem budowy polskiego potencjału produkcyjnego. Rozmawiałem o tym z krajowymi producentami leków i są pomysły jak lepiej wykorzystać i ukierunkować rozwój naszych możliwości produkcyjnych. Osobiście jestem zwolennikiem poglądu, że przy konstrukcji listy leków krytycznych musimy w pierwszej kolejności bazować na rodzimym potencjale produkcyjnym.
Współpraca GIF z Policją i Centralnym Biurem Śledczym
Po czwarte stawiam na współpracę z innymi urzędami. Tylko poprzez dialog i konsultacje jesteśmy w stanie znaleźć odpowiednie narzędzia do rozwiązywania problemów rynku farmaceutycznego. Tym bardziej, że kompetencje w tym zakresie są rozłożone na różne instytucje. W przypadku kontroli obrotu leków i suplementów diety, oprócz GIF mamy także GIS, URPL, WMiPB i w pewnej części również Narodowy Instytut Leków. Co więcej, przy nielegalnym imporcie leków i substancji chemicznych oraz produkcji gotowych produktów w ramach przestępczej działalności musimy bardzo efektywnie współpracować także z Ministerstwem Finansów, Krajową Administracją Skarbową oraz Policją i Centralnym Biurem Śledczym.
Piątym priorytetem jest realizacja strategii GIF, czyli rozwój urzędu i optymalizacja funkcjonowania Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej. Jednym z jej elementów jest automatyzacja części procesów, które zachodzą w urzędzie. Dodatkowo musimy podjąć na nowo prace związane z tzw. ustawą pionizacyjną.
Obecnie wojewódzcy inspektorzy podlegają wojewodom, co ogranicza bezpośredni wpływ GIF na ich działania.
Co więcej, mamy dość konkretny i sztywny podział kompetencji oraz kontrolowanych podmiotów w obrębie działań inspekcji. Realizacja pionizacji wymaga współpracy Ministerstwa Zdrowia i MSWiA oraz ustaleń dotyczących kompetencji inspektorów wojewódzkich. Mam nadzieje, że będziemy mogli zająć się tą ustawą zaraz po zakończeniu ewentualnych prac nad nowelizacją prawa farmaceutycznego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS