A A+ A++

Niecodzienna sytuacja związana z epidemią nasuwa nam wszystkim wiele pytań – jak funkcjonuje transport publiczny, czy obowiązują kontrole na granicy, komu przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy na dziecko. Odpowiedzi na te i inne pytania zbieramy w jednym miejscu, a zakładka jest na bieżąco aktualizowana.

Test mogą zrobić osoby posiadające zlecenie na badanie, np. wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). Na wykonanie testu zabierz zez sobą dokument ze zdjęciem i swoim nr PESEL, przestrzegaj zasad higieny i społecznego dystansu.

Minimum 2 godziny przed badaniem:
– nie spożywaj posiłków,
– nie pij,
– nie żuj gumy,
– nie płucz jamy ustnej i nosa,
– nie myj zębów,
– nie przyjmuj leków,
– nie pal papierosów.

Pobranie wymazu do wykonania testu następuje w mobilnym punkcie pobrań lub w domu pacjenta.

Kto może skierować mnie na test w kierunku COVID-19?

Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej po przeprowadzonym wywiadzie w czasie teleporady może wystawić zlecenie testu na obecność koronawirusa.

Gdzie mogę zrobić test?

Pobranie wymazu do wykonania testu następuje w mobilnym punkcie pobrań lub w domu pacjenta.

Kto może skorzystać z badania w mobilnym punkcie?

Osoby posiadające zlecenie:

  • na badanie wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) lub w szpitalu
  • na badanie wystawione przez Inspekcję Sanitarną
  • wystawione przed przyjęciem do zakładu opiekuńczo-leczniczego lub zakładu pielęgnacyjno-opiekuńczego
  • przed przyjęciem do domu pomocy społecznej
  • przed przyjęciem do hospicjum
  • przed przyjęciem do stacji dializ.

Pamiętaj, że badanie należy wykonać jak najszybciej od uzyskania zlecenia. Od dnia następującego po dniu zlecenia testu przez lekarza POZ podlegasz 10 dniowej kwarantannie (masz jednak prawo opuścić miejsce jej odbywania na czas pobrania wymazu oraz dojazdu do punktu mobilnego i z powrotem do domu). Jeżeli wynik testu będzie negatywny, zostaniesz automatycznie zwolniony z kwarantanny.

Czy mogę się umówić na wykonanie testu na konkretną godzinę?

Pacjenci przyjmowani są według kolejności przybycia. Nie ma możliwości umówienia się na konkretną godzinę. Jeżeli jednak podasz swój nr telefonu komórkowego na etapie wystawiania zlecenia, możesz otrzymać sms z sugerowanym terminem (dzień i godzina) oraz adresem mobilnego punktu w Twojej okolicy, w którym będziesz mógł wykonać badanie. System dokona dla Ciebie wstępnej rezerwacji tego terminu. Wystarczy, że w punkcie mobilnym pokażesz otrzymany sms. Pamiętaj jednak, że ww. termin ma charakter orientacyjny.

Czy muszę zapłacić za wykonanie testu?

Test jest bezpłatny.

Co muszę zabrać ze sobą na test?

Zabierz dokument ze zdjęciem i swoim nr PESEL, przestrzegaj zasad higieny i społecznego dystansu.

Jak wygląda wykonanie testu w mobilnym punkcie pobrań?

  1. Zatrzymaj samochód w wyznaczonym miejscu.
  2. Przygotuj dokumenty.
  3. Na znak badającego podjedź na stanowisko.
  4. Pokaż dokument tożsamości bez otwierania szyby.
  5. Po weryfikacji podjedź na stanowisko pobierania materiału.
  6. Wyłącz silnik pojazdu.
  7. Pozostań w pojeździe.
  8. Otwórz okno i przygotuj się do badania.
  9. Badanie polega na pomiarze temperatury i pobraniu wymazu z gardła i z nosa.
  10. W trakcie i po badaniu należy stosować się do poleceń pracowników punktu testowego.

Gdzie znajdę informację o wyniku testu?

Po wykonaniu badania wynik zobaczysz na swoim Internetowym Koncie Pacjenta, będziesz o nim również poinformowany przez lekarza POZ. Jak zalogować się na Internetowym Koncie Pacjenta?

Co oznacza wynik testu?

Jeśli wynik twojego badania na obecność koronawirusa jest już dostępny, to po zalogowaniu się na Internetowym Koncie Pacjenta zobaczysz jeden z czterech komunikatów:

negatywny – wynik ujemny testu (nie wykryto SARS-CoV-2). To oznacza, że nie masz koronawirusa, nie musisz przebywać już na kwarantannie. Zachowaj jednak dotychczasowe środki ostrożności i higieny;

pozytywny – wynik dodatni testu (wykryto SARS-CoV-2). Potwierdzono obecność koronawirusa, powinieneś poddać się izolacji w warunkach domowych, chyba, że lekarz skieruje cię do izolatorium lub do szpitala. Osoby, które miały z tobą bliski kontakt, powinny zastosować się do zasad kwarantanny.

niediagnostyczny – to oznacza, że próbka jest niezdatna do badania, należy pobrać kolejną próbkę od pacjenta i jak najszybciej przekazać do badania;

nierozstrzygający – to znaczy, że wynik jest na granicy analitycznej czułości testu, wymaga zbadania kolejnej próbki pobranej od pacjenta po 24–48 h.

Jeśli twój wynik jest niediagnostyczny lub nierozstrzygający, badanie musi zostać powtórzone. Wykonaj test w ciągu 24–48 h, przy czym wcześniej poproś lekarza POZ o nowe skierowanie na badanie.

Czy mogę wynik odebrać osobiście w punkcie pobrań?

Nie ma możliwości osobistego odbioru wyników. Są one udostępnione na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta. Informację otrzymasz również od swojej placówki POZ.

Czy na infolinii NFZ poznam wynik swojego testu?

Nie poznasz wyniku swojego testu przez infolinię NFZ. Wynik zobaczysz na swoim Internetowym Koncie Pacjenta, będziesz o nim również poinformowany przez lekarza POZ. Jak zalogować się na Internetowym Koncie Pacjenta?

Mam pozytywny test na koronawirusa. Co dalej?

Od momentu uzyskania pozytywnego wyniku testu, powinieneś poddać się izolacji w domu, która w przypadku pacjenta bez objawów trwa 10 dni. Okres trwania izolacji możesz też sprawdzić na swoim Internetowym Koncie Pacjenta.

Po 7 dniu izolacji, ale nie później niż w jej 10 dniu, skontaktuje się z Tobą Twój lekarz rodzinny, aby sprawdzić Twój stan zdrowia i w przypadku utrzymujących się objawów wydłużyć okres izolacji. Czekaj również na kontakt z Inspekcji Sanitarnej, która przeprowadzi z Tobą wywiad epidemiologiczny w celu ustalenia osób, które mogły ulec zakażeniu w wyniku kontaktu z Tobą.

Jeżeli jednak poczujesz się gorzej, udaj się na oddział zakaźny szpitala lub wezwij karetkę dzwoniąc na nr 112.

Jeżeli jesteś poddany izolacji domowej, nie musisz uzyskiwać eZLA. ZUS posiada dostęp do danych w systemie EWP i udostępni je Twojemu pracodawcy, na tej podstawie zostanie Ci wypłacone należne świadczenie.

Czy lekarz POZ zlecając mi test, automatycznie wysyła mnie na kwarantannę?

Tak, kwarantanna jest nałożona przez lekarza POZ. Rozpoczyna się dzień po zleceniu wykonania testu na obecność COVID-19. Kwarantanna trwa 10 dni. W przypadku wyniku dodatniego kwarantanna zmieni się na izolację domową. Jeśli otrzymasz negatywny wynik testu, nie musisz przebywać już na kwarantannie, zostaje ona automatycznie anulowana. Zachowaj jednak dotychczasowe środki ostrożności i higieny.

Otrzymałem skierowanie na test, ale mogę go zrobić za kilka dni. Co w tym czasie mam robić? Czy obowiązuje mnie kwarantanna?

Tak, kwarantanna jest nałożona przez lekarza POZ. Rozpoczyna się dzień po zleceniu wykonania testu na obecność COVID-19. Kwarantanna trwa 10 dni. W przypadku wyniku dodatniego kwarantanna zmieni się na izolację domową.

Czy muszę uzyskać zgodę sanepidu na opuszczenie kwarantanny w celu wykonania testu na koronawirusa?

Osoba objęta kwarantanną nie musi obecnie uzyskiwać zgody sanepidu na opuszczenie miejsca odbywania kwarantanny (ani informować o tym policji), jeżeli opuszczenie mieszkania ma na celu wykonanie testu.

Osoba wykonując test prywatnie nie jest automatycznie kierowana na kwarantannę, ponieważ nie otrzymał skierowania od lekarza POZ.

Jak długo ważne jest skierowanie na test?

Test powinien być wykonany jak najszybciej. Przepisy prawa nie określają terminu ważności skierowania. W związku z brakiem uregulowań powinna być tu zastosowana ogólna zasada, że jest ono ważne dopóki istnieją przesłanki, czyli pacjent ma objawy wskazujące na potrzebę wykonania testu oraz nie minął okres obowiązkowej kwarantanny.

Czy test antygenowy jest traktowany tak samo jak test PCR?

Zgodnie z definicją przypadku COVID-19 z dnia 31.10.2020 pozytywny (dodatni) wynik testu antygenowego jest obecnie traktowany tak samo jak wynik testu molekularnego RT-PCR.
Definicja została opublikowana na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

Czy wynik prywatnego testu znajdę w Internetowym Koncie Pacjenta?

Tak, wynik testu wykonanego prywatnie będzie dostępny w Internetowym Koncie Pacjenta, kiedy laboratorium wpisze wynik do systemu EWP.

Zrobiłem dwa testy, w obydwu przypadkach test jest nierozstrzygających. Co powinienem zrobić?

Zgłoś się do lekarza POZ po kolejne skierowanie na test w kierunku zakażenia koronawirusem. Zostań na kwarantannie kolejne 10 dni.

Czy mam być na kwarantannie – mój współdomownik czeka na wynik testu.

Przepisy nie nakładają obowiązkowej kwarantanny na osoby współzamieszkujące z osobą skierowaną na test: zarówno bezobjawową (podejrzaną o zachorowanie na COVID-19), jak również wykazującą objawy chorobowe (podejrzaną o zachorowanie na COVID-19) – w okresie oczekiwania na wynik testu przez tę osobę. Dopiero w przypadku dodatniego wyniku testu u osoby badanej, osoby z nią  współzamieszkujące są obejmowane kwarantanną, a kwarantanna osoby badanej przekształca się w jej izolację.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUwaga! Awaria telefonów stacjonarnych w urzędzie
Następny artykułMinął pierwszy miesiąc kontroli domowych instalacji grzewczych