A A+ A++

W piątek, 24 września w sali wystawienniczej „ART 39” przy ul. Orłowskiej 39 odbędzie się uroczystość nadania Państwowemu Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni imienia Magdaleny Abakanowicz. Wydarzeniu będzie towarzyszyć wernisaż prac artystki. Z powodu obostrzeń sanitarnych związanych z pandemią w piątkowej uroczystości mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które otrzymały zaproszenia.

Nadanie Państwowemu Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni imienia Magdaleny Abakanowicz to wyraz uznania dla dokonań tej wybitnej artystki i osoby przecierającej nowe szlaki, która konsekwentnie dąży do obranego celu. To również podkreślenie jej związków z gdyńską szkołą, zaakcentowanie pierwszych, młodzieńczych fascynacji rzeźbiarki. Nieugięta postawa artystki, wytrwałość i nieustępliwość oraz twórcza pasja mogą służyć za wzór dla gdyńskiej młodzieży, która śladem Abakanowicz wkracza na drogę szeroko pojętej sztuki.

Artystka niepokorna


Archiwum prywatne, dzięki uprzejmości Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego

Magdaleny Abakanowicz

nie trzeba przedstawiać. To wybitna artystka o niepowtarzalnej skali talentu i twórczej wyobraźni. Cechująca się niezwykłą odwagą w przekraczaniu konwencjonalnych granic rzeźby, tradycyjnych technik i tworzeniu unikalnych rozwiązań. To postać o fundamentalnym znaczeniu dla polskiej i światowej sztuki.

Abakanowicz urodziła się w 1930 roku w Falentach pod Warszawą. Przeżyła niełatwą, wojenną młodość. To był czas trudnych doświadczeń, naznaczonych niepokojem, lękiem o przyszłość swojej rodziny i bliskich.

W powojennej Polsce rozpoczęła naukę w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni. To właśnie tutaj w 1947 roku stawiała pierwsze artystyczne kroki i rozpoczęła przygodę ze sztuką, która wkrótce wypełniła jej całe życie.

Zaraz po maturze rozpoczęła studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie, ale wkrótce przeniosła się do Warszawy, gdzie z uporem walczyła o swobodę twórczej wypowiedzi. Studia nie zapisały się w jej pamięci jako beztroski, radosny czas. Był to okres wielu wyrzeczeń i trudności. 

Tuż po dyplomie na krótko zajęła się malarstwem, ponieważ niebawem odkryła inną własną drogę twórczą. Jej oryginalne prace zostały po raz pierwszy zauważone w 1962 roku na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie. Zaprezentowałą tam jeszcze płaską tkaninę, wzbudzając zainteresowanie i kontrowersje.

Trzy lata później przestrzenne tkaniny artystki wzbudziły prawdziwą sensację na Międzynarodowym Biennale w São Paulo i przyniosły jej Złoty Medal, który otworzył drogę do międzynarodowych wystaw i uczynił z niej artystkę znaną oraz rozpoznawalną.

Abakanowicz stworzyła swoją własną, oryginalną technikę – zatarła, dotychczas bardzo wyraźną, granicę między rzeźbą a tkaniną artystyczną. Z barwionego, sizalowego włókna wykreowała monumentalne, tajemnicze obiekty, pobudzające wyobraźnię, budzące różnorodne skojarzenia i interpretacje.

Abakany (nazywane od nazwiska artystki) przypominają monstrualne, abstrakcyjne, organiczne formy. Abakanowicz swoją twórczością udowodniła, że nie warto pochopnie ulegać wpływom, modom i obowiązującym trendom. Samemu można wyznaczać cele i kierunki własnych poszukiwań. Tej regule pozostała wierna do końca.

– Będę zapewne zawsze porzucała jedne techniki i materiały na rzecz drugich (…) Najciekawiej jest posługiwać się techniką, której się jeszcze nie zna, i budować formy, których się jeszcze nie zna – mawiała artystka.

Magdalena Abakanowicz ma na swoim koncie kilkadziesiąt wystaw indywidualnych oraz stałych realizacji w przestrzeni publicznej. M.in.: w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, na Biennale w Wenecji, w Pawilonie Polskim w Wenecji, na Biennale International de la Tapisserie w Lozannie, w Galerie Nationale du Jeu de Paume w Paryżu oraz w wielu innych miejscach.

Prace artystki znajdują się w zbiorach ponad 70 muzeów i kolekcji publicznych na całym świecie m.in.: w Muzeum Narodowym w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, w Muzeum Sztuki w Łodzi, w Centre George Pompidou w Paryżu, Metropolitan Museum w Nowym Jorku czy Museum of Modern Art w Kioto.

Artystka zdobyła także wiele nagród i wyróżnień. Została odznaczona m.in. Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” i Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.

Warto pamiętać, że oprócz działalności stricte artystycznej, wychowywała i kształciła również młode pokolenia twórców, których – oprócz techniki – uczyła samodyscypliny, konsekwencji, siły, wytrwałości i niewątpliwie miłości do sztuki. W 1979 roku Abakanowicz otrzymała tytuł profesora.
 
Wystawa prac artystki będzie dostępna w Gdyni od 25 września do 31 października przy ul. Orłowskiej 39. Znajdą się na niej m.in. prace znajdujące się w kolekcji fundacji Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, Galerii Starmach i Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Kuratorem gdyńskiej wystawy jest Aleksandra Szwarc. Patronat honorowy objęli: Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu – Piotr Gliński, Fundacja Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego oraz prezydent Gdyni – Wojciech Szczurek.

Więcej informacji o wydarzeniu znajduje się na Facebooku „ART 39″.

 
Źródło: Aleksandra Szwarc, historyk sztuki

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTrzeci art-bike Indiana wygląda mrocznie. Mistrz tatuażu pokazał, na co go stać
Następny artykułDzień bez Samochodu. Jutro za darmo komunikacją miejską