A A+ A++

Stawiamy na zeroemisyjną mobilność, dzielimy się miejskimi doświadczeniami i szukamy nowych rozwiązań, które pomogą korzystać z elektrycznych i wodorowych pojazdów. Gdyński głos wybrzmiewa na Kongresie Nowej Mobilności w Łodzi, a wiceprezydentka Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, we wtorkowy wieczór odebrała złoty tytuł Mobilnego Miasta 2022 obok przedstawicieli Warszawy i Pruszkowa.

W obiekcie łódzkiego EXPO przez trzy dni gości jedno z największych w Europie Środkowo-Wschodniej spotkań liderów zrównoważonej mobilności. Podczas Kongresu Nowej Mobilności głos na temat nowych środków transportu, które zmienią nasze sposoby przemieszczania się po miastach zabiera około 400 mówców. Równolegle uczestnicy przyglądają się ekspozycjom na największych w regionie targach e-mobility.

Merytorycznie o elektromobilności

Kto debatuje o przyszłości zeroemisyjnych pojazdów? Ich producenci, operatorzy i dostawcy infrastruktury i rozwiązań, przedsiębiorcy, przedstawiciele sektora energetycznego i paliwowego, a także ci, którzy tworzą warunki dla nowych technologii: reprezentanci samorządów i różnych szczebli administracji publicznej.

Wśród prelegentów panelu poświęconego rozwojowi infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych znalazła się wiceprezydentka Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała. Głos w debacie dotyczącej wyzwań związanych z siecią ładowarek w polskich miastach zabierali też Anna Badeńska (Urząd Miasta Wrocław), Michał Baranowski (Elocity), Szymon Biel (EVE/PRE Edward Biel), Piotr Cieśliński (Urząd Miasta Stołecznego Warszawy), Adriana Kamińska-Flak (Urząd Miasta Katowice), Piotr Kozłowski (redaktor naczelny Auto Świat), Matevž Mencin (Etrel), Tomasz Tonder (Volkswagen Group Polska), Wojciech Twardowski (Ekoenergetyka Polska) i Jan Šamal (Nimble Energy).

Debata „Plugging In: A Roadmap to Urban Charging Infrastructure” podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi, fot. Maurycy Rzeźniczak

Główna oś tematu to miasta. Samorządy stoją przed wyzwaniami: w ich interesie zdecydowanie jest promowanie zeroemisyjnej technologii, ale mieszkańcy oczekują dostępności stacji ładowania. To ścieżka, na którą Gdynia postanowiła wkroczyć już kilka lat temu.

– To nie samorząd jest od budowania. Jest natomiast od stwarzania warunków, w których robienie tego biznesu jest sensowne dla wszystkich zainteresowanych: zarówno tych, którzy chcą korzystać, jak i tych, którzy chcą na tym zarabiać. U nas przejawem takiego podejścia jest na przykład obniżona stawka dzierżawy za grunt, który potrzebny jest pod stacje ładowania, jest również dedykowany dział, który ma być przewodnikiem po skomplikowanych procedurach urzędowych, które nie zawsze są oczywiste dla biznesu – wymieniała gdyńskie działania na rzecz elektromobilności Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydentka Gdyni ds. gospodarki.

Szykujemy nowy projekt

Podczas Kongresu Nowej Mobilności zapowiedziano też realizację kolejnego miejskiego projektu, który pozwoli znacznie rozwinąć sieć dostępnych dla wszystkich mieszkańców ładowarek aut elektrycznych. To „Electric Street”, bo pod taką nazwą kryje się przygotowywany wspólnie projekt miasta Gdynia i Fundacji #NaPrąd.

„Electric Street” - wspólny projekt miasta Gdynia i Fundacji #NaPrąd. Zdjęcie samochodu elektrycznego w zatoczce, podłączony kablem do słupa oświetleniowego. Obok inne samochody, ulica, budynki

„Electric Street” – wspólny projekt miasta Gdynia i Fundacji #NaPrąd

– Jednym z naszych najnowszych projektów realizowanych w partnerstwie będą ładowarki podłączone do słupów oświetleniowych. (…) Uruchamiamy, w partnerstwie z biznesem, rodzaj pilotażu. Sprawdzimy, jak to działa, wyciągniemy wnioski. Mam nadzieję, że one będą pozytywne i pomogą nam rozwijać ten pomysł – zapowiadała podczas kongresu Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Lada moment nowa inicjatywa ma dać dostęp do nowych punktów ładowania typu „slow” bez wyłączania miejsc parkingowych dla elektryków. Montaż ładowarek w słupach oświetleniowych ma być możliwy w zaledwie jeden dzień i przyda się szczególnie w dzielnicach o gęstej zabudowie – to rozwiązanie, które w podobnej formie z powodzeniem działa m.in. w Londynie czy Amsterdamie.

Jesteśmy Mobilnym Miastem

Zanim rozpocznie się natomiast realizacja kolejnej zmiany w miejskiej mobilności, warto spojrzeć wstecz. W dowód uznania dla gdyńskiego podejścia do kwestii zrównoważonego transportu organizatorzy połączonej z Kongresem Nowej Mobilności gali E-Mobility Leader 2023 postanowili nagrodzić miasto złotym tytułem Mobilnego Miasta 2022.

Gdynia otrzymała to wyróżnienie w kategorii miast od 100 tys. do 300 tys. mieszkańców. W pozostałych kategoriach najskuteczniej na rzecz e-mobilności działały natomiast miasto stołeczne Warszawa oraz Pruszków. Nagrodę dla Gdyni odebrała Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Scena Kongresu Nowej Mobilności, żółte tło z napisem "Gdynia", Katarzyna Gruszecka-Spychała odbiera nagrodę, na scenie kilka osób
Katarzyna Gruszecka-Spychała odbiera złoty tytuł „Mobilnego Miasta 2022” podczas wtorkowej gali w Łodzi, fot. Maurycy Rzeźniczak

– Gdynia od wielu lat jest miastem w Polsce, które słynie z najwyższej jakości życia, a dobre warunki dla elektromobilności to jeden z jej zasadniczych elementów. Dlatego mogę dziś zagwarantować, że z pewnością będziemy dalej pracować nad tym, aby Gdynia szła dalej w tym kierunku – powiedziała wiceprezydentka Gdyni podczas odbierania nagrody na scenie.

Siedem celów, które pomogą w rozwoju

Obecni na kongresie przedstawiciele samorządów, instytucji i firm działających wokół nowoczesnych technologii w transporcie zdecydowali się także parafować wspólny manifest na rzecz rozwoju tej branży w Polsce.

Aby było to możliwe, konieczne jest stworzenie odpowiednich warunków – tak sformułowano siedem głównych założeń „Siódemki dla elektromobilności”. Pod jej treścią podpisało się kilkudziesięciu panelistów uczestniczących w Kongresie Nowej Mobilności, w tym także Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Treść „Siódemki dla elektromobilności”, którą podpisano podczas Kongresu Nowej Mobilności:

  1. Przekształcenie Polski w wiodący hub produkcyjny dla sektora elektomobilności.
  2. Rozwój ogólnodostępnej i prywatnej infrastruktury.
  3. Wzmocnienie pozycji polskich przedsiębiorstw transportowych w europejskim łańcuchu wartości.
  4. Rozwój OZE i przyspieszenie transformacji polskiego sektora energetycznego w kierunku zeroemisyjnym.
  5. Wzrost innowacyjności polskiej gospodarki w ramach wsparcia prac badawczo-rozwojowych i kształcenia kadr.
  6. Zwiększenie efektywności alokacji środków B+R, koordynacja badań i projektów, a także ukierunkowywanie ich na możliwość wdrożeń przemysłowych
  7. Zapewnienie finansowania inwestycji i systemowego wsparcia rynku samochodów elektrycznych.

Więcej informacji dotyczących deklaracji i jej założeń można znaleźć na specjalnej stronie internetowej www.7dlaelektromobilnosci.pl.

O Kongresie Nowej Mobilności

To trzecia edycja wydarzenia w Łodzi, które jest określane mianem „najważniejszego wydarzenia dla świata zrównoważonego transportu w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej”. Co roku przyciąga ponad 1,5 tysiąca uczestników, w tym kilkuset przedstawicieli środowiska samorządowego.

Organizatorami Kongresu Nowej Mobilności 2023Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz miasto Łódź.




Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPolicja Zielona Góra: DZIECI BEZPIECZNE NA DRODZE
Następny artykuł18-latek zatrzymał w Wołominie pijanego kierowcę