#AkcjaSuperEdukacjaJeśli „kreatywność to wymyślanie, eksperymentowanie, ryzykowanie, łamanie zasad, popełnianie błędów i dobra zabawa” – to jest to codzienność naszego liceum, bo sumą tych wszystkich aktywności jest edukacja. A ta współczesna bez kreatywności jest niemal niemożliwa, ponieważ chcąc sprostać oczekiwaniom coraz bardziej złożonego świata i my musimy być bardziej kreatywni, aby sprostać jego wyzwaniom. Myślenie oparte na tym twierdzeniu pozwala wytyczać nowe cele i zmusza do poszukiwania takich narzędzi, dzięki którym ich realizacja staje się możliwa.
Zawsze zachęcać…
Jako szkoła dbamy o to, aby każdy uczeń naszego liceum z chwilą przekroczenia jego progów miał szansę rozwijać swoje pasje i zainteresowania. Możliwości takie stwarza udział w różnorodnych zajęciach w ramach nauczania przedmiotów ścisłych oraz cieszących się ogromnym zainteresowaniem projektach interdyscyplinarnych.
Aktywne metody i formy pracy, uczenie przez doświadczanie, działania warsztatowe leżą u podstaw nauczania w klasach o profilu architektoniczno-urbanistycznym i biologiczno-chemicznym. Ich codzienność szkolna jest w dużej mierze oparta na ścisłej współpracy ze środowiskiem uczelnianym.
Przedsmak przyszłości…
Akademickie wykłady połączone z ćwiczeniami rysunku oraz eksploracją terenu (muzea, wystawy), nauka w specjalistycznych laboratoriach to nie wyjątkowe doświadczenia, a codzienność naszych licealistów. W zdobywaniu nowych doświadczeń i kompetencji nie przeszkodziły nam zaistniałe okoliczności – zmieniły się jedynie formy pracy. Uczniowie pod kierunkiem pani dr hab. Klaudii Stali prof. Politechniki Krakowskiej, poznają historyczne inspiracje współczesnej architektury, realizując program zajęć z historii sztuki. W tym samym czasie prof. dr hab. inż. arch. Dominika Kuśnierz-Krupa, prof. PK, architekt oraz architekt krajobrazu, przybliża młodzieży zagadnienia dotyczące urbanistyki i historycznego rozwoju miast.
Pod kierunkiem naukowców, specjalistów oraz nauczycieli odbywają się warsztaty i spotkania w ramach realizowanych inicjatyw: projektu „Zbuduj sobie miasto” oraz programu „Kształtowanie przestrzeni”. To wieloetapowe i złożone przedsięwzięcia, wymagające od uczniów pomysłowości i kreatywności. Ich nadrzędnym celem jest zaprojektowanie miejsca na Ziemi, w którym młodzi projektanci chcieliby usytuować swoje miasto, począwszy od jego lokalizacji, przez sporządzanie map, projektowanie, modelowanie, aż do promocji w mediach.
W czasie, gdy potencjalni architekci i urbaniści wykorzystują swoją pomysłowość tworząc nowe przestrzenie, uczniowie profilu biologiczno-chemicznego realizują program „Biochemia w liceum” we współpracy z Pałacem Młodzieży w Katowicach. Teorię z praktyką łączą podczas zajęć kreatywnych, w czasie których korzystają z nowoczesnej i profesjonalnie wyposażonej pracowni biologicznej – „Zielonej Pracowni” naszego liceum oraz przestrzeni edukacyjnej jednostki naukowej w Katowicach. W takich warunkach mają niepowtarzalną okazję zdobywać doświadczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych oraz z mikroskopowania. Uczą się przyglądać światu, eksperymentować, pytać i obserwować. Ostatnio udało im się samodzielnie wyizolować własne DNA! Nie każdy i nie w każdych warunkach ma ku temu okazję.
Istotnym wsparciem merytorycznym dla młodzieży są zajęcia informatyczne, podczas których zadbano o dostęp do profesjonalnych programów, z którymi oswojenie się już na etapie szkoły średniej będzie głębokim ukłonem w stronę akademickiej przyszłości. Grupa biologiczno-chemiczna zgłębia tajniki programu Fiji, natomiast grupa architektoniczno- urbanistyczna korzysta z programu graficznego: FreeCad, a podstaw rysunku 3D, geometrii przestrzennej i projektowania uczy się w “Akademii Młodych Architektów” realizowanej przez Fundację Inna Przestrzeń. Uczniowie, z wielkim zaangażowaniem, uczestniczą też w międzynarodowym projekcie CREDO, pomagając naukowcom zebrać informacje na temat “ciemnej materii”.
Teoria w praktyce…
Aktywność wyzwala kreatywność i odwrotnie, a jednemu i drugiemu służą wyjazdy i wycieczki do miejsc inspirujących, niby znanych, a odkrywanych na nowo, napędzających wyobraźnię i kształcących nowe umiejętności. Dlatego nie omijamy żadnej z okazji, by rozglądając się wokół, dziwić się światu, i temu w skali mikro i temu w wymiarze kosmicznym.
Praktyki z botaniki, czyli zajęcia w terenie odbywamy w niezawodnej w takich sytuacjach gliwickiej Palmiarni, a w zgłębianiu tajników wiedzy z anatomii wspiera nas Muzeum anatomiczne w Krakowie.
Podczas cyklicznych targów 4 Design Days nasi architekci mają okazję pochylić się nad projektami “dobrze zmieszanymi”, budynkami z zielonym przesłaniem, projektowaniem dla zdrowia, uczą się nowego spojrzenia na proces tworzenia samodzielnie projektując 1,5-metrowe społeczeństwo w biurach, handlu, hotelach i w przestrzeni publicznej, zdobywają wiedzę o biznesie meblowym bez śmieci i CO2, w nowej, bezdotykowej erze.
Swoją wiedzę uczniowie sprawdzają i wykorzystują w licznych konkursach i olimpiadach, zdobywając tam wysokie miejsca. W ostatnich latach sporymi sukcesami zakończyły się dla naszej młodzieży: Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia, Kształtowanie przestrzeni, Matematyczny Kangur, Eureka i Lwiątko.
Uczenie przez dzielenie…
Nowoczesność nie powinna zapominać o przeszłości, dlatego tradycją szkolną jest udział uczniów w Święcie Szlaku Zabytków Techniki, podczas którego swoją wiedzą i umiejętnościami dzielą się z mieszkańcami naszego miasta przygotowując co roku kreatywne warsztaty naukowe.
Nadzieje i oczekiwania…
Dzięki niespożytym pokładom energii i kreatywności wyprowadzamy naukę ze szkoły na spacer po jej najciekawszych okolicach. Poszukujemy wciąż nowych rozwiązań, nowych okazji do zdziwień, nowych form aktywności. Wiemy już, że nauka w zmieniających się warunkach jest możliwa i że kreatywność jest niezwykle pomocna w procesie adaptacji.
Nie tracimy przy tym nadziei na powrót do rzeczywistości, w której do planu zajęć wrócą wyjazdy do Krakowa, a wraz z nimi zaplanowane warsztaty i lekcje architektoniczno-urbanistyczne.
Wzorem poprzedniego roku uczestniczyć będziemy w comiesięcznych spotkaniach i wykładach, chłonąc atmosferę miasta i zapisane w jego murach historię i tradycję.
Wrócimy do białych fartuchów i szkła laboratoryjnego, a „oddalenie i inność okażą się magiczną miksturą kreatywności, bo…dom jest taki sam, kiedy do niego wracamy, ale coś się zmieniło w naszej głowie – a to zmienia wszystko.”
autor: Ewa Habrajska, Anna Nowatkowska – Waluga
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS