Małopolskie drogi wzbogaciły się w ostatnich 12 miesiącach o 18,7 km drogi ekspresowej i 1,4 km nowej obwodnicy. Kontynuowano budowę 64 km nowych tras i rozpoczęto prace na kolejnych 10,3 km. Poza tym remontowano, odśnieżano i poprawiano bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych.
DK47 Rdzawka – Nowy Targ
Budowa 16,1 km odcinka nowej trasy zakopianki trwa już 3 lata i jest zaawansowana w ponad 90 proc. Inwestycja jest realizowana w trudnym, górskim terenie. Tu zima – ta prawdziwa i kontraktowa – przychodzi wcześniej, niż na pozostałych budowach. Teren jest też zdecydowanie trudniejszy – nowa zakopianka to najwyżej położona budowa drogi krajowej w Polsce.
– W okolicy budowanego węzła Obidowa pracujemy na wysokości 800 m n.p.m. Jedna czwarta nowej drogi biegnie po różnego rodzaju obiektach – mostach, wiaduktach i estakadach. Najdłuższy powstał w Klikuszowej, ma 687 m długości. Jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią. Nowa trasa nie będzie wbrew obiegowym opiniom drogą ekspresową. Będzie to jednak wygodna, bezkolizyjna droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Połączenie z innymi drogami będzie zapewnione poprzez cztery węzły drogowe – Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe. Dzięki budowie tej trasy Kraków i Nowy Targ będą na całym odcinku połączone dwupasmową drogą – przypomina Monika Skrzydlewska.
Wszystkie konstrukcje 27 obiektów zaplanowanych na tej trasie są już gotowe. Do zrobienia pozostają prace wykończeniowe, m.in. montaż barier energochłonnych. Na połowie trasy położono pierwszą warstwę asfaltu. Na odcinku między węzłami Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe są już wszystkie trzy warstwy. Trwają prace wykończeniowe na ul. Krakowskiej w Nowym Targu, która jest wylotówką z miasta w kierunku Zakopanego i gdzie kierowcy będą zjeżdżać z nowego odcinka na dotychczasową DK47.
Wykonawca nie planuje zawieszać prac na budowie na czas zimy. Chce wykonywać te roboty, na które pozwolą warunki atmosferyczne.
100 obwodnic
Na wiosnę GDDKiA złożyła wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnic
Nowego Targu DK49 i Limanowej DK28. Trwają prace projektowe związane z przygotowaniem dokumentacji dla obwodnic Makowa Podhalańskiego, Wadowic DK28, Chrzanowa i Trzebini DK79, Tarnowa DK73 i Piwnicznej-Zdroju DK87.
Rondo na Spyrkówce DK47
Prace na nowym rondzie w Zakopanem, łączącym ul. Kasprowicza, ul. Spyrkówka i dającym w przyszłości możliwość dojazdu do miejskiego Centrum Komunikacyjnego, jest niemal zakończona. Do zrobienia pozostaje pomalowanie oznakowania na drodze, skończenie 30-metrowego odcinka chodnika i posprzątanie terenu.
– Chcemy zakończyć te prace tak szybko, jak będzie to możliwe. Kluczową rolę odgrywa jednak pogoda. W warunkach zimowych nie możemy ich zrobić – dodaje przedstawicielka GDDKiA.
Ronda na ul. Ustup i ul. Wojdyły DK47
– W październiku podpisaliśmy umowę na budowę dwóch rond we wschodniej części Zakopanego, na skrzyżowaniach DK47 z ul. Ustup i ul. Wojdyły. Pierwsze rondo, jadąc od strony Nowego Targu, zbudujemy na skrzyżowaniu DK47 (ul. Kasprowicza) z ul. Wojdyły. Będzie ono turbinowe, co pozwoli na płynny przejazd w trzech kierunkach – do centrum Zakopanego, do Poronina i na Olczę. Na rondzie będą też dwa zjazdy indywidualne, pozwalające na włączenie się do ruchu mieszkańców okolicznych posesji. Drugie rondo powstanie 50 m dalej, na skrzyżowaniu ul. Kasprowicza z ul. Ustup. Dzięki jego budowie poprawi się połączenie drogi krajowej z Ustupem i Harendą – przypomina Monika Skrzydlewska.
Prace na zakopiance
Podpisana została umowa na zaprojektowanie przebudowy DK47 między Nowym Targiem i Szaflarami oraz
między Szaflarami a Zakopanem. Inwestycje mają poprawić przepustowość, płynność i bezpieczeństwo ruchu na prawie 19 km popularnej turystycznej trasy między stolicą Podhala i zimową stolicą Polski.
GDDKiA zamierza przebudować drogę w jej obecnym śladzie. Tam, gdzie będzie to możliwe, dobudowane zostaną dodatkowe pasy ruchu. W planach jest rozbudowa skrzyżowań, przebudowa zjazdów i wybudowanie na niektórych odcinkach chodnika.
Przygotowywany jest też projekt nowego przebiegu drogi krajowej nr 7 od Rabki-Zdroju do granicy państwa w Chyżnem. Ma tam powstać ok. 35 km dwupasmowa trasa, która będzie miała parametry drogi ekspresowej.
opr. s/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS