GDDKiA poznała opinie mieszkańców dotyczące wariantów obwodnicy Olsztyna i Dywit. Głos społeczeństwa będzie uwzględniony w wielokryterialnej analizie porównawczej wariantów w kryterium społecznym, a jej wyniki będą podstawą wyboru optymalnego wariantu przebiegu inwestycji. Przeprowadzone działania informacyjne, w tym spotkania ze społeczeństwem w dniach 24-26 października 2023 r., miały na celu zapoznanie lokalnej społeczności z planowanym przedsięwzięciem oraz zebranie opinii i wniosków mieszkańców gmin, na terenie których planowana jest budowa obwodnicy Olsztyna i Dywit w ciągu DK51. Na spotkaniach omówiono przebieg wariantów trasy w korytarzu zachodnim, analizowanych w Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ)
Uczestnicy spotkań
W spotkaniach uczestniczyli mieszkańcy gmin, na terenie których planowana jest inwestycja oraz inne osoby zainteresowane realizacją obwodnicy. Byli też przedstawiciele urzędów gmin: Dywity, Jonkowo oraz Gietrzwałd.
Łącznie na terenie gmin, przez które poprowadzono potencjalne warianty obwodnicy mieszka ponad 26 600 osób. Otrzymaliśmy opinie od 637 osób, z czego 95 pochodziło spoza tego terenu. Spośród wszystkich mieszkańców gmin, na terenie których planowana jest inwestycja, swoją opinię na formularzu ankietowym złożyły 542 osoby, co stanowi ok. 2 proc. Spośród wszystkich uczestników ankiety 81 proc. stanowią mieszkańcy gminy Dywity, 4 proc. to mieszkańcy gminy Gietrzwałd, a pozostałe 15 proc. pochodziły od mieszkańców z innych gmin/miejscowości lub nie podano w nich danych adresowych.
Preferencje ankietowanych
Za wariantem O1 było 36,8 proc. głosów na tak, 18,5 proc. opowiedziało się za wariantem O2, z kolei 0,2 proc. wskazało wariant O4, natomiast 14,8 proc. w wariant O2 i O4. Ponad 21 proc. osób nie wskazało wariantu preferowanego. 8,5 proc. osób sprzeciwia się wariantom zachodnim.
Głównymi zagadnieniami poruszanymi we wnioskach były m.in. zarzuty dotyczące zniszczenia cennych dla społeczeństwa walorów przyrodniczych. Część wniosków wskazywało na problem jakim jest odległość planowanej inwestycji od terenów zabudowanych. Były również wnioski zawierające prośbę dotyczącą korekty poszczególnych wariantów, bez wskazania preferencji dotyczącej konkretnego wariantu.
Preferencje mieszkańców zostaną uwzględnione w kryterium społecznym wielokryterialnej analizy porównawczej wariantów trasy, która zostanie wykonana w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Wyniki tej analizy będą podstawą wyboru optymalnego wariantu przebiegu obwodnicy Olsztyna i Dywit.
Raport z działań informacyjnych [PDF]
Plan orientacyjny [PDF]
Źródło: GDDKiA
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS