Zgodnie z obowiązującymi przepisami pozyskany materiał betonowy lub asfaltowy w procesie frezowania, uznawany jest za odpad. Jest to niezrozumiałe, gdyż przy tego typu działaniach pozyskuje się rocznie 160 tys. ton materiału. W 95 proc. składa się on z kruszywa. Oznacza to, że można by go ponowie wykorzystać np. do budowy nowej drogi, jej podbudowy, utwardzenia pobocza, dojazdów i zjazdów, ale niestety zabraniają tego obecnie obowiązujące przepisy.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad próbowało to zmienić. W tym celu wystąpili do Wojewódzkich Inspektoratów Ochrony Środowiska o uznanie destruktów dróg jako produktu ubocznego budowy dróg. Niestety, żaden z wniosków nie został rozpatrzony pozytywnie. Podobnie stanowisko przyjął Główny Inspektor Ochrony Środowiska. Ministerstwo Środowiska zasłania się orzeczeniem Naczelnego Sądu Administracyjnego. To ono precyzuje pojęcie odpadu włączając w to również materiały podlegające ponownemu wykorzystaniu. Jako że procesem produkcyjnym nie jest remont drogi to sfrezowany asfalt należy traktować jako odpad.
GDDKiA ma związane ręce. W efekcie obowiązujących przepisów, oddaje „odpad” do dyspozycji samorządów. Oni z kolei wykorzystują go m.in. do zabezpieczeń poboczy, a pewna część jest … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS