11,7 mld zł na blisko 300 km esek – to efekt 20 umów, jakie podpisaliśmy od początku roku na realizację dróg ekspresowych. Do tego trzeba jeszcze dodać blisko 750 mln zł na ponad 36 km obwodnic z pięciu podpisanych umów. W realizacji mamy przeszło 1600 km dróg.
Konsekwentnie rozwijamy sieć dróg ekspresowych
Połowa kontraktów, zawartych od początku br., dotyczy realizacji 10 odcinków dróg ekspresowych S10 i S11 o długości ponad 144 km, które skomunikują zachodnią i środkową część Pomorza z resztą kraju. Droga ekspresowa S10 (o długości ok. 410 km) stanowić będzie najkrótsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą, z kolei S11 (o długości ponad 580 km) ułatwi dojazd z Kołobrzegu i Koszalina do miast wchodzących w skład konurbacji górnośląskiej.
Podpisaliśmy też umowy m.in. na odcinki dróg ekspresowych S16 i S19, będących częścią szlaku Via Carpatia. To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę północną i południową. Na terenie Polski długość trasy wyniesie ok. 700 km. Będzie przebiegała przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Od 1 stycznia do 15 lipca 2024 r. podpisaliśmy umowy na realizację następujących odcinków dróg ekspresowych:
S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo (13,96 km),
S10 Stargard Wschód – Suchań (13,8 km),
S10 Suchań – Recz (19,6 km),
S10 Recz – Cybowo (15,68 km),
S10 Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km),
S10 Piecnik – Wałcz (16 km),
S10 Witankowo – Piła Północ (13 km),
S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik (22,17 km),
S11 obwodnica Kępna II jezdnia (4,2 km),
S11 Kępno – Siemianice (12,5 km),
S11 Gotartów – Olesno (10,53 km),
S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego – Przysucha (14,43 km),
S12 Przysucha – Wieniawa (14,72 km),
S16 Barczewo – Biskupiec (18,2 km),
S16 Knyszyn – Krynice (8,61 km),
S19 Sokółka – Czarna Białostocka (24,1 km),
S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ (12,34 km),
S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo (9,48 km),
S19 Lutcza – Domaradz (6,43 km),
S74 Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa (30,02 km).
Łącznie aż 25 umów
Od początku roku podpisaliśmy też umowy na pięć inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic o długości ponad 36 km i wartości blisko 750 mln zł:
- obwodnica Szwecji w ciągu DK22 (4,18 km),
- obwodnica Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km),
- obwodnica Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km),
- obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,38 km),
- obwodnica Sanoka w ciągu DK28 (II etap, 3 km).
Łącznie od stycznia do połowy lipca podpisaliśmy 25 umów o wartość przekraczającej 12,4 mld zł, dzięki którym możliwa będzie realizacja blisko 333 km nowych dróg krajowych. Dla porównania, w analogicznym okresie 2023 r. zawarliśmy dziewięć umów na odcinki o długości ponad 104 km i wartości powyżej 4,2 mld zł. W całym 2023 r. było to 16 kontraktów na odcinki o długości ok. 216 km i wartości niemal 8,6 mld zł.
Inwestycja drogowa to projekt rozłożony na lata, którego realizacja to czas wypełniony intensywną pracą związaną z przygotowaniem, ogłaszaniem postępowań przetargowych, uzyskiwaniem niezbędnych pozwoleń, czy w końcu z samą budową. Kierowcy mają do dyspozycji 5124 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad i 3274,9 km dróg ekspresowych.
Źródło informacji: GDDiK
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS