Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej IV A obejmuje sześć zadań: budowę linii tramwajowej z infrastrukturą towarzyszącą w ul. Nowej Bulońskiej Północnej, przebudowę infrastruktury tramwajowej w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej, budowę nowych linii tramwajowych w dzielnicy Gdańsk Południe – etap 1 – „Budowa ul. Nowej Warszawskiej w Gdańsku”, zakup nowego dwukierunkowego wieloczłonowego taboru tramwajowego przez partnera projektu spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, montaż 64 nowych wiat przystankowych oraz montaż 84 tablic informacji pasażerskiej. Koszt całego projektu GPKM IV A to ok. 540 mln zł. Dofinansowanie wyniosło ok. 286 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Budowa linii tramwajowej na Stogi
Skala przebudowy prawie czterokilometrowej linii tramwajowej na Stogi jest bardzo duża. Przypomnijmy, że prace podzielone zostały na trzy odcinki. Pierwszy obejmuje ul. Budzysza na wysokości od skrzyżowania z ul. Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Skiby. Drugi dotyczy ul. Stryjewskiego od skrzyżowania z ul. Skiby do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą oraz pętli Pasanil. Ostatni obejmuje ul. Nowotną od ul. Kruczej do pętli Stogi Plaża. Rewitalizacja obejmuje nie tylko torowisko, ale również sieć drogową, chodniki, ścieżki rowerowe, a także wspomnianą infrastrukturę podziemną, czyli przebudowę sieci gazowej, ciepłowniczej, wodociągowo-kanalizacyjnej, odwodnienia oraz sieci teletechnicznych, energetycznych i oświetlenia. Z początkiem lutego główne prace skoncentrowały się na drugim odcinku inwestycji. Trwa przygotowywanie podłoża pod torowisko. W dalszym ciągu prowadzone są roboty drogowe przy skrzyżowaniu ul. Siennej z Wosia Budzysza.
Przypomnijmy, że 7 grudnia dla ruchu tramwajowego udostępniony został odcinek od przystanku Sucharskiego do tymczasowego przystanku w okolicy ul. Zimnej o długości ok. 1300 m. Dotychczas na pierwszym odcinku inwestycji ułożono torowisko wraz ze słupami trakcyjnymi, wykonano instalacje podziemne, wybudowano większość układu drogowego łącznie ze ścieżką rowerową. Wciąż trwają prace przy budowie przystanków, które równo z postępami na budowie będą kolejno uruchamiane. Równolegle trwają roboty wykończeniowe związane z przebudową układu drogowego, m.in. na ul. Wosia Budzysza i przy przepuście w pobliżu ul. Kaczeńce. Zgodnie z harmonogramem prac tramwaj na końcowy przystanek uruchomiony zostanie w maju 2020 r.
Al. Pawła Adamowicza
Od 13 stycznia decyzją gdańskich radnych Nowa Bulońska Północna nosi już oficjalną nazwę „Pawła Adamowicza”. Trasa łączy istniejącą ul. Bulońską z ul. Jabłoniową. Inwestycja zakłada budowę jezdni, linii tramwajowej oraz ścieżki rowerowej wraz infrastrukturą towarzyszącą od skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Myśliwską do skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej.
Postępy w realizacji inwestycji widać gołym okiem. Od 20 grudnia kierowcy mogą jeździć już nowo wybudowanymi odcinkami trasy. Udostępnione dla ruchu zostały jezdnie w rejonie ul. Bulońskiej i Myśliwskiej oraz pod Trasą W-Z w rejonie ul. Kartuskiej, Warszawskiej i Jabłoniowej. Prace jednak nadal trwają i wciąż należy spodziewać się utrudnień w ruchu. W najbliższym czasie planowane jest wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na ul. Kartuskiej od skrzyżowania z al. Pawła Adamowicza do wysokości ul. Limbowej. Całkowicie zamknięty dla ruchu zostanie ok. 250-metrowy odcinek ul. Kartuskiej, od wysokości skrzyżowania z al. Pawła Adamowicza do wysokości ul. Limbowej. Dojazd do Jasienia od strony centrum możliwy będzie ulicami Jabłoniową i Leszczynową lub od strony al. Pawła Adamowicza i ul. Stolema.
Dojazd do marketu spożywczego i stacji paliw zostanie zachowany (przez teren stacji paliw). Taka organizacja ruchu obowiązywała będzie co najmniej 14 tygodni. Do czasu zamknięcia fragmentu ul. Kartuskiej zniesione zostanie wahadło na „estakadzie weneckiej” w ciągu al. Pawła Adamowicza. Na czas zamknięcia autobusy będą poruszały się ulicami Adamowicza – Stolema – Damroki. Żaden z przystanków autobusowych nie zostanie wyłączony.
Estakada wenecka
Przejazd „estakadą wenecką”, czyli 220-metrowym mostem nad potokiem Siedleckim, możliwy jest od połowy stycznia. Projekt estakady wzorowany był na wiaduktach łukowych budowanych przez starożytnych Rzymian. Jest to pierwsza taka budowa w Polsce, w której zastosowano wieloprzęsłowy schemat 7 łuków na kilkunastometrowych podporach. Obecnie trwają tam prace wykończeniowe.
Aktualnie na ul. Warszawskiej trwają prace przy budowie pętli tramwajowej, stawiana jest sieć trakcyjna. W pobliżu pętli na ukończeniu są prace związane z budową budynku socjalnego dla pracowników ZTM-u.
Budowana w ciągu Nowej Bulońskiej dwutorowa linia tramwajowa o długości 2,6 km będzie przedłużeniem istniejącej linii od skrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku ul. Jabłoniowej. Na trasie przecinać będzie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej trasy zaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej. W aspekcie drogowym inwestycji powstaje dwukierunkowa jezdnia (z jednostronnym chodnikiem) o długości 2,7 km wraz z drogą rowerową.
Termin zakończenia inwestycji Nowa Bulońska wyznaczony jest na maj 2020.
. .
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS