A A+ A++
FILM

Przed Wami kontynuacja inicjatywy, która jesienią 2023 roku zagościła w naszym repertuarze, czyli Klub Filmowy Konsulat. Raz w miesiącu zapraszamy na projekcję filmu połączoną z późniejszą dyskusją.

Co w programie? Spodziewajcie się ambitnego kina z różnych stron świata, festiwalowych laureatów i szerokiego przekroju gatunków – od fabuł, przez animacje, aż po dokumenty.

Po każdym seansie zapraszamy uczestników do otwartej rozmowy. Wiele w Waszych rękach! Sprawmy, aby ta przestrzeń stała się miejscem wymiany myśli i ożywionych dyskusji, a także wspólnotą nie tylko filmowych entuzjastów, ale wszystkich ciekawych świata.

Nowy cykl inaugurujemy pokazem filmu „Aida” (2020) w reżyserii Jasmili Žbanić. To wstrząsająca opowieść o jednej z największych tragedii w historii współczesnej Europy – masakrze w Srebrenicy. „Aida” została wyróżniona nagrodami na MFF w Wenecji, a także była nominowana do Oscara.

Prowadzenie:

Wojciech Kulling
Filolog i kulturoznawca, od lat związany z filmem i edukacją. W 2003 roku założył słynny uczniowski Dyskusyjny Klub Filmowy Gadające Głowy, który do dziś działa w IX Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni, otwierając młodym drzwi do fascynującego świata kinematografii. Kulling to również współorganizator trójmiejskiego konkursu wiedzy o filmie i animator kultury, mający na swoim koncie współpracę z takimi instytucjami, jak Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza czy Gdyńskie Centrum Filmowe.

AIDA
reżyseria: Jasmila Žbanić
występują: Jasna Duričić, Raymond Thiry, Reinout Bussemaker
szczegóły: dramat, 2020, Polska / Niemcy / Francja i in., 101 min.

„To był szok, który nauczył nas, że świat może wywrócić się do góry nogami w ciągu jednej chwili. Życie jest kruche. System jest kruchy. To poczucie stale mi towarzyszy” – mówi Jasmila Žbanić, reżyserka nominowanej do Oscara, pokazywanej w Konkursie Festiwalu w Wenecji „Aidy”. Podobnie jak w głośnej, nagrodzonej przed laty Złotym Niedźwiedziem na Berlinale „Grbavicy”, również i w swoim najnowszym filmie Žbanić podejmuje temat wojny w byłej Jugosławii. A dokładnie masakry w Srebrenicy, gdzie ponad 8
tysięcy bośniackich muzułmanów, mężczyzn i chłopców, zostało zamordowanych przez Serbów na oczach żołnierzy międzynarodowych sił pokojowych. Ale ta wojna jest inna, bo widziana oczami kobiet: reżyserki i jej tytułowej bohaterki, tłumaczki, desperacko próbującej nazwać i powstrzymać wydarzenia, których grozy nikt nie chce przyjąć do wiadomości. Aidą pracuje w bazie ONZ, wokół której gromadzą się tysiące cywilów. Szukając w tłumie męża i synów, wierzy, że uda jej się kogoś przekonać, komuś wytłumaczyć, wybłagać jeden podpis, wynegocjować życie. Ta wstrząsająca, chwytająca za gardło, do głębi poruszająca opowieść o samotności ofiary. Opowieść Žbanić ma tak ogromną siłę również dlatego, że okazuje się do szpiku kości współczesna. Jej scenariusz, w którym główną rolę odgrywa bezradność ofiar, cynizm sprawców, słabość instytucji i obojętność świata, powtarza się coraz częściej, coraz intensywniej wszyscy odczuwamy głód solidarności.

Warto dodać, że znaczący wkład w koprodukowaną przez kilka państw „Aidę” mają także polscy członkowie ekipy: muzykę skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz („Szarlatan”, „Obywatel Jones”), zmontował ją Jarosław Kamiński („Zimna wojna”, „Śniegu już nigdy nie będzie”), nad kostiumami pracowała Małgorzata Karpiuk („Ślepnąc od świateł”), a polską producentką „Aidy” jest Ewa Puszczyńska, która stoi m.in. za oscarowymi sukcesami „Idy” i „Zimnej wojny”.

Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdynia.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCo można oddać na skup makulatury
Następny artykułKierowca taksówki “na aplikację” niemal zderzył się z karetką i uciekł. Był pijany