A A+ A++

Redakcja: Termin fulfillment obił się o uszy chyba każdemu właścicielowi sklepu internetowego. W praktyce jednak nie każdy do końca wie, na czym polega tego rodzaju usługa. Jesteś w stanie przybliżyć nam ten temat w kilku zdaniach?

Krzysztof Roszyk: Na temat fulfillmentu mógłbym mówić długo, ale spróbuję ograniczyć się do podstaw. W największym skrócie fulfillment polega na przekazaniu procesu realizacji zamówienia w sklepie online firmie zewnętrznej. Outsourcować możemy jedynie poszczególne elementy tego procesu lub całość od początku do końca. W ramach usług fulfillmentu możemy zlecić na zewnątrz także obsługę zwrotów i reklamacji. Właśnie te obszary są często newralgicznym punktem w działaniu wielu sklepów online. 

R: Jak to wygląda w praktyce?

KR: Jako przykład weźmy sobie sklep internetowy z obuwiem. Sklep realizuje 300 przesyłek miesięcznie. Przyjmijmy, że przygotowanie jednej przesyłki (kompletacja zamówienia, pakowanie, druk dokumentów sprzedaży, przygotowanie do wysyłki, nadanie) zajmuje średnio 15 min. Łatwo więc policzyć, że sama realizacja tych zamówień to aż 75 godzin pracy miesięcznie. 75 godzin, które będziemy musieli poświęcić samodzielnie lub zapłacić za nie pracownikowi. Widać więc, ile środków musimy przeznaczyć, na samo przygotowanie paczki do wysyłki. W naprawdę wielu przypadkach przekazanie tego procesu zewnętrznej firmie pozwala nie tylko realizować przesyłki szybciej, ale również taniej.

R: Jak to możliwe, że firma oferująca usługi fulfillmentu jest w stanie zrobić to taniej i jeszcze na tym zarobić?

KR: Tak, to pytanie pada bardzo często. Na odpowiedź składa się kilka elementów. Po pierwsze nasza firma dysponuje bardzo nowoczesnymi magazynami obsługiwanymi w dużej mierze przez roboty. Robotyzacja pozwoliła nam na sporą redukcję kosztów. Do tego dochodzi doświadczenie. Realizacja zamówień to nasz chleb powszedni, główny core naszej działalności. Proces ten optymalizujemy od lat i cały czas wdrażamy nowe rozwiązania. Co więcej, ze względu na wolumen realizowanych przez nas zamówień jesteśmy w stanie wynegocjować preferencyjne stawki z firmami kurierskimi. Często jesteśmy w stanie nadać przesyłkę dużo taniej niż właściciel sklepu online. 

R: Brzmi to dosyć przekonująco, ale rozumiem, że w takim modelu zajmujecie się również magazynowaniem towaru klienta? Czy to drastycznie nie zwiększa kosztów, jakie ponosi sklep?

KR: Wróćmy może na chwilę do przykładu sprzed chwili, dotyczącego sklepu z butami. Koszt założenia magazynu dla takiego sklepu to ponad 10 tys. zł. I mam tu na myśli wyłącznie koszt, jaki właściciel biznesu online poniesie na start. Do tego dochodzą koszty miesięcznego utrzymania magazynu. Korzystając z naszych usług fulfillmentu przedsiębiorca nie ponosi żadnej opłaty na start. Na dzień dobry zostaje mu więc 10 tys. w kieszeni. Natomiast miesięcznie usługa magazynowania jest w większości przypadków dużo tańsza niż utrzymanie własnego magazynu. Wynika to głównie z czynników, które opisałem powyżej. 

R: Na koniec chciałem poruszyć jeszcze temat tego, do kogo skierowana jest usługa fulfillmentu. Wiemy, że korzystają z niej największe sklepy online, w tym wiele globalnych marek. Czy to rozwiązanie wyłącznie dla biznesów e-commerce o bardzo dużych obrotach?

KR: Najpierw odpowiedzmy sobie może na pytanie, dlaczego duże marki korzystają z fulfillmentu? Oczywiście dlatego, że jest to rozwiązanie opłacalne, pozwalające na redukcję kosztów i zwiększenie jakości usług. To, że z outsourcingu usług logistycznych korzystają tylko i wyłącznie takie duże sklepu e-commerce, to mit. Ostatnie lata to bardzo duży wzrost zainteresowania fulfillmentem wśród średnich, a nawet małych sklepów online. Oczywiście kwestia atrakcyjności takiego rozwiązania jest zawsze indywidualna. Każdego właściciela sklepu internetowego zachęcam jednak do bliższego zapoznania się z tematem i sprawdzenia, ile można dzięki temu zaoszczęd … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOBSUWA W DOSTAWIE, CZYLI KOLEJKI DO SZCZEPIENIA
Następny artykułHurra! Aktywistka pochwaliła się. Ma już komputer ze zbiórki