A A+ A++

Francuskie ministerstwo sił zbrojnych poinformowało, że w ciągu jednego tygodnia okręty Marine nationale przechwyciły cztery ładunki narkotyków. Łącznie francuscy marynarze – głównie z dwóch śmigłowcowców typu Mistral – skonfiskowali 14,7 ton kontrabandy, z czego największy na idącym z Brazylii do Wybrzeża Kości Słoniowej frachtowcu Najlan (IMO: 8806137) pod banderą Saint Kitts i Nevis.

Najlan wyszedł z Rio de Janeiro w połowie lutego. Od początku był obserwowany przez Europol oraz przedstawicieli holenderskiej i francuskiej policji, gdyż podejrzewano, że na jego pokładzie znajduje się kontrabanda. 21 marca Najlan został zatrzymany przez śmigłowcowiec Dixmude (L9015) na wodach Zatoki Gwinejskiej, a francuscy marynarze na podstawie artykułu 17 Konwencji o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi weszli na pokład statku. Po kontroli na pokładzie odkryto sześć ton kokainy, która z WKS miała prawdopodobnie być przetransportowana dalej do Europy.

Dowódca Dixmude’a, komandor Nicolas Rossignol, chwalił profesjonalizm swojej załogi i bliską współpracę ze strukturami zajmujących się zwalczaniem przemytu narkotyków. Całość operacji zajęła jedynie trzydzieści sześć godzin. W działaniach wymierzonych w przemytników Francuzi wykorzystali bezzałogowe śmigłowce rozpoznawcze Camcopter S-100.

Na przełomie 2020 i 2021 roku przemytnicy, zmuszeni przez warunki wywołane pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, ograniczyli liczbę transportów przez Atlantyk. Grupy przerzucające narkotyki chętnie korzystają z zachodnioafrykańskich portów, jednak z powodu większej kontroli ruchu na szlakach morskich muszą za każdym razem przewozić większe ładunki.

Dixmude ma pokaźne doświadczenie w działaniach na wodach Zatoki Gwinejskiej. W ramach rozpoczętej w 1990 roku operacji „Corymbe” jego załoga zwalczała piratów i przemytników. Okręt wspierał także francuskie siły stacjonujące w Wybrzeżu Kości Słoniowej podczas operacji „Licorne”. W 2003 roku transportował żołnierzy 92. Pułku Piechoty mających służyć w operacji „Serval” w Mali.

Równolegle grupa trzech francuskich okrętów przeprowadziła inną operację antynarkotykową. Śmigłowcowiec Tonnerre (L9014) oraz fregaty Surcouf typu La Fayette i dołączona tymczasowo do zespołu fregaty Nivôse typu Floréal operujące na wodach Oceanu Indyjskiego zarekwirowały osiem ton marihuany, 300 kilogramów kokainy i 450 kilogramów amfetaminy na trzech skontrolowanych dauach.

W ramach misji „Jeanne D’Arc 2021″ nowi marynarze i kadeci francuskiej marynarki mają zdobywać bezcenne doświadczenie w służbie na pełnym morzu w rejsie z Tulonu do Azji i z powrotem. Okręty wyszły w morze 18 stycznia, a powrót zaplanowano na 14 lipca. Okręty zawinęły lub zawiną do portów między innymi w Egipcie, Indiach, Malezji, Indonezji, Wietnamie i Japonii. Nie jest to jednak wyłącznie operacja szkoleniowa. Okręty weszły w skład Połączonej Grupy Operacyjnej 150. W maju dołączą do sił amerykańskich i japońskich Morskich Sił Samoobrony w ramach wspólnych manewrów na wodach oblewających wyspy południowej Japonii.

Piractwo i przemyt w Afryce Zachodniej

Dla przestępców szmuglujących narkotyki przez Ocean Atlantycki Afryka to jedynie jako punkt przeładunkowy. Lokalne rynki nie są dość chłonne ani nie przynoszą gangsterom zysków mogących stawiać je na równi z Azją i Europą. W niektórych krajach – na przykład w Gwinei Bissau, określanej jako kokainowe królestwo Afryki Zachodniej – zorganizowane grupy przestępcze stały się jednak faktyczną częścią aparatu państwowego.

Autostrada numer 10 – Highway 10 – od równoleżnika, przy którym biegnie, jest najkrótszą trasą prowadzącą z Brazylii do Afryki Zachodniej. Jest również najpopularniejsza wśród przemytników kokainy. Statki, w większości nieniepokojone, przewożą kontrabandę do zachodnioafrykańskich punktów przerzutowych. Miejscowe służby bezpieczeństwa rzadko zajmują się walką z przemytnikami, ponieważ koncentrują się na wojnie z ekstremistami.

Marynarki wojenne i straże przybrzeżne zazwyczaj są skrajnie niedofinansowane, dlatego nie radzą sobie w starciu z doświadczonymi przestępcami, wśród których obok grup nigeryjskich w całość przedsięwzięcia zaangażowane są również południowoamerykańskie kartele, a nawet mafie włoskie. Podczas przeprowadzonego w 2018 roku śledztwa udowodniono, że w Afryce Zachodniej działały zaangażowane w obrót kokainą komórki neapolitańskiej Camorry i kalabryjskiej ‘Ndranghety.

Co gorsza, od kilku lat wody Zatoki Gwinejskiej są światowym centrum piractwa. Zachodnioafrykański akwen pod względem zagrożenia ze strony morskich bandytów prześcignął zarówno Azję Południową, jak i niesławny pod tym względem Róg Afryki. Szacuje się, że około 82% wszystkich ataków piratów zdarza się właśnie na tych wodach.

Położone na wybrzeżu Afryki Zachodniej państwa nie są w stanie samodzielnie zapewnić bezpieczeństwa na swoich wodach terytorialnych. Brak funduszy oznacza konieczność zacieśniania współpracy regionalnej i organizacji wspólnych patroli antypirackich, ale jedynie większe zaangażowanie społeczności międzynarodowej umożliwi ustabilizowanie sytuacji na wodach Zatoki Gwinejskiej. Z powodu przeszkód prawnych – ponieważ większość ataków ma miejsce na wodach terytorialnych – nie można przełożyć bezpośrednio rozwiązań zastosowanych wobec somalijskich piratów.

Zobacz też: Wielka Brytania chce dołączyć do programu europejskiego czołgu

(maritime-executive.com, navalnews.com, defense.gouv.fr)

Simon Ghesquiere / Marine nationale

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAdam Yates wygrał 100. edycję kolarskiego wyścigu Dookoła Katalonii
Następny artykuł28 marca. Nieszpory