A A+ A++

Jakiś czas temu na blogu pojawił się artykuł autorstwa Jacka Kamieniaka, dotyczący nieczynnej bocznicy kolejowej prowadzącej do Famegu. Tory tej bocznicy przecinają m.in. ulicę Młodzowską. Trudno ich nie zauważyć, bo są dość dobrze zachowane.

Tory bocznicy prowadzącej do Famegu

Oprócz tego przez ulicę Młodzowską przebiegały także inne tory. Jedne z nich widać na zakręcie drogi, w pobliżu hurtowni materiałów budowlanych. Są one mocno wtopione w asfalt i ucięte tuż przy chodniku. Tory te prowadziły na teren obecnej hurtowni, kończyły się kilkadziesiąt metrów dalej. Po przeciwnej stronie drogi ciągnęły się jeszcze ok. 200 metrów w kierunku południowym, w pewnym momencie tworząc dwie odnogi. Dłuższa z nich biegła mniej więcej wzdłuż budynków oznaczonych adresem Krasickiego 2 i kończyła się wraz z końcem tych budynków przed ulicą Kościuszki.

Jak połączona była ta bocznica z główną linią kolejową? Do tej pory myślałem, że gdzieś w okolicy przejazdu przez ulicę Kościuszki łączyła się ona z innymi torami, ale dotarłem do mapy, która mówi jednak coś innego. Zresztą na podstawie tej mapy opisałem wcześniejszy akapit. Skan mapy topograficznej z serwisu Geoportal (skala 1:50 000) wskazuje, że tory biegły wzdłuż ulicy Młodzowskiej i podobnie jak wspomniana bocznica Famegu skręcały w kierunku północno-wschodnim, aby połączyć się z główną nitką. Odnogi prowadzące wzdłuż budynków prawie do ulicy Kościuszki służyły więc do tego, aby wagony mogły zmienić kierunek jazdy i wjechać na teren, gdzie dziś jest hurtownia materiałów budowlanych.

Na podstawie analizy istniejących i nieistniejących jeszcze budynków ustaliłem, że znajdujący się w serwisie Geoportal fragment mapy topograficznej przedstawiającej Radomsko pochodzi z początków lat 90. XX wieku, dokładniej z ok. 1990-1994.

Gdzieś w połowie drogi między zakrętem na Młodzowskiej a miejscem, w którym tory omawianej bocznicy skręcały do głównej nitki znalazłem ostatnią chyba pozostałość po nitce kolejowej biegnącej wzdłuż ulicy. Jest to wystający z ulicy metalowy profil toru kolejowego.

132 razy oglądano od początku 12 razy oglądano dzisiaj

Zobacz podobne artykuły:

Ważne informacje

Jestem autorem wszystkich artykułów i zdjęć (chyba, że zaznaczyłem, że jest inaczej w jakimś konkretnym przypadku). Czasami korzystam ze starych zdjęć znalezionych w internecie, prasie, książkach, przesłanych przez Czytelników. Staram się pytać o zgodę na wykorzystanie takiego zdjęcia, ale nie zawsze to jest możliwe, a czasem niepotrzebne. Jeśli jednak naruszyłem czyjeś prawa autorskie, proszę o kontakt. Zdjęcia w artykułach są mniej więcej aktualne w stosunku do daty opublikowania artykułu, chyba, że zaznaczyłem inaczej. Jeśli znalazłaś/-eś błąd, chcesz coś zasugerować, skrytykować, pochwalić, napisz na [email protected] – wychodzę z założenia, że nie jestem nieomylny i mogłem coś przegapić, o czymś zapomnieć albo po prostu czegoś nie wiem. Pamiętaj także, że możesz sobie do woli i za darmo czytać, oglądać, ale nie wolno Ci kopiować żadnych moich tekstów oraz żadnych zdjęć. Jeśli jednak bardzo chcesz wykorzystać coś mojego, napisz na [email protected] – na pewno się dogadamy i tu niekoniecznie chodzi o pieniądze 🙂

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł„Lisy. Historia miłości i odrazy” Lucy Jones
Następny artykuł„Świętujemy! Roślinne przepisy na uroczystości i święta” Alicja Rokicka