Sezon 2024 w Formule 3 dobiegł końca, ale ostatni wyścig sezonu i emocje z nim związane zostaną z nami na bardzo długi okres.
Przed wyścigiem głównym na Monzy aż czterech kierowców miało matematyczne szanse na mistrzostwo, chociaż w ścisłej walce mieliśmy tak naprawdę tylko trzech kierowców – byli nimi Leonardo Fornaroli (133 punkty), Gabriele Mini (130 punktów) oraz Luke Browning (128 puntków).
Warto jednak zaznaczyć, że zdobywca pole position (Fornaroli) dostaje dodatkowe dwa punkty, więc junior z zespołu Trident miał już na samym starcie wyścigu większą przewagę nad swoimi rywalami.
Start do niedzielnego wyścigu głównego przebiegł udanie dla liderującego Fornaroliego. Włoski kierowca na dohamowaniu do pierwszego zakrętu zdołał obronić pierwszą pozycję przed ruszającym z drugiego pola Alexem Dunnem i trzecim Minim, którzy próbowali podgryzać Włocha.
To ostatecznie udało się kierowcy MP Motorsport pod koniec pierwszego okrążenia, wyprzedzając Włocha na prostej przed zakrętem Parabolica. Dunne objął tym samym prowadzenie podczas ostatniego wyścigu sezonu i przez kolejnych kilka okrążeń skutecznie bronił się przed zawodnikiem Tridentu.
Startujący z trzynastej pozycji Browning próbował przebijać się przez stawkę, ale po błędzie na trzecim okrążeniu musiał porzucić swoje marzenia o mistrzowskim tytule w tym sezonie.
Brytyjski kierowca podczas próby wyprzedzania Nikoli Tsolova przed Variante Ascari za późno zahamował i niemal wpadł w jadącego przed nim Calluma Voisina. Ratując się przed kolizją zawodnik zespołu Hitech agresywnie wszedł w lewy zakręt i obrócił swój samochód, powodując duże zamieszanie kilkadziesiąt metrów dalej.
Przez to zamieszanie z wyścigu odpadli Sophia Floersch, Matias Zagazeta i Cian Shields, a na tor został wezwany pierwszy samochód bezpieczeństwa.
Po wznowieniu rywalizacji, kierowcy walczący o mistrzostwo rozpoczęli festiwal błędów. Fornaroli tak jak Browning popełnił duży błąd w Variante Ascari, ale skutki tego błędu były dużo mniejsze niż u brytyjskiego rywala.
Włoch spadł na piąte miejsce, ale najważniejsze było to, że został wyprzedzony przez bezpośredniego rywala z Premy.
Wtedy jednak to drugi z Włoskich kierowców zaczął popełniać błędy i pozwolił wyprzedzić się zarówno Christianowi Mansellowi, jak i Fornaroliemu.
Na czele jechał w tym momencie osamotniony Sami Meguetounif. Francuz zdołał z łatwością wyprzedzić prowadzącego Dunne’a i odjechał walczącym o mistrzostwo kierowcom, dowożąc swoje drugie zwycięstwo w sezonie 2024.
Irlandczyk startujący z drugiej pozycji podczas dalszej części wyścigu stracił tempo i spadł na piątą pozycję.
Kiedy wyścig zaczął zbliżać się do końca i emocje zaczęły brać górę, dostaliśmy niesamowity popis ścigania w wykonaniu Włoskich kierowców.
Mini podczas ostatnich okrążeń jechał wybitnym tempem i najpierw wyprzedził trzeciego Mansella, a następnie drugiego Fornaroliego, przebijając się za plecy Meguetounifa.
To jednak nie wystarczało mu do zdobycia mistrzostwa, ponieważ przed niedzielnym wyścigiem kierowca Premy tracił do lidera trzy punkty + dwa za wywalczenie pole position.
Pomocną dłoń na dwa okrążenia przed metą wyciągnął do niego Mansell. Młody Australijczyk zaatakował Fornaroliego na dohamowaniu do Variante Della Roggia i pozwolił Miniemu objąć w swoje ręce wirtualne mistrzostwo F3.
Jednak to, co wydarzyło się na ostatnim okrążeniu wyścigu na Monzy przejdzie do historii juniorskiej serii.
Włoski kierowca Tridentu histerycznie próbował atakować jadącego przed nim zawodnika ART Grand Prix w czwartym zakręcie, ale kompletnie przestrzelił hamowanie i wyrzucił zarówno siebie, jak i Mansella, poza tor.
Ostateczną możliwością na zdobycie mistrzostwa dla Fornaroliego pozostało zaatakowanie Australijczyka w ostatnim zakręcie sezonu, ale z racji na szybką charakterystykę tego zakrętu było to niemal niemożliwe.
Dla mistrzów F3 jednak nie ma takiego pojęcia jak „niemożliwe”. Włoch postawił w Parabolice wszystko na jedną szalę i bardzo mocno opóźnił hamowanie, czym wystraszył Mansella i ostatecznie wyprzedził go, zajmując w wyścigu trzecią pozycję, czym przypieczętował mistrzostwo o dwa punkty przed Minim.
Prema jednak nie odda tego mistrzowskiego tytułu bez walki. Według włoskiego zespołu Fornaroli podczas ostatniego okrążenia przekroczył granice oraz przepisy, wobec czego zgłoszą manewry włoskiego kierowcy do przeanalizowania przez sędziów.
Pomimo niezbyt udanego wyścigu, trzecią pozycję w mistrzostwach obronił Browning liczący przed niedzielnym wyścigiem na walkę o tytuł.
Piotr Wiśnicki zakończył wyścig na 27. pozycji po bardzo nieudanym starcie i wycofaniu się z wyścigu, a Kacper Sztuka dowiózł czternastą pozycję wykorzystując zamieszanie sprowokowane przez kierowców podczas wyścigu.
Wyniki wyścigu głównego F3
1 |
S. Meguetounif Trident |
5 | 22 | 190.850 | |||||||
2 |
G. Minì Prema Powerteam |
2 | 22 |
+3.948 40’02.127 |
3.948 | 190.536 | |||||
3 |
L. Fornaroli Trident |
4 | 22 |
+4.587 40’02.766 |
0.639 | 190.485 | |||||
4 |
C. Mansell ART Grand Prix |
23 | 22 |
+5.522 40’03.701 |
0.935 | 190.411 | |||||
5 |
A. Dunne MP Motorsport |
9 | 22 |
+6.862 40’05.041 |
1.340 | 190.305 | |||||
6 |
M. Stenshorne Hitech Pulse-Eight |
15 | 22 |
+10.650 40’08.829 |
3.788 | 190.006 | |||||
7 |
T. Tramnitz MP Motorsport |
7 | 22 |
+12.889 40’11.068 |
2.239 | 189.830 | |||||
8 |
N. León Van Amersfoort Racing |
20 | 22 |
+14.664 40’12.843 |
1.775 | 189.690 | |||||
9 |
L. Van ART Grand Prix |
24 | 22 |
+15.429 40’13.608 |
0.765 | 189.630 | |||||
10 |
D. Beganovic Prema Powerteam |
1 | 22 |
+17.071 40’15.250 |
1.642 | 189.501 | |||||
11 |
J. Dufek PHM AIX Racing |
28 | 22 |
+18.796 40’16.975 |
1.725 | 189.366 | |||||
12 |
T. Inthraphuvasak PHM AIX Racing |
26 | 22 |
+21.060 40’19.239 |
2.264 | 189.188 | |||||
13 |
L. Browning Hitech Pulse-Eight |
14 | 22 |
+21.505 40’19.684 |
0.445 | 189.154 | 1 | ||||
14 |
K. Sztuka MP Motorsport |
8 | 22 |
+22.874 40’21.053 |
1.369 | 189.047 | |||||
15 |
N. Bedrin PHM AIX Racing |
27 | 22 |
+23.472 40’21.651 |
0.598 | 189.000 | |||||
16 |
C. Wurz Jenzer Motorsport |
17 | 22 |
+23.591 40’21.770 |
0.119 | 188.991 | |||||
17 |
T. Smith Van Amersfoort Racing |
22 | 22 |
+23.657 40’21.836 |
0.066 | 188.986 | |||||
18 |
A. Lindblad Prema Powerteam |
3 | 22 |
+25.794 40’23.973 |
2.137 | 188.819 | |||||
19 |
N. Tsolov ART Grand Prix |
25 | 22 |
+26.469 40’24.648 |
0.675 | 188.766 | |||||
20 |
S. Ramos Trident |
6 | 22 |
+26.913 40’25.092 |
0.444 | 188.732 | |||||
21 |
J. Loake Rodin Motorsport |
31 | 22 |
+27.597 40’25.776 |
0.684 | 188.679 | 1 | ||||
22 | S. Montoya Campos Racing | 11 | 22 |
+1’38.106 41’36.285 |
1’10.509 | 183.349 | 1 | ||||
dnf |
C. Voisin Rodin Motorsport |
29 | 21 |
+1 Lap 38’26.722 |
1 Lap | 189.376 | Wypadek | ||||
dnf |
N. Strømsted Campos Racing |
10 | 21 |
+1 Lap 38’37.374 |
10.652 | 188.505 | 1 | Wypadek | |||
dnf |
M. Esterson Jenzer Motorsport |
18 | 14 | 2 | Nie ukończył | ||||||
dnf |
M. Boya Campos Racing |
12 | 9 | 2 | Nie ukończył | ||||||
dnf |
P. Wiśnicki Rodin Motorsport |
30 | 3 | 1 | Nie ukończył | ||||||
dnf |
C. Shields Hitech Pulse-Eight |
16 | 2 | Wypadek | |||||||
dnf | S. Flörsch Van Amersfoort Racing | 21 | 2 | Wypadek | |||||||
dnf |
M. Zagazeta Jenzer Motorsport |
19 | 2 | Wypadek |
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS