Dzisiaj, 10 stycznia (06:50)
Postanowiliśmy przyjrzeć się jak wygląda ładowanie samochodu elektrycznego przy wykorzystaniu ogólnodostępnych sieci ładowania. Jakie opcje ma do dyspozycji właściciel bezemisyjnego pojazdu oraz ile będzie kosztowała go taka przyjemność? Do sprawdzenia tego posłużył Ford Mustang Mach-E z baterią o pojemności 75 kWh.
Nie ulega wątpliwości, że najbardziej oszczędną, a przy tym także najwygodniejszą metodą uzupełniania energii w samochodzie elektrycznym jest domowa stacja ładowania. Jeśli jest ona dodatkowo wspierana wallboxem, jesteśmy w stanie “dotankować” niemal każdego elektryka w zaledwie kilka godzin.
Niestety w naszym kraju wciąż przeważają mieszkania usytuowane w blokach, które w dużej mierze nie posiadają specjalnie wydzielonych miejsc umożliwiających bezpieczne korzystanie z gniazdek. Osoba, która na co dzień korzysta z podziemnego garażu jest zatem zmuszona do ładowania samochodu elektrycznego na ogólnodostępnych ładowarkach. To niestety bywa nie tylko skomplikowane, ale co gorsze – nie zawsze opłacalne.
Aby skorzystać z publicznych ładowarek należy przejść przez nierzadko żmudny proces zakładania konta oraz jego weryfikacji. Samo uzupełnienie energii wiąże się także z koniecznością pobrania dedykowanych aplikacji na telefon. Zagmatwany bywa także sam cennik usługi, który różni się od rodzaju prądu, jakim ładujemy samochód (przemiennym AC lub stałym DC) oraz mocy, jaką dysponuje sama ładowarka.
Za przykład niech posłuży wspomniany już Ford Mustang Mach-E. Wersja, która obecnie gości w naszej redakcji dysponuje dwoma silnikami o łącznej mocy 269 KM i akumulatorem o pojemności 75 kWh. Jak wynika z danych technicznych – taka specyfikacja powinna wystarczyć na przejazd ok. 400 kilometrów na jednym ładowaniu. W rzeczywistości biorąc pod uwagę obecną pogodę oraz niewysokie temperatury, należy nastawiać się na zasięg niewiele większy niż 300 kilometrów.
Na szczęście Ford umożliwił ładowanie elektrycznego SUVa z maksymalną mocą 115 kW (Mustang Mach-E z większą baterią przyjmuje 150 kW), co pozwala na stosunkowo szybkie uzupełnienie energii. W znalezieniu odpowiedniej ładowarki kierowcę wspomaga system SYNC 4A oraz inteligentna funkcja planowania podróży FordPass EV Trip Planner. Oba rozwiązania pozwalają na szybkie doprecyzowanie trasy przejazdu z uwzględnieniem koniecznych postojów na doładowanie i odpoczynek. W razie potrzeby system może wskazać na planowanej trasie publiczne stacje ładowania, aby zoptymalizować zasięg, wydajność, czas podróży i przerwy.
Po dotarciu do punktu ładowania oraz przebrnięciu przez wspomniane na początku tekstu kwestie rejestracji i weryfikacji kont, sam proces ładowania ni … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS