Niektórzy księgowi w przypadku odroczonej spłaty kredytu nie dokonają żadnych księgowań, w przypadku zaś umorzonych składek skorygują koszty. To nieprawidłowe postępowanie. Widząc problemy firm z ujmowaniem zdarzeń związanych z pandemią, Komitet Standardów Rachunkowości wydał wskazówki „Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID-19”. Zostały one opublikowane na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.gov.pl/web/finanse). Pisaliśmy o tym w artykule „KSR podpowiada, jak sporządzić sprawozdanie za rok pandemii” (DGP nr 245).
Komitet w opublikowanym dokumencie wyjaśnił, jak ujmować w księgach rachunkowych i w sprawozdaniu otrzymaną pomoc rządową. Według KSR stanowi ona przychód. Z kolei w sprawozdaniu bezzwrotną pomoc udzieloną z publicznych pieniędzy pokazuje się w rachunku zysków i strat dopiero w momencie, gdy otrzymanie wsparcia (np. umorzenie subwencji) stanie się pewne. W rachunku według wzoru określonego w załączniku nr 1 do ustawy o rachunkowości ujawnia się np. ją w pozycji „Pozostałe przychody operacyjne” jako „Inne przychody operacyjne” (w wariancie kalkulacyjnym w pozycji G.IV., w wariancie porównawczym w pozycji D.IV.).
KSR zwraca jednak uwagę, że najważniejsza jest decyzja o kontynuacji działalności, czyli ocena sytuacji firmy na dzień bilansowy (najczęściej 31 grudnia) i przygotowanie prognozy na co najmniej najbliższy rok, czyli kolejne 12 miesięcy.
Należy pamiętać, że zdolności jednostki do kontynuowania działalności po przeprowadzeniu stosownej analizy trzeba zweryfikować jeszcze dwukrotnie: pierwszy raz na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego, a drugi przed jego zatwierdzeniem.
Błąd 1: Brak ujęcia kosztów odsetkowych w rachunku zysków i strat w okresie wakacji kredytowych
Ze względu na istotny spadek przychodów odnotowany w okresie pandemii COVID-19 spółka uzgodniła z bankiem, w którym zaciągnęła duży długoterminowy kredyt inwestycyjny, przyznanie wakacji kredytowych. Porozumienie zakłada zawieszenie spłaty całych rat (tzn. zarówno części kapitałowej, jak i odsetkowej) na sześć miesięcy. W momencie przyznania wakacji kredytowych oraz w trakcie ich trwania spółka nie dokonuje żadnych księgowań związanych z kredytem. Spółka sporządza sprawozdanie finansowe według ustawy o rachunkowości i stosuje rozporządzenie o instrumentach finansowych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 277). Ponadto spółka sporządza pakiet grupowy według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
Opinia eksperta
Małgorzata Matusewicz, associated partner, FCCA, biegły rewident, ekspert techniczny EY w obszarze polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości
Przyznanie wakacji kredytowych i to, że spółka nie będzie dokonywać żadnych płatności do banku w okresie sześciu miesięcy nie oznacza, że nie należy w tym czasie nic księgować (a tym samym nic nie ujmować w sprawozdaniu finansowym). Przede wszystkim w trakcie trwania wakacji kredytowych należy kontynuować bieżące naliczanie odsetek i ujmować je w kosztach finansowych. Brak płatności nie oznacza więc braku obciążenia dla wyniku finansowego.
Pamiętajmy, że wakacje kredytowe kosztują. Za ten okres zostaną bowiem przez bank naliczone dodatkowe odsetki, które trzeba będzie w późniejszych okresach uregulować. Oznacza to, że zwiększy się łączny koszt finansowania w skali całego okresu trwania umowy. W praktyce spółka może zastosować jedno z dwóch podejść do ujęcia takiej zmiany w umowie kredytowej (o ile w przeszłości nie wybrała już jednego z nich do ujęcia innych aneksów – wówczas należy konsekwentnie stosować to podejście).
Pierwsze podejście polega na ponownym przeliczeniu efektywnej stopy oprocentowania. W tym celu należy sporządzić zaktualizowany harmonogramu płatności kredytu (obejmujący zarówno raty, jak i odsetki), a następnie ustalić stopę, która zdyskontuje wszystkie przyszłe płatności do wartości kredytu w księgach na moment przyznania wakacji kredytowych. Taką stopą będą następnie naliczane odset … czytaj dalej
Oryginalne źródło: ZOBACZ
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS