A A+ A++

komfortzone auto 000
Przyszli użytkownicy pojazdów zautomatyzowanych już dziś wiedzą, jak chcieliby spędzać czas w drodze. Aby sprostać ich wymaganiom, samochody czeka zupełna metamorfoza wnętrza i charakterystyki jazdy. / Foto: Bosch

OGŁOSZENIE


komfortzone auto 001
Drzemka podczas jazdy? Dziś brzmi to niewiarygodnie, ale być może za kilkadziesiąt lat spanie za kierownicą będzie bezpiecznym elementem podróży.
Przez ponad trzy lata zespół specjalistów z branży motoryzacyjnej i środowisk naukowych na zlecenie Bosch badał oczekiwania respondentów wobec pojazdów, które w przyszłości mają pokonywać długie dystanse bez wsparcia człowieka.
W przyszłości zautomatyzowane pojazdy mogą w dłuższej perspektywie przeobrazić się w mobilne biura, sale kinowe czy nawet sypialnie. Aby sprostać ich wymaganiom, samochody czeka zupełna metamorfoza wnętrza i charakterystyki jazdy.

Foto: Bosch
  • Projekt badawczy zrealizowany przez Bosch dostarcza kluczowych informacji na temat oczekiwań użytkowników wobec pojazdów przyszłości.
  • Automatyzacja znacząco wpłynie na to, jak pojazdy nowych generacji będą projektowane i wykorzystywane – samochody automatyczne mogą stać się zupełnie nową przestrzenią do życia i pracy.
  • Michael Schulz: „Zdobyta wiedza odmieni sposób, w jaki projektujemy pojazdy nowych generacji, dzięki czemu w przyszłości będą mogły powstać zupełnie nowe przestrzenie do życia i pracy”.

Przyszli użytkownicy pojazdów zautomatyzowanych już dziś wiedzą, jak chcieliby spędzać czas w drodze. Aby sprostać ich wymaganiom, samochody czeka zupełna metamorfoza wnętrza i charakterystyki jazdy. To z kolei stawia nowe wyzwania przed producentami i dostawcami – takie wnioski płyną z projektu RUMBA[1] firmy Bosch, w którym analizowano oczekiwania wobec pojazdów automatycznych, zarówno jeśli chodzi o ich wnętrza, jak i sposób poruszania się po drodze.

–  „Zdobyta wiedza odmieni sposób, w jaki projektujemy pojazdy nowych generacji, dzięki czemu w przyszłości będą mogły powstać zupełnie nowe przestrzenie do życia i pracy. RUMBA otwiera drogę do wszelkiego rodzaju innowacji. Jesteśmy przekonani, że zrewolucjonizuje to sposób korzystania z samochodów w przyszłości” – stwierdził Michael Schulz, kierownik projektu w firmie Bosch.

Przez ponad trzy lata zespół specjalistów z branży motoryzacyjnej i środowisk naukowych na zlecenie Bosch badał oczekiwania respondentów wobec pojazdów, które w przyszłości mają pokonywać długie dystanse bez wsparcia człowieka. Jak profesjonalni i niezawodowi kierowcy samochodów osobowych i pojazdów użytkowych wykorzystaliby swój czas, gdyby nie musieli być aktywni za kierownicą i mogli zamiast tego wcielić się w rolę pasażera?

Z odpowiedzi wynika, że zautomatyzowane pojazdy mogą w dłuższej perspektywie przeobrazić się w mobilne biura, sale kinowe czy nawet sypialnie. To otwiera przed dostawcami usług nowy, istotny segment rynku. Na przykład zamiast standardowej kierownicy, w pojazdach automatycznych można zamontować alternatywne systemy sterowania dostosowane do potrzeb użytkowników, zarówno podczas jazdy tradycyjnej, jak i zautomatyzowanej. Przewiduje się, że pojazdy automatyczne przyniosą duże zmiany także w logistyce.

–  „Przyszła budowa kabiny kierowcy zależy w dużej mierze od planowanych zastosowań: będzie można ją dostosować zarówno do krótkiej jazdy manualnej na terenie centrów logistycznych, jak i do przewozu osób pomiędzy tymi centrami” – podsumował Schulz.

Relaks w drodze?

Drzemka podczas jazdy? Dziś brzmi to niewiarygodnie, ale być może za kilkadziesiąt lat spanie za kierownicą będzie bezpiecznym elementem podróży. W trakcie projektu RUMBA badacze zgromadzili informacje, które mogą przyczynić się do rozwoju samochodów przyszłości. Przez długi czas sprawdzano na przykład, jak szybko kierowca może przejąć kontrolę nad pojazdem po przebudzeniu, i od czego to zależy. W rezultacie okazało się, że jednym z decydujących czynników była odległość od wyświetlacza i elementów sterujących. Badania przeprowadzone w ramach projektu wykazały, że większości kierowców do bezpiecznego przejęcia kontroli nad pojazdem wystarczy minuta po przebudzeniu.

Eksperci ujawnili jednak spadek wydajności jazdy oraz pogorszenie subiektywnego samopoczucia po powrocie za kierownicę, dochodząc jednocześnie do wniosku, że pojazd musi odpowiednio wcześnie obudzić użytkownika, aby ten zdążył oprzytomnieć, zorientować się w sytuacji i odpowiednio zareagować. Niezbędny jest także system rozpoznawania stanu pasażerów, który pozwoliłby ocenić, czy już nie śpią i są gotowi do przejęcia kierownicy.

Łagodna jazda – jak z szoferem

W ramach projektu zbadano jaką charakterystykę jazdy będą musiały zapewnić zautomatyzowane pojazdy. – „To kluczowy element, który zapewnia wygodę i bezpieczeństwo pasażerów we wnętrzach przyszłych pojazdów” – powiedział Schulz. Nagłe ruszanie pojazdu lub gwałtowne hamowanie mogą wywołać u pasażerów mdłości i zniechęcić ich do korzystania z funkcji jazdy zautomatyzowanej. Dlatego eksperci uważnie obserwowali, z jaką ostrożnością i delikatnością prowadzą zawodowi kierowcy, a następnie przenosili swoje spostrzeżenia na pojazdy zautomatyzowane. Badali również, jakie dodatkowe środki mogą skutecznie zapobiegać chorobie lokomocyjnej.

Przestrzeń na innowacje

komfortzone auto 002
Wraz z rozwojem technologii zmieniają się oczekiwania kierowców i pasażerów. Zaczynamy myśleć o rozwiązaniach, które kiedyś wydawały się niemożliwe, a dziś – prawdopodobnie są jedynie kwestią czasu.
Foto: Bosch

Projekt RUMBA był okazją, aby dowiedzieć się także, jak powinny wyglądać samochody przyszłości. Naukowcy wyraźnie zauważyli jednak, że życzenia użytkowników będą w przyszłości nadal ograniczone wymogami bezpieczeństwa i technicznymi. Ze względów bezpieczeństwa i z powodu ograniczonej dostępnej przestrzeni, funkcje takie jak obracane fotele, będą nadal stanowić wyzwanie.

Wnioski ekspertów są jasne – pojazdy przyszłości otworzą bezprecedensowe możliwości, nie tylko dla producentów samochodów i dostawców motoryzacyjnych, ale także dla usługodawców, którzy dotąd raczej nie zajmowali się motoryzacją. Wraz z rozwojem technologii zmieniają się oczekiwania kierowców i pasażerów. Zaczynamy myśleć o rozwiązaniach, które kiedyś wydawały się niemożliwe, a dziś – prawdopodobnie są jedynie kwestią czasu.

Projekt, w którym uczestniczyli eksperci ze świata biznesu i nauki, otrzymał dofinansowanie w wysokości ok. 11 mln euro od Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Ochrony Klimatu Niemiec.1

 Więcej informacji o projekcie RUMBA można znaleźć tutaj


Źródło informacji: infoWire.pl  /  Bosch

[1] Niemiecki akronim, którego rozwinięcie po przetłumaczeniu brzmi „realizacja pozytywnego doświadczenia użytkownika poprzez przyjazne projekty wnętrz pojazdów automatycznych”

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia 9 580 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023). W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMax – znamy oficjalne ceny wszystkich pakietów następcy HBO Max. Dobre wieści dla obecnych subskrybentów platformy VOD
Następny artykułSesja Rady Miasta: Spokojnie i koncyliacyjnie [WIDEO]