Pozostałe części cyklu przeczytasz tu >
Dlaczego zdecydowałaś się zająć filmem i reklamą?
Wychowywałam się w artystycznej rodzinie plastyków – malarzy. Od dziecka otaczały mnie obrazy, farby, gobeliny, większość dzieciństwa spędziłam otoczona kolorami, fakturami. Fascynowało mnie jak rodzice zamykali świat w jednym kadrze i w tej jednej ramie opowiadali wielowymiarowe historie. Obraz stał się dla mnie fascynującym narzędziem do opowiadania o emocjach i przenoszenia treści niewidzialnych w formę.
Teledysk, reklama to media komercyjne, wierzę, że dzięki nim, ich popularności można tworzyć produkcje wartościowe, z przekazem.
Gdzie zdobywałaś wykształcenie potrzebne do pracy jako filmowiec?
Ukończyłam dwuletnie studium filmowe, które dało mi praktykę, sama zmontowałam swój pierwszy dokument, ucząc się na błędach, ale też słuchając mocno swojej intuicji i kierując się abstrakcyjnym myśleniem. Nie mniej największy wpływ artystyczny miała na mnie Historia Sztuki, którą ukończyłam na Uniwersytecie Warszawskim.
Najważniejsze cechy i umiejętności w pracy filmowca
Zajmuję się głównie reżyserią teledysków. W tej dziedzinie najważniejsza wydaje mi się wyobraźnia, kreatywność oraz rozumienie muzyki.
Ponadto umiejętność współpracy z ludźmi, których zaprasza się do projektu, szacunek, stworzenie przyjemnych, niestresujących warunków pracy, zarażenie pomysłem tak, aby każdy czuł, że jego udział w projekcie jest ważny. To super uczucie, kiedy wszyscy wierzą w pomysł, wiedzą, że mogą coś od siebie dodać i że ich obecność jest niezastąpiona.
Który ze zrealizowanych projektów wspominasz najlepiej?
Zrealizowałam ponad 100 teledysków. Każdy projekt pozwolił mi się na jakimś poziomie spełnić, wyrazić. Bardzo cenię minimalistyczne plany, gdzie trzeba wykazać się ogromną kreatywnością, aby małymi środkami móc opowiedzieć przejmującą historię.
Z kolei wielkie plany, w których udział brało ponad 100 osób, dały mi nowe umiejętności, nową wiedzę operacyjną. 🙂
Stworzenie reklamy dla jakiej marki najbardziej Ci się marzy?
Marzy mi się współpraca z marką , która będzie otwarta na niestandardową narrację. Na stworzenie nietypowej scenografii, magicznych scen
Podchodzę do pracy bardziej performatywnie, gdzie ważny jest proces na planie, a nie tylko dążenie do szybkiego efektu. Wychowana na teatrze, lubię żywe sytuacje, w ostateczności sięgam po zabiegi postprodukcyjne, żywy ogień, zatapianie, prawdziwa woda, żywioły – to są niezwykłe wyzwania na planie, fajnie, gdyby taką narrację można było wprowadzić do reklamy
Którą produkcję reklamową uważasz za najciekawszą i dlaczego?
Ostatnimi czasy bardzo podobają mi się produkcje globalne adidasa, uważam, że wprowadziły myślenie abstrakcyjne, artystyczne, plastyczne, jednocześnie pozostając cały czas mainstreamowymi.
Największe wyzwania w pracy filmowca
Praca w moim odczuciu powinna być środowiskiem sprzyjającym kreatywności, powinna być etyczna i jak najmniej stresogenna. Ostatecznie to ludzie zaangażowani w projekt, pomagają zrealizować wizję. To relacje z ludźmi uznaję za największe wyzwanie, stworzenie warunków sprzyjających przyjaźni, elegancji – tak, aby każdy czuł się w projekcie ważny.
Dodatkowo poczucie misji. Niezależnie od projektu, jego wielkości, skali, zasięgu, klienta – my, filmowcy musimy czuć misję w tym, co robimy i chcieć każdy projekt wykorzystać tak, aby stworzyć coś wartościowego, nawet na minimalną skalę,
Trendy w produkcji reklamowej
Myślę, że nasz rynek jeszcze szuka. Jesteśmy coraz bardziej otwarci na nowoczesne, bardziej odważne formy. Osobiście cenię te kampanie, które w jakiś sposób odnoszą się do ważnych tematów społecznych, opowiadają o nich w prostej, nieskomplikowanej, zjadliwej formie. Czasami obserwuję nadużycia, tzn. kiedy społeczny temat jest tak naprawdę pretekstem do nadgonienia trendów lub do sprzedania lepiej produktu. Niemniej w większości tego typu kampanie są uczciwe i wykorzystują potęgę mediów do mówienia o sprawach ważnych dla dzisiejszego świata.
Ocena polskiej branży produkcji filmowej i reklamowej
Uczymy się. 🙂
Których filmowców najbardziej podziwiasz i dlaczego?
Na pierwszym miejscu zawsze będzie Tarkowski. Jego filmy miały na mnie ogromny wpływ i właściwie jest dla mnie esencją kina.
Fellini, Bergman, Kurosawa, Nikita Michałkow – to jest kino, za którym tęsknię.
Skąd czerpiesz inspiracje?
Malarstwo, rzeźba, muzyka i rzeczywistość.
Jakiej rady udzieliłabyś początkującym filmowcom?
Idź i rób jak najwięcej. Chciej swoją pracą zmieniać świat. 🙂
O rozmówczyni:
Olga Czyżykiewicz
Reżyserka teledysków, wideo artów, treści audiowizualnych. Poza filmem zajmuje się również komponowaniem muzyki i śpiewem.
Absolwentka Akademii Filmowej i Telewizyjnej w Warszawie oraz historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Jej największą pasją jest obraz, który według niej stanowi najlepsze narzędzie do tworzenia piękna i zmiany rzeczywistości. W swojej pracy chce pokazywać pasję i wewnętrzne piękno każdego z nas.
Otrzymała najbardziej prestiżowe nagrody w branży, w tym Music Eska Award za najlepszy teledysk, nominację do nagród YACH i wiele innych za film dokumentalny i spektakl teatralny. Jej teledysk do piosenki Sylwii Grzeszczak był najczęściej oglądanym klipem na polskim YouTube w 2016 roku (100 milionów odsłon).
Współpracowała z najlepszymi artystami polskiego show biznesu, a także z międzynarodowymi gwiazdami takimi jak: Margaret, Sylwia Grzeszczak, Sarsa, Nergal, Natalia Niemen, Natasza Urbańska, Grzegorz Turnau, John Porter, Mateusz Ziółko, Marek Napiórkowski, Mirosław Czyżykiewicz, Wojtek Mazolewski, Mezo, Matt Dusk, Mike Skowron.
Jako reżyserka koncertów pracowała z Sebastianem Karpielem-Bułecką, Piotrem Cugowskim, Mariką, Moniką Urlik, Darkiem Malejonkiem, Damianem Ukeje. Realizowała również projekty z polskimi aktorami, m.in. Piotrem Adamczykiem, Danutą Stenką, Izą Kuną, Pawłem Małaszyńskim i Krzysztofem Stelmaszykiem.
Pracowała dla takich firm jak adidas czy Revlon. Obecnie przygotowuje własny album muzycznym „IKE”.
Olga Czyżykiewicz reprezentowana jest przez impresariat bluebird artists.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS