A A+ A++

Kilka tygodni temu grupa uczniów z II Liceum Ogólnokształcącego im. K. K. Baczyńskiego, uczęszczająca na zajęcia etyki prowadzone przez Katarzynę Mądrachowską, dołączyła do ogólnopolskiego programu „Akcja! Filmoteka Szkolna”. Dzięki niemu, młodzież ma okazję przekonać się, jak film uczy świata, wychowuje i inspiruje do własnej twórczości.

Program zainicjowano w 2009 roku. Realizuje go Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, przy wsparciu PISF. Bazą jest pakiet składający się z 65 lekcji tematycznych, w których znajdują się materiały dydaktyczne i ponad 140 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych.

– Uczniowie biorą udział w warsztatach i wykonują zadania zamieszczone na platformie Padlet, poszerzając tym sposobem swoją wiedzę z języka polskiego i kultury. Ich aktywność jest nagradzana stemplami. Im więcej ich szkoła zdobędzie, tym wyżej znajdzie się w ogólnopolskim rankingu. Na razie zajmujemy 9 miejsce – mówi Katarzyna Mądrachowska, nauczycielka języka polskiego i etyki, która brała udział w webinarach i konferencjach, takich jak: „Metody pracy z filmem na lekcji”, „Uczeń jako reżyser i projektant” oraz „Wykorzystanie filmu w działaniach wychowawczych szkoły”.

Natomiast licealiści mają za sobą warsztaty „Gra miejska” (klasy IIA4 i IIC4) oraz „Chodźmy w Tango. Awangardowy montaż znaczeń” (kl. IIIA), a także zajęcia związane z filmem „Ostatni etap”, opartym na wspomnieniach Wandy Jakubowskiej, więźniarki niemieckiego obozu Auschwitz-Birkenau (kl. IID3). Dokument opowiada o bohaterstwie więźniów z izby chorych, tworzących ruch oporu. Po seansie uczniowie spotkali się online z Moniką Talarczyk, autorką książki pt. „Wanda Jakubowska. Od nowa” oraz Anną Sienkiewicz-Rogowską, zastępcą dyrektora Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Warsztaty były jednocześnie wprowadzeniem do styczniowych obchodów Międzynarodowego Dnia Holokaustu, do których przygotowuje się również świdnicka placówka. 

– Oglądaliśmy też krótkometrażowy film pt. „89 mm od Europy” i wykonywaliśmy polecenia z nim związane, które pozwoliły nam sprawdzić, czy zrozumieliśmy jego przesłanie. Tytułowe milimetry to różnica w rozstawie torów kolejowych pomiędzy Polską i Europą Zachodnią a krajami ZSRR – opowiada Bartek Musiejuk z kl. IID3.  – Inne zadania padletowe to, na przykład, analiza animowanego „Pana Tadeusza” w reżyserii Juliana Antoniusza. Dzięki zajęciom poznaliśmy też słynną  „Katedrę”  Tomka Bagińskiego, opartą na opowiadaniu Jacka Dukaja. Projekt „Filmoteka szkolna” jest niezwykle bogaty i interesujący, umożliwia oderwanie się od codzienności w tych trudnych czasach. Poszerza również naszą wiedzę i horyzonty myślowe.

Jedna z uczennic kl. IIC4, Alicja Nizioł, wzięła udział w pobocznym projekcie – Studiu Filmoteki Szkolnej, który dał jej okazję do spróbowania sił w dziennikarstwie.

– Uczestnicy przeprowadzali wywiady z aktorami, reżyserami oraz innymi osobami odpowiedzialnymi za organizację Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, a także za powstanie nominowanych do niego filmów. Ja rozmawiałam z Bartkiem Cierlicą, autorem zdjęć do filmu „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”. Opowiedział mi o swojej pracy i udzielił kilku rad dla przyszłych operatorów filmowych – mówi licealistka.

aw, fot. II LO

edukacja film Głos Świdnika II LO Świdnik Świdnik

Artykuł przeczytano 116 razy

Last modified: 2 stycznia, 2021

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKrajobraz po Garmisch. Statystycznie i nie tylko
Następny artykułNieodpłatna pomoc prawna i świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Powiecie Zambrowskim