A A+ A++

Fiasko postępowania na polski autobus elektryczny

07.04.2020r. 06:22


Drugie podejście NCBR do wyłonienia wykonawcy, który opracuje i dostarczy innowacyjne, bezemisyjne pojazdy transportu publicznego zakończyło się fiaskiem. Postępowanie zostało unieważnione, a kolejnego raczej nie będzie.


Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ubiegłym tygodniu poinformowało o unieważnieniu ogłoszonego w lipcu ubiegłego roku drugiego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie partnerstwa innowacyjnego na opracowanie i dostawę innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego.

NCBR unieważnił postępowanie uzasadniając to okolicznościami zaistniałymi po jego ogłoszeniu. Jak czytamy w uzasadnieniu, po ogłoszeniu postępowania ujawniły się okoliczności wskazujące na to, że dalsze jego prowadzenie i realizacja zamówienia w kształcie określonym w ogłoszeniu nie leży w interesie publicznym. Jednocześnie NBCR wskazuje, że w postępowaniu zaistniały wady uniemożliwiające zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego, będącej wynikiem tego postępowania. W uzasadnieniu wskazano również, że liczba wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu jest mniejsza, niż liczba określona w ogłoszeniu, w stopniu uzasadniającym decyzję o unieważnieniu, przez wzgląd na dążenie do jak największej konkurencyjności w ramach realizacji zamówienia.

– Decyzja o unieważnieniu postępowania jest wynikiem głębokiej analizy przeprowadzonej przez zamawiającego i została podjęta w poczuciu najwyższej odpowiedzialności zarówno za prowadzony przez zamawiającego Program Bezemisyjny Transport Publiczny jak i za działanie w najlepszym interesie publicznym, współzamawiających i wszystkich interesariuszy Programu Bezemisyjny Transport Publiczny – podkreśla NCBR w uzasadnieniu.

Unieważnione postępowanie, to już drugie podejście NCBR do wyłonienia wykonawcy, który opracuje i dostarczy innowacyjne, bezemisyjne pojazdy transportu publicznego. Pierwsze postępowanie w tej sprawie NCBR ogłosił w styczniu 2018 roku, ale 10 czerwca ubiegłego roku zostało ono zakończony unieważnieniem postępowania. Konsorcjum Ursus Bus, które wygrało postępowanie zostało z niego wykluczone, bo nie dostarczyło wymaganych dokumentów.

Biorąc pod uwagę treść uzasadnia unieważnienia ostatniego powstępowania trudno się spodziewać trzeciego podejścia do wyboru wykonawców. NCBR przyznaje, że zmiany technologii doprowadziły do tego, że wymagane innowacje utraciły swój charakter nowości, ponieważ rozwiązania alternatywne istniejące na rynku, czynią proces B+R, w przyjętych w ogłoszeniu założeniach, niecelowym.

Zgodnie z założeniami programu NCBR, jego wynikiem miała być produkcja innowacyjnego, niedostępnego na rynku, a dostępnego kosztowo bezemisyjnego pojazdu transportu zbiorowego. Wcześniej NCBR podpisało porozumienie z samorządami, do których ma trafić kilkaset takich pojazdów. Zakup tych autobusów przez samorządy ma być współfinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. NFOŚiGW zadeklarował przeznaczenie 2,2 mld na dotacje i pożyczki na ten cel.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWyrok skazujący kardynała Pella za pedofilię uchylony. “Cierpiałem z powodu niesprawiedliwości”
Następny artykułWuhan wraca do normalnego życia. Ani jednego zgonu przez ostatnią dobę