A A+ A++

Potrzeba matką wynalazku jest, była i zawsze będzie, ale gdy po wyścigu w Spa w 2021 roku, kiedy to z powodu trudnych warunków zakończył się on za samochodem bezpieczeństwa, władze F1 zaczęły zastanawiać się nad możliwością wdrożenia specjalnych, zdejmowanych osłon kół, a wielu kibiców i ekspertów załapało się za głowy.

Owoce prac nad nową technologią “chlapaczy” kibice mogli zobaczyć już w zeszłym roku, gdy McLaren i Mercedes testowały pierwszą wersję osłon na torze Silverstone. Wtedy testy wypadły bardzo słabo, ale FIA nie chciała się poddawać i gdy niedawno na torze we Fiorano pojawiły się bolidy Ferrari wyposażone w potężne osłony, praktycznie w całości przykrywające koła, kibice zaniemówili, a media społecznościowe zalała fala drwin i memów.

Nowy projekt był znacznie bardziej agresywny niż pierwszy, ale jak się okazało było to celowe przewymiarowanie. Od początku bowiem zdawano sobie sprawę, że sprej deszczu jaki unosi się za bieżącymi konstrukcjami F1 ma dwa źródła. Jednym było odprowadzanie wody przez koła, a drugim, równie istotnym, czynnikiem była praca samego dyfuzora, który w erze efektu przypowierzchniowego wyrzuca w powietrze jeszcze większe ilości wody.

Testy we Fiorano potwierdziły, że agresywne osłony kół dają wymierny efekt, ale kwestia zakłócania widoczności przez kropelki wody wzbijane przez dyfuzor sprawiła, że dalsze prace nad taką formą ochrony nie mają większego sensu. Na swój sposób można uznać je więc za udane.

“Zawsze wiedzieliśmy, że mamy dwa czynniki wpływające na wzbijanie się spreju wody za bolidami” mówił Nicolas Tombazis z FIA, cytowany przez Motorsport.com. “Jedną była kwestia ile wody jest wzbijana przez dyfuzor, a drugą ile przez koła.”

“Stwierdziliśmy więc, że spróbujemy zupełnie zakryć koła, nawet bardziej niż wynikałoby to z praktycznego zastosowania, aby przekonać się jaki jest maksymalny efekt, jaki możemy osiągnąć i dowiedzieć się czy jest to odpowiednie rozwiązanie, czy nie.”

“Poprzednie osłon kół [testowane na Silverstone] były zbyt słabe i za małe. Z tego powodu uważałem, że nigdy nie miały prawa się sprawdzić.”

“Chcieliśmy więc sprawdzić ile możemy osiągnąć maksymalnie zakrywając koła. Mimo iż dało to jakiś efekt, nie miało to znaczącego wpływu, abyśmy mogli powiedzieć, że to rozwiązanie działa tak jak tego chcemy. Wracamy więc do punktu wyjścia.”

“Powiedzmy, że odpowiedzieliśmy sobie na kilka pytań. Wiemy na czym stoimy, ale nie sądzę, że jako projekt będziemy to kontynuowali w tej formie. Teraz wiemy, że musimy znaleźć inne sposoby, aby uchronić się przed konicznością odwoływania wyścigów.”

Jako że kwestia wzbijania spreju wody przez dyfuzor była praktycznie od początku wiadoma, pojawiły się spekulacje, że można także i w tym obszarze wprowadzić zdejmowane osłony. Tombazis jest jednak sceptyczny odnośnie takiego pomysłu, przyznając, że miałby on duży wpływ na docisk generowany przez bolidy.

“Teoretycznie można by coś tam zrobić, ale to wiązałoby się z usunięciem całego docisku i tego typu rzeczy. To byłby duży problem. To nie jest łatwy krok. Musimy to przedyskutować.”

“Fundamentalnie jako test, wszystko wyszło, gdyż otrzymaliśmy odpowiedź na to, czego szukaliśmy. Czasami testy przebiegają dobrze i mówisz wtedy, że wyszły fantastycznie, a czasami idą w innym kierunku i pokazują, że obrany kierunek nie jest dobry i trzeba szukać czegoś innego. Teraz musimy znaleźć coś innego.”

Tombazis przyznaje, że ma w głowie kilka pomysłów, ale na obecnym etapie nie chce jeszcze zdradzić ich publicznie.

“Musimy zastanowić się nad innymi rozwiązaniami” mówił. “Ostatecznie chcemy uniknąć sytuacji ze Spa 2021, kiedy wyścig zostaje odwołany, znacząco skrócony lub opóźniony.”

“To zawsze będzie jakiś kompromis. Osłony kół same w sobie były brzydkie, ale gdyby robiły swoją robotę, to chętnie byśmy z nich skorzystali i zainstalowali w bolidach raz w roku, jeżeli miałoby to doprowadzić do uniknięcia odwołania wyścigu.”

“Nigdy nie zamierzaliśmy używać ich za każdym razem, gdy jest mokro na torze. Niestety teraz musimy szukać innych rozwiązań.”

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUmowa podpisana, remont II LO w Chojnicach ruszy już niebawem
Następny artykułW podwarszawskich samorządach opadł kurz po kampanii wyborczej. Powstają zaskakujące koalicje, zapadają pierwsze decyzje