Sergio Perez zakończył wczorajsze zmagania w pułapce żwirowej, co sprawiło, że Max Verstappen automatycznie mógł cieszyć się ze zdobycia trzeciego z rzędu tytułu mistrzowskiego.
Dla Meksykańskiego zawodnika nie był to koniec problemów, gdyż po sprowadzeniu jego auta do boksów, ekipa uznała, że części nie nadają się do naprawy i postanowiła skorzystać z tzw. trzeciego bolidu.
Od lat trzeci bolid nie może być w pełni złożony, a zespół może mieć w garażu jedynie części potrzebne do jego skompletowania, a poziom ich złożenia szczegółowo określa regulamin techniczny.
Za skorzystanie ze zbyt mocno złożonego trzeciego auta dwa tygodnie temu w Japonii ukarany został Logan Sargeant z Williamsa. W jego przypadku w grę wchodziło wykorzystanie innych niż pierwotnie założono części, co skutkowało złamaniem zasad parku zamkniętego i konieczność startu z alei serwisuje. Amerykanin otrzymał jednak dodatkowo karę 10 sekund za skorzystanie ze zbyt mocno złożonego trzeciego auta.
W przypadku Pereza sytuacja była podobna, ale zespół Red Bulla wykazał się sprytem i wykorzystał w tym celu nieprecyzyjny zapis regulaminu technicznego.
Ekipa z Milton Keynes najpierw rozłożyła na części uszkodzony bolid, który został następnie zaplombowany przez FIA i zabezpieczony w takim stanie.
Dopiero potem zdecydowała się na odbudowę auta, naruszając przy tym przepisy dotyczące poziomu złożenia trzeciego bolidu. Prace te odbyły się bez nadzoru ze strony delegata technicznego FIA i poza wyznaczonymi do tego celu godzinami pracy, natomiast zespół nie zapomniał o złożeniu formularza kontrolnego.
Sędziowie przyznali, że ekipa Red Bulla dopuściła się złamania przepisów, natomiast w żadnym momencie nie dysponowała dwoma złożonymi podwoziami jednocześnie.
Sędziowie podobnie jak w przypadku Logana Sargeanta zwrócili uwagę, że przepisy w powyższym zakresie powinny zostać doprecyzowane, gdyż sposób w jaki zinterpretował je Red Bull nie konicznie musi być z godny z zamierzeniem ustawodawcy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS