A A+ A++

Kolejna edycja Festiwalu Szekspirowskiego zbliża się wielkimi krokami. Rozpocznie się już za kilka dni. Na ten moment fanki i fani twórczości Williama Szekspira czekają cały rok. A teraz to w zasadzie dwa lata, bo zeszłoroczna edycja odbyła się w wersji wirtualnej.

– Pandemia zabrała nam kapitana i budowniczego okrętu, nieustraszonego odkrywcę nowych, nieznanych mórz. Wszystkie nasze ręce też są na pokładzie. Działamy, realizujemy jego misję i ideę. To będzie święto, bo każdy festiwal to święto teatru – zapewniała na konferencji prasowej rzeczniczka Teatru Szekspirowskiego i jednocześnie rzeczniczka samego festiwalu Magdalena Hajdysz.

O wyjątkowej randze wydarzenia zapewniał także pełniący obowiązki dyrektora (do 31 sierpnia, od 1 września funkcję dyrektorki przejmie Agata Grenda) Maciej Sowiński. – W 1997 roku odbył się pierwszy Festiwal Szekspirowski, w rocznicę tysiąclecia powstania Gdańska. Od tego czasu na kolejnych edycjach festiwalu gościliśmy ponad 220 zespołów teatralnych,  ponad 800 wydarzeń. Jubileuszowa edycja ma być godna poprzedniczek i swojego twórcy – deklarował Sowiński.

Prawdziwe obcowanie ze sztuką

Tegoroczny festiwal otworzy pierwsza własna produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Będzie to adaptacja jednego z najważniejszych szekspirowskich dramatów, „Burzy”, którą reżyseruje Szymon Kaczmarek. Teatro Nacional D. Maria II z Lizbony przywiezie do Gdańska „Antoniusza i Kleopatrę”, Włosi z imPerfect Dancers pokażą „Romea i Julię” w przestrzeni Opery Bałtyckiej (światowa premiera spektaklu). Gwoździem programu może być propozycja z wileńskiego teatru OKT: „Otello” w reżyserii Oskarasa Korsunovasa (będzie to międzynarodowa premiera spektaklu). Listę spektakli nurtu głównego zamyka „Billy’s Violence” w reżyserii Jana Lauwersa, spektakl przygotowany przez belgijską grupę NeedCompany.

– Program zagraniczny jest dla nas ogromnie ważny – deklarowała na konferencji Joanna Śnieżko-Misterek, koordynatorka Festiwalu Szekspirowskiego. – W tych okolicznościach budowanie programu zagranicznego jest trudne i obarczone niepewnością. Jednak twórcy teatralni, których zdecydowaliśmy się zaprosić, zgodzili się z wielkim entuzjazmem.

‘Burza’ reż. Szymon Kaczmarek, Gdański Teatr Szekspirowski Fot. Michal Ryniak / Agencja Gazeta

Z kolei o statuetkę Złotego Yoricka, główną nagrodę festiwalu, powalczą trzy spektakle polskich teatrów: “Hamlet” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego (Teatr im. Słowackiego z Krakowa), „Król Lear” w reżyserii Anny Augustynowicz (koprodukcja Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy i Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu) i „Der Szturem. Cwiszyn/Burza. Pomiędzy” wyreżyserowany przez Damiana Josefa Necia (Teatr Żydowski im. Idy Kamińskiej w Warszawie).

Te trzy spektakle były pokazywane na zeszłorocznej edycji Festiwalu Szekspirowskiego, który odbył się online, dlatego też organizatorki i organizatorzy postanowili w tym roku pokazać spektakle w całej ich scenicznej okazałości. – Powracamy do teatru na prawdziwe obcowanie ze sztuką – mówiła Joanna Śnieżko-Misterek.

Jedynym spektaklem prezentowanym w retransmisji będzie japoński “Król Yebi” na motywach „Króla Leara” Williama Szekspira w reżyserii Kim Su-jin.

Teatry niezależne i sztuka

Ważną częścią Festiwalu Szekspirowskiego jest nurt offowy, w ramach którego można zapoznać się z produkcjami teatrów niezależnych. W tym roku dzieli się on na dwie części: Produkcje i Prezentacje. Te pierwsze to powstające dopiero sztuki, które będą miały premierę na festiwalu (zwycięskie pomysły otrzymają wsparcie finansowe ze strony festiwalu), natomiast drugie – pokazy gotowych już spektakli.

Przedstawień będzie łącznie 13, większość z nich będzie grana podwójnie na dziedzińcu Teatru Szekspirowskiego, w Teatrze w Oknie, Stacji Orunia, Teatrze Wybrzeże i Teatrze Miniatura.

Dodatkową atrakcją festiwalu będą pospektaklowe spotkania z twórcami, otwarte próby (“Hamlet” Teatr im. Słowackiego z Krakowa i “Romeo i Julia” imPerfect Dancers”) oraz wystawa malarska połączona z performance’em autorstwa Małgorzaty Limon.

– 15 artystów dostało za zadanie zinterpretować dwa dzieła Szekspira. W dniu wernisażu [2 sierpnia – przyp. red.] obrazy ożyją i wyjdą do ludzi. Ideą tego przedsięwzięcia było wyjść z mroku pandemii. Ma być wesoło. Myślę, że stryjek by tak chciał – mówiła na konferencji Małgorzata Limon.

Jubileuszowi będzie towarzyszyła także specjalna publikacja “wymarzona przez profesora Limona”. 

Festiwal Szekspirowski rozpocznie się 30 lipca i potrwa do 8 sierpnia. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBuda: Jestem przekonany, że Gowin poprze Polski Ład
Następny artykułPremier wzywa ministrów! Chodzi o ustawy dot. Polskiego Ładu