Zapraszamy po raz pierwszy na żagańską edycję Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych HumanDOC. To jeden z największych w Polsce festiwali filmowych tego typu. Główna edycja odbyła się w tym roku już po raz dziesiąty 22–24 listopada w Warszawie. Do Żagania festiwal dotrze w dniach 27-29 grudnia 2019 roku.
W ramach festiwalu prezentowane są najnowsze, światowej klasy filmy dokumentalne z różnych krajów. Problematyka, jaka jest w nich poruszana, dotyczy ważnych zagadnień społecznych, takich jak globalizacja, prawa człowieka, demokracja, sprawiedliwość społeczna i ekonomiczna, dewastacja środowiska naturalnego. Dzięki nim możemy poznać lokalne historie oraz ich związek z globalnymi procesami. Możemy zobaczyć, w jaki sposób żyją ludzie w innych częściach świata oraz dostrzec uniwersalny wymiar sytuacji, z którymi się mierzą. Pokazy festiwalowe są bezpłatne. Prosimy o wcześniejsze przybycie, ilość miejsc na sali jest ograniczona.
W programie żagańskiej edycji festiwalu zaprezentujemy pięć filmów. Sądzimy, że będzie to dobra okazja do odpoczynku w towarzystwie kultury między świętami a Nowym Rokiem. W piątek poznamy Sabrinę Jean i determinację z jaką walczy o powrót swojej wspólnoty na ziemie, z których się wywodzą (film „Utracony raj”). W sobotę obejrzymy dwa filmy związane z problematyką praw lokalnej społeczności do samostanowienia. Pierwszy z nich – polskiej produkcji („Klątwa obfitości”) – dotyczy walki rdzennej ludności Ekwadoru o prawo do godnego życia w nieskażonym środowisku na swoich terenach. Drugi („Przeskoczyć mur”), twórczego poszukiwania wolności przez młodych Palestyńczyków w warunkach zniewolenia. Niedziela to również dwa filmy. Refleksyjny i filozoficzny obraz o mieszkańcu syberyjskiej tajgi („Ciepły wiatr z północy”) oraz stawiający równie egzystencjalne pytania Laureat Grand Prix dla Najlepszego Filmu Zagranicznego tegorocznej edycji festiwalu HumanDOC, czyli „Kifaru”. Wydarzeniem towarzyszącym będzie specjalne zwiedzanie Pałacu Książęcego dla osób uczestniczących w festiwalu (niedziela, godz. 15:30).
Głównym organizatorem festiwalu jest Fundacja HumanDoc, która regularnie współpracuje z polskimi instytucjami, takimi jak Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Senat RP, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, ambasady RP. Misją fundacji jest „poszerzanie świadomości społecznej na tematy globalne oraz wspieranie rozwoju gospodarczego, informacyjnego i demokratycznego społeczeństwa”. Idea jaka jej przyświeca to zwiększanie wiedzy o otaczającym nas świecie.
Szczegółowy plan żagańskiej edycji Festiwalu
I dzień festiwalu | 27 grudnia (piątek), godz. 19:00–20:30
Utracony raj
Pięćdziesiąt lat temu ludność kreolska zamieszkująca Wyspy Czagos została przymusowo wysiedlona ze swoich ziem przez brytyjskie władze. Ta tajna operacja miała na celu wydzierżawienie największej z wysp Archipelagu Czagos marynarce wojennej Stanów Zjednoczonych pod budowę bazy wojskowej. Teraz, gdy umowa dzierżawy wkrótce wygaśnie, uchodźcy z Wysp Czagos walczą o odzyskanie swojej ojczyzny. Charyzmatyczną liderką walki o możliwość powrotu do ojczyzny jest mieszkająca w Wielkiej Brytanii Sabrina Jean. Dzięki olbrzymiej determinacji i śmiałym działaniom, takim jak choćby udział narodowej reprezentacji w Mistrzostwach Świata w Piłce Nożnej dla Bezpaństwowców, Sabrina dąży do tego, by społeczność rdzennych mieszkańców Wysp Czagos nie upadała na duchu i nie traciła nadziei czekając na upragniony powrót do domu.
Olivier Magis to belgijski filmowiec, na stałe mieszkający w Brukseli. Ostatnio wyreżyserował wielokrotnie nagradzany film krótkometrażowy May Day, który znalazł się na skróconej liście Nominowanych do Oscara w 2019 r. Olivier Magis wykłada reżyserię sceniczną i film dokumentalny w szkołach filmowych w Brukseli. Utracony raj to jego pierwszy pełnometrażowy film dokumentalny.
Trailer
Kraj produkcji: Belgia
Rok produkcji: 2019
Reżyseria: Olivier Magis
II dzień festiwalu | 28 grudnia (sobota), godz. 17:00–18:15
Klątwa obfitości
Pod koniec 2017 r. rząd Ekwadoru rozpoczął nowy etap wierceń ropy naftowej na najbardziej wrażliwym obszarze Parku Narodowego Yasuni, co wywołało falę protestów. Film dokumentalny Klątwa obfitości po raz pierwszy odsłania kulisy i dramat nieudanej Inicjatywy Yasuni, z jej daleko idącymi globalnymi i regionalnymi konsekwencjami. Ujawnia walkę Ekwadoru o pogodzenie ekologicznych ambicji z trudnymi realiami gospodarczymi oraz wpływowymi interesami naftowymi. To dylemat, z jakim dziś zmaga się cały świat. Dramat Parku Narodowego Yasuni, jak w soczewce, skupia najbardziej palące problemy ekologiczne naszej planety.
W samym sercu lasu deszczowego Ekwadoru toczy się konieczna globalna debata na temat postępu, zrównoważonego rozwoju gospodarczego i zmian klimatycznych. Stawką jest nasze przetrwanie. Film stawia dwa kluczowe pytania, które dziś stały się jeszcze bardziej aktualne niż kiedykolwiek wcześniej. Czy powinniśmy zostawić ropę naftową w ziemi? I czym ryzykujemy, zważywszy na ekologiczne konsekwencje kontynuowania wydobycia ropy naftowej, jeżeli odrzucimy radykalną zmianę naszego podejścia do jej eksploatacji na całym świecie?
Ewa Ewart jest dziennikarką i wielokrotnie nagradzaną reżyserką filmów dokumentalnych, specjalizującą się w filmach przełomowych i mocno przemawiających do odbiorcy. Większość swojego życia zawodowego spędziła w Londynie pracując dla telewizji BBC. Jej filmy ujawniły nowe informacje o kwestiach, takich jak korupcja w Rosji Borysa Jelcyna, tajne więzienia w Korei Północnej, wojna domowa w Kolumbii czy tajny i nielegalny program CIA ekstradycji w trybie nadzwyczajnym osób podejrzanych o terroryzm. Dokumenty Ewy Ewart opowiadają o najbardziej pamiętnych wydarzeniach, jak np. tragedia w Biesłanie.
Trailer
Kraj produkcji: Polska
Rok produkcji: 2018
Reżyseria: Ewa Ewart
godz. 18:30–20:00
Przeskoczyć mur
W cieniu muru stoi nowe pokolenie Palestyńczyków. Z wyzywającą kreatywnością udowadniają, że bez względu na wysokość przeszkody, zawsze można się na nią wspiąć. Bohaterowie, oddzieleni od siebie i żyjący w cieniu izraelskiego muru separacyjnego, są zjednoczeni w pogoni za samostanowieniem poprzez swoją buntowniczą kreatywność. Wykorzystują parkour i aparat fotograficzny jako narzędzia do osiągnięcia wolności w świecie wysokich murów i granicznych punktów kontrolnych. Film maluje poetycki obraz tych poszukiwań w sercach następnego pokolenia palestyńskiej młodzieży.
Dokumentalny debiut reżyserski M. Rowleya, film Przeskoczyć mur, zdobył nagrodę Austin Film Society’s North Texas Pioneer Film Grant, a także otrzymał główną nagrodę na American Documentary Film Festival Pitch Competition. Światowa premiera tego obrazu odbyła się na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Dallas w 2019 r., na którym otrzymał nominację do nagrody dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego. Film zaprezentowano na kilkunastu festiwalach, bilety na wszystkie seanse wyprzedawały się w zawrotnym tempie. Pierwsze dzieło M. Rowleya nie przestaje inspirować i poruszać ludzi na całym świecie.
Trailer
Kraj produkcji: USA, Palestyna
Rok produkcji: 2019
Reżyseria: Michael Rowley
III dzień festiwalu | 29 grudnia (niedziela), godz. 15:30–16:30
Wydarzenie towarzyszące – bezpłatne zwiedzanie żagańskiego Pałacu Książęcego
Uwaga! Dla osób uczestniczących w festiwalu! Zbiórka: hol główny Pałacu.
Festiwal jest znakomitą okazją do tego, aby poznać nie tylko historię związaną z żagańskim Pałacem, ale także literacko-filmowe oblicze miasta. Przewodnikiem będzie Mariusz Wieczerzyński z inicjatywy Odkrywanie Żagania.
godz. 17:00–18:00
Ciepły wiatr z północy
Pustelnik, filozof i pasterz reniferów Aleksander od wielu lat mieszka samotnie w samym sercu arktycznej tajgi w Jakucji. Domem są dla niego setki hektarów lasów, gór i tundry. Jego życie to niekończąca się walka o przetrwanie. Zamiast sklepu – góry, zamiast lodówki – strumień, zamiast Internetu – krótkofalówka. Przez 20 lat ani razu nie był w mieście. Pewnego dnia chciałby wyruszyć w podróż dookoła świata: zobaczyć Tybet, Rzym i Australię. Jednak w chwili obecnej renifery, przyroda i marzenia to wszystko co posiada.
Reżyser Aleksei Golovkov jest producentem i dyrektorem kreatywnym Studia Eon Film. Uczestnik i organizator wypraw naukowych. Autor publikacji popularnonaukowych w rosyjskiej edycji „National Geographic”. Wielokrotny zdobywca grantów medialnych Rosyjskiego Towarzystwa Geograficznego.
Trailer
Kraj produkcji: Rosja
Rok produkcji: 2019
Reżyseria: Aleksei Golovkov
godz. 18:15–19:45
Kifaru
Laureat Grand Prix dla Najlepszego Filmu Zagranicznego tegorocznej głównej edycji festiwalu HumanDOC w Warszawie. Kifaru to pełnometrażowy dokument, który opowiada o życiu dwóch młodych kenijskich rekrutów, którzy dołączają do jednostki opiekującej się nosorożcami pod nazwą Ol Pejeta Conservancy – małej grupy strażników, którzy chronią Sudana, ostatniego męskiego przedstawiciela gatunku nosorożca północnego na świecie. Opowiadając o pierwszych czterech latach pracy opiekunów tych zwierząt, film pozwala widzom z bliska doświadczać radości i smutków związanych z ochroną dzikiej przyrody. Oglądamy tę historię oczami młodych Kenijczyków, którzy każdego dnia są świadkami powolnego wymierania tego niezwykłego gatunku.
David Hambridge jest nominowanym do nagrody Emmy operatorem filmowym, twórcą filmów komercyjnych oraz dokumentalistą, obecnie mieszkającym w USA. W 2018 r. jego krótkometrażowy film Angelique dla CondeNast został nominowany do 39. dorocznej nagrody Emmy w kategorii Wiadomości i Filmy Dokumentalne za wybitną fabułę.
Zainteresowania reżysera skupiają się na osobistej, prawdziwej i bardzo intymnej narracji. Jego podejście opiera się na wzajemnym zaufaniu między twórcą a postaciami, koncentrując się na uniwersalnych prawdach, które wszyscy podzielamy. Styl Hambridge’a ma na celu ukazanie człowieczeństwa i wrażliwości jego bohaterów. Reżyser poszukuje subtelnych narzędzi opowiadania historii, które przekraczają bariery kulturowe i z którymi utożsamiają się odbiorcy na całym świecie.
trailer
kraj produkcji: Kenia, Hong Kong, USA
Rok produkcji: 2015–2018
Reżyser: David Hambridge
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS