A A+ A++

Kierowcy z Małopolski nie mogą się doczekać uruchomienia nowego odcinka drogi S52 czyli Północnej Obwodnicy Krakowa. Liczący 12,3 km fragment jest już gotowy w ponad 91 proc. Obecnie na budowie pracują nie tylko drogowcy, ale i archeolodzy.

Okolice Krakowa kryją w sobie szereg pamiątek z przeszłości. Przykładowo – w czasie prac na S52 natknięto się na wiele pozostałości historycznej Twierdzy Kraków. 

Twierdza Kraków zatrzymała drogowców. Pomogą archeolodzy

Odkryte przez drogowców obiekty to pozostałości konstrukcji ziemnych związanych z powstającą wokół miasta siecią zabudowań militarnych. W założeniach miały one uczynić z Krakowa nowoczesną twierdzę graniczną.

Ford Tonie zatrzymał budowlaną ofensywę

W czasie prac nad Północą Obwodnicą Krakowa natrafiono np. na pozostałości “Fortu Tonie” – umocnień z przełomu XIX i XX wieku zlokalizowanych w miejscowości Tonie (obecnie część Krakowa). Fort nr 44 “Tonie” był jednym z głównych fortów artyleryjskich w systemie Twierdzy Kraków.   

Co ważne, ziemne elementy szańca piechoty zostały dokładnie zinwentaryzowane i udokumentowane. Plany zakładają odtworzenie szańca i uczynienie z niego atrakcji turystycznej. 

Północna Obwodnica Krakowa. Drogowcy znaleźli Feldbatterie przy Dożynkowej

Na inny z obiektów inżynierii fortecznej natrafiono w pobliżu dzisiejszej ul. Dożynkowej. Ekipa archeologiczna odsłoniła pozostałości ziemnej konstrukcji oznaczonej pierwotnie jako bateria polowa (Feld Batterie) FB V2. Konstrukcja z rodziny szańców między-polowych, miała zabezpieczać zaplecze pomiędzy fortami 45a “Bibice” i 47a “Węgrzce” oraz przedpola prochowni w Witkowicach.

Archeologów szczególnie ucieszyły odkryte pozostałości komina wentylacyjnego. Zbudowano go z kamionkowych rur oznaczonych sygnaturą działającej od 1870 roku firmy ceramicznej Lederer & Nessenyi, której zakłady znajdowały się w Floridsdorfie koło Wiednia. Fortyfikacja stopniowo znikała z krajobrazu Krakowa po I wojnie światowej. Ostatecznie teren w tym miejscu wyrównano pod koniec lat czterdziestych ubiegłego wieku.

Północna Obwodnica Krakowa i stare szańce na Prądniku

Pozostałości budowli fortecznych znaleziono też po zachodniej stronie drogi krajowej nr 7. Na stanowisku Kraków-Prądnik drogowcy trafili na pozostałości szańca – ziemnej fortyfikacji polowej stanowiącej pierwotnie zabezpieczenie zaplecza grupy fortów w Węgrzcach. Zdaniem archeologów obiekt ten powstał około 1887 jako n … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRadzymin – Decyzja SKO – sprawa do ponownego rozpatrzenia
Następny artykułDrugi transfer Startu [ Start ]