Pod Łodzią Faustyna i Katarzyna uczestniczą w pracach przy nowych połączeniach kolejowych. Podziemne kolejowe połączenie Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec zapewni sprawniejszą komunikację w aglomeracji łódzkiej.
Dzięki tunelowi pod miastem, przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód-zachód i na osi północ-południe. To oznacza, że ze stolicy województwa koleją będzie można podróżować we wszystkich kierunkach.
Tarcze Faustyna i Katarzyna wykonują tunele jedno- i dwutorowe między przystankami: Polesie i Koziny.
Maszyny TBM wykonują tunel dwutorowy i jednotorowy. Faustyna, drążąca tunele jednotorowe, dotarła do przystanku Łódź Koziny. W kolejnych tygodniach urządzenie pokona ok. 300 metrów na poziomie -2 i pod Aleją Włókniarzy skieruje się w stronę stacji Łódź Żabieniec.
Na ponad kilometrowym odcinku – od komory przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do komory przy ul. Skarpowej – budowany jest drugi z 4 jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra. To połączenie dwutorowego tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacją Łódź Żabieniec.
TBM Faustyna pomoże przy budowie tunelu o długości około 760 metrów od komory przy ul. Żniwnej do przystanku Łódź Koziny oraz tunel o długości 710 metrów od przystanku Łódź Koziny do komory przy Al. Unii Lubelskiej.
Obecnie Katarzyna przechodzi przez przystanek Łódź Polesie. Przed maszyną najtrudniejsza część w centrum miasta – drążenie pod budynkami o awaryjnym i złym stanie technicznym.
Wykonawca zajmuje się wzmocnieniem i zabezpieczeniem budynków. Równocześnie w rejonie ul. Legionów i ul. Mielczarskiego budowana jest podziemna komora tj. blok postojowo-serwisowy dla TBM.
Teren wyznaczono po ustaleniach z zarządcami nieruchomości. Wykonawca otrzymał niezbędne zgody administracyjne na prowadzenie robót.
Na budowie przystanków: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie, Łódź Koziny – kontynuowane są prace. Na przystanku Łódź Polesie prace przekroczyły półmetek.
Postęp robót widać także przy powstawaniu elementów konstrukcji nośnej. Po przejściu TBM Katarzyny wybudowana zostanie tzw. płyta denna (fundamentowa).
Na Kozinach zakończono budowę tzw. kołyski, czyli elementu niezbędnego do przejścia przez przystanek maszyny TBM Faustyna. Kontynuowane jest zbrojenie ścian i płyty na poziomie -2.
W Śródmieściu zakończono roboty archeologiczne obejmujące teren dawnej synagogi. Teraz możliwe jest przekładanie infrastruktury poziemnej oraz wykonanie wzmocnienia gruntu. W rejonie przystanku prowadzone są zbrojenia górnego stropu.
Postęp drążenia zależy od warunków geotechnicznych. Maszyny przechodzą przez zróżnicowany teren: zawodnione grunty, twarde i duże głazy oraz piaski.
Gigantyczne maszyny z tarczami drążącymi są na bieżąco serwisowane. Na przykład na głowicy TBM wymieniono narzędzia skrawające oraz dyski tnące.
Za dokładny przebieg tunelu odpowiedzialne są urządzenia monitorujące i kontrolujące. Pracę maszyn nadzoruje personel w kabinie, wewnątrz TBM-u i zespół na powierzchni.
Specjalna konstrukcja maszyn zapobiega osiadaniu terenu, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ograniczona jest ingerencja i kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne, itp.). Wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań.
Tunel średnicowy to projekt pod nazwą: “Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec”. To również kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym.
Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód-zachód (przez stacje: Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ-południe (przez stacje: Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Projekt jest niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w niełatwym terenie. Więcej informacji o projekcie http://tunel-laczypolske.pl/.
Termin zakończenia budowy podziemnego połączenia kolejowego zaplanowano na 2024 r., a uruchomienie ruchu pociągów w 2025 r.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły wniosek o fazowanie projektu, czyli podział inwestycji na etapy i finansowanie prac realizowanych po 2023 roku ze środków budżetu UE na lata 2021-2027.
Inwestycja realizowana przez PKP PLK ma wartość ponad 1,8 mld zł netto i jest współfinansowana z POIiŚ.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS