Jest trudno uwierzyć, że platforma z ponad 3 miliardami użytkowników może być uważana za przestarzałą lub przeznaczoną tylko dla “starszych ludzi”, ale taka jest obecna sytuacja Facebooka.
Facebook nie jest kojarzony z młodymi ludźmi.
Wszystko wskazuje na to, że wizerunkowo Facebook przechodzi podobny kryzys, jak kiedyś popularna w naszym kraju Nasza Klasa, która ostatecznie skończyła jako platforma do komunikacji osób dla starszych. Jednak Mark Zuckerberg i inni dyrektorzy zapewniają, że wcale tak nie jest. Od kilku lat nastolatki opuszczają Facebooka na rzecz innych serwisów społecznościowych i choć normalnie można by się cieszyć z takiego stanu rzeczy, to alternatywy wcale nie są lepsze. Już w 2014 roku zaczęły przesiadać się na Instagram, który zyskiwał na popularności wśród tej grupy demograficznej. W 2017 roku Instagram i Snapchat okazały się bardziej popularne niż Facebook, a najnowsze badania (z 2022 roku) wykazują, że Facebook jest teraz najmniej popularnym serwisem społecznościowym wśród nastolatków, a na czele stoją YouTube i TikTok.
Facebook ma problem z wizerunkiem wśród młodszych odbiorców. Jednym z rozwiązań ma być wprowadzenie rozwiązań z kategorii sztucznej inteligencji na platformę.
Wszystko wskazuje jednak na to, że Facebook może podejmować kroki w celu pozyskania młodszej grupy użytkowników i chce w tym celu wykorzystać oskarżenia przeciwko TikTokowi. Chińskiej aplikacji zarzuca się przecież szpiegostwo na rzecz swojego rządu, co skutkuje kolejnymi wprowadzanymi zakazami platformy. Oprócz tego, rozwój sztucznej inteligencji również wpływa na strategię Zuckerberga, bo nie ma co się oszukiwać, metaversum to jest już spalony pomysł.
AP rozmawiała z 24-letnim Devinem Walshem, który powiedział, że od lat nie loguje się na Facebooku, ale pięć lub sześć razy dziennie sprawdza Instagram, który jest również własnością Meta. Tymczasem, jego uwagę przyciąga konkurent TikTok, który pochłania jego uwagę przez godzinę każdego dnia, wykorzystując algorytmy sugerujące treści zgodne z jego zainteresowaniami. Dążenie Facebooka do powrotu na platformę, która kiedyś była dominującą wśród młodzieży i przyczyniła się do upadku Myspace, nie przekonuje Walsha. „To kwestia marki, prawda? Kiedy myślę o Facebooku, myślę o ludziach starszych i nudnych, rodzicach, którzy publikują zdjęcia swoich dzieci, przypadkowych aktualizacjach statusu oraz ludziach, którzy walczą o sprawy polityczne”.
Młodzi ludzie są kluczowi dla utrzymania Facebooka na rynku.
Według danych firmy Statista, Facebook wciąż zyskuje nowych użytkowników, ale tempo wzrostu użytkowników w ostatnim czasie uległo spowolnieniu. Według samego Marka Zuckerberga, Facebook skupia się teraz na zyskaniu młodszych użytkowników, kosztem długoletnich, starszych użytkowników. Ta wiadomość pojawiła się po doniesieniach, że Facebook wprowadzał w błąd inwestorów co do spadku liczby nastolatków i młodych dorosłych użytkowników. Firma została oskarżona o wprowadzenie w błąd, ponieważ przez wiele lat raportowała wzrost liczby użytkowników, nie ujawniając kluczowych danych demograficznych.
Ponieważ ponad jedna trzecia światowej populacji korzysta z platformy, jest mało prawdopodobne, że Facebook zniknie w najbliższym czasie. Ale Zuckerberg wie, że przyciąganie młodszych ludzi ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że pozostanie na rynku przez kolejne 20 lat.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS