Przepisy techniczne F1 na 2023 rok zostały opublikowane jakiś czas temu, a redukcja masy bolidów z 798 kg do 796 kg została podkreślona jako część ogólnego dążenia do posiadania lżejszych konstrukcji.
Jednak w międzyczasie masa w 2022 roku została zwiększona z 795 kg do 798 kg, głównie w odpowiedzi na efekt dobijania obserwowany już podczas testów, zasadniczo w celu uwzględnienia takich elementów, jak usztywnienie podłogi i wsporniki.
Na spotkaniu technicznego komitetu doradczego FIA uzgodniono, że w tym sezonie zostanie utrzymana masa 798 kg, zamiast obniżenia do 796 kg, jak pierwotnie planowano.
Ta zmiana powinna być prostym procesem, ale z powodu niedopatrzenia administracyjnego została pominięta w aktualizacji przepisów technicznych, która została formalnie przyjęta przez Komisję F1.
Następnym krokiem FIA było wykorzystanie procesu zarządzania, który wymaga zgody ośmiu zespołów. Chociaż ruch początkowo miał wystarczające poparcie, niektóre zespoły później zmieniły zdanie i odmówiły zatwierdzenia powrotu do wyższej liczby.
Stało się tak prawdopodobnie dlatego, że pewne zespoły miały nadzieję na zbliżenie się do pierwotnie planowanego limitu swoimi nowymi konstrukcjami, co potencjalnie mogłoby dać im przewagę.
FIA miała jednak jeszcze jednego asa w rękawie, gdyż przepisy dopuszczają zmianę limitu masy minimalnej, jeśli komplet opon jest cięższy niż w poprzednim sezonie ze względu na zmodyfikowaną konstrukcję.
Artykuł 4.3 stanowi, że minimalna waga „będzie korygowana w górę lub w dół zgodnie z wszelkimi różnicami (w zaokrągleniu do najbliższego 1 kg)” w przypadku wszelkich różnic między masą „opon na suchą nawierzchnię używanych w mistrzostwach odbywających się w roku kalendarzowym, o którym mowa do tytułu i mistrzostwa z poprzedniego roku.”
Zespoły nie głosowały nad taką zmianą, a FIA była w stanie wykorzystać ten artykuł, aby upewnić się, że limit wagowy na 2023 rok rzeczywiście pozostanie na poziomie 798 kg.
Zespołom będzie jednak trudniej, niż w zeszłym roku, zbliżyć się do tego limitu. Oprócz zwiększenia masy opon, każdy bolid musi być wyposażony w nowe czujniki elektroniczne, wymagane przez FIA, które mają dodać kolejne 0,4 kg w porównaniu z 2022 rokiem.
Ta ostatnia liczba, choć znacząca dla zespołów, nie była wystarczająco duża, aby spowodować dalszy automatyczny wzrost całkowitej masy. Innymi słowy, każdy bolid, który w zeszłym roku ważył 798 kg, musi teraz zrekompensować cięższe opony i elementy elektroniczne.
– Opony stają się coraz cięższe, jest kilka nowych czujników, więc to ta sama waga, co w zeszłym roku, ale w rzeczywistości masa, nad którą nie mamy kontroli, rośnie. Dlatego zespoły będą musiały znaleźć ekwiwalent około półtora kilograma, aby pozostać w limicie wagi – powiedział jeden z dyrektorów technicznych w rozmowie z Motorsport.com.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS