Jak dowiedział się serwis Motosport.com w agendzie zaplanowanego na bieżący tydzień spotkania Komisji F1 w Genewie pojawił się temat zmiany punktacji.
Nowy pomysł wydaje się być mocno lobbowany przez mniejsze zespoły, które chciałby mieć szansę regularnie zdobywać nawet mniejsze punkty.
Obecnie punktowana jest czołowa dziesiątka kierowców na mecie. Nowy system miałby premiować nimi czołową 12.
Zmiana ma być nieodczuwalna jeżeli chodzi o mistrzostwa świata, gdyż nowy klucz punktowy ma skupiać się na zmianach w dolanej części punktacji.
Jeżeli pomysł zyska aprobatę ekip, a tutaj wystarczy jedynie zwykła większość, aby wdrożyć zmiany przed sezonem 2025, czołowa siódemka zawodników otrzymywać będzie taką samą liczbę punktów jak obecnie. Zmiany dotkną jedynie kierowców od ósmego miejsca zgodnie z kluczem 25-18-15-12-10-8-6-5-4-3-2-1.
Punkt za najszybsze okrążenia miałby w takim układzie trafiać do kierowcy, który ukończy wyścig w czołowej 12, a nie jak jest obecnie w czołowej 10.
Jako że zmiana skupia się na zmianie punktów w dolnej części tabeli łatwo się domyślać, że optują za nią głównie mniejsze zespoły, które mają powody, aby chcieć zmieć system dystrybucji punktów.
Obecnie bowiem ekipy walczące w dole stawki mogą przez cały sezon spisywać się dobrze, a przegrać walkę w mistrzostwach za sprawą jednego szczęśliwego wyścigu rywali, którym uda się zdobyć jednorazowo sporą liczbę punktów.
Nowy klucz punktowy premiowałby mniejsze zespoły, które na przestrzeni całego sezonu potrafią zachować równą formę.
Brak zmian punktowych w czołówce klasyfikacji wyścigu ma zachęcić większe ekipy do poparcia tej zmiany. Warto zwrócić uwagę, że duzi gracze od dawna opierają się zmianom w punktacji między innymi dlatego iż w oparciu o nią co roku wyliczana się opłata wpisowa na rzecz FIA.
W bieżącym sezonie trzy zespoły- Williams, Alpine oraz Stake Sauber- nie zdobyły jeszcze żadnego punktu, gdyż czołowe pięć ekip praktycznie blokuje taką możliwość bez nieprzewidzianych wydarzeń na torze.
Punktacja F1 nie zmienia się często. Od 1990 roku tylko cztery razy decydowano się na jej poprawę.
W 1991 przyjęto system premiujący sześciu kierowców na mecie (10-6-4-3-2-1), w 2003 rozszerzono go do ośmiu (10-8-6-5-4-3-2-1), a w 2010 wdrożono obecny system premiujący czołową dziesiątkę (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). W 2019 dodano również punkt za najszybsze okrążenie w wyścigu jeżeli kierowca, który je uzyskał dojechał do mety w czołowej dziesiątce.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS