Unia Europejska zaostrza przepisy dotyczące wymogów środowiskowych samochodów osobowych, dostawczych, autobusów, ciężarówek i przyczep. Parlament Europejski chce w ten sposób promować zakup pojazdów elektrycznych.
Samochody elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów, jednak nadal nie są one tak popularne, jak pojazdy z napędem spalinowym. Parlament Europejski chce przyspieszyć transformację.
Rada UE zatwierdziła wprowadzenie normy Euro 7, czyli jeszcze bardziej rygorystycznej normy emisji zanieczyszczeń powietrza dla pojazdów z silnikami spalinowymi. Nowe przepisy niedługo wejdą w życie, będą dotyczyć nowych pojazdów i podzespołów. Tłumaczymy, jak wprowadzone zmiany wpłyną na posiadaczy samochodów.
Norma Euro 7 – co to jest?
Nowa norma ma na celu zmniejszenie emisji spalin z samochodów osobowych, dostawczych, autobusów, ciężarówek i przyczep. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku samochodów osobowych i dostawczych utrzymane zostaną obecne warunki testowe z normy Euro 6 (limity będą bardziej rygorystyczne w przypadku autobusów i ciężarówek).
Nowa norma wprowadza jednak limity emisji cząstek stałych (PM10) dla samochodów osobowych i dostawczych. Oprócz tego wprowadzono minimalne wymagania dotyczące trwałości akumulatorów w samochodach elektrycznych i hybrydowych.
Ekologiczny paszport pojazdu
Nowa norma wprowadza także ekologiczny paszport pojazdy, który będzie zawierał wszelkie informacji dotyczące efektywności środowiskowej w momencie rejestracji:
- limitów emisji zanieczyszczeń
- emisji CO2
- zużycia paliwa/energii elektrycznej
- zasięgu elektrycznego
- trwałości akumulatora
Od kiedy obowiązuje norma Euro 7?
Norma Euro 7 ma promować zakup pojazdów elektrycznych, spełniających dobre normy żywotności baterii, przyspieszyć wdrażanie infrastruktury cyfrowej i elektrycznej oraz zmniejszyć zależność energetyczną UE od podmiotów zagranicznych.
Nowe przepisy formalnie wejdą w życie 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE, ale ich stosowanie będzie zależne już od konkretnego typu pojazdu – w przypadku nowych typów samochodów osobowych i dostawczych będzie to 30 miesięcy, a w przypadku ogólnie nowych samochodów osobowych i dostawczych 42 miesięcy. w przypadku nowych układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych montowanych w samochodach osobowych i dostawczych będzie to 30 miesięcy.
Źródło: Parlament Europejski, foto: Adobe Stock
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS