Motywatorem raportowania będzie nie tylko ryzyko kar za brak dostosowania się do regulacji, ale będą to także kwestie związane z pozyskiwaniem finansowania i rozwojem współpracy z kontrahentami.
Z całą pewnością wprowadzenie ESG w firmie pozwoli zwiększyć wiarygodność dla instytucji finansowych oraz obecnych i potencjalnych kontrahentów. Nawet w przypadku braku obowiązku raportowania rynek może oczekiwać udostępnienia informacji na temat realizacji zadań na gruncie zrównoważonego rozwoju (chociażby w aspekcie pozostawienia firmy w łańcuchach dostaw).
Szerszy dostęp do danych
Wdrożenie ESG pozwoli zachować transparentność i budować nie tylko zaufanie klientów i kontrahentów, ale także pracowników. Obszar „S” (Social) zakłada zapewnienie pracownikom poczucia dobrostanu, przyjaznych warunków pracy, przejrzystych zasad wynagradzania i awansu, a także przewidywalnej ścieżki kariery. Dzięki wprowadzonemu raportowaniu zainteresowane grupy użytkowników otrzymają szerszy dostęp do porównywalnych, wiarygodnych, wysokiej jakości danych na temat zrównoważonego rozwoju. Dla samych jednostek raportujących jest to szansa na udowodnienie, że są społecznie odpowiedzialne, a dzięki temu będzie im także łatwiej uzyskać dostęp do kapitału na dalszy rozwój.
Bez wydatków się nie obędzie
Nie ulega wątpliwości, że wdrożenie strategii ESG i jej raportowanie będzie wiązać się z poniesieniem znacznych kosztów z tym związanych. Nie jest zaskoczeniem, że wydatki stanowią główny obszar zainteresowania rynku. Aby kompleksowo zrealizować cele ESG, przedsiębiorcy nie unikną inwestycji w szkolenia, edukację, narzędzia do gromadzenia danych, innowacje procesowe czy zatrudnienie specjalistów i doradców z branży. Niemniej, w ocenie ekspertów, w dalszej perspektywie inwestowanie w ESG doprowadzić ma do zwrotów finansowych – spółki z założenia osiągać mają lepsze wyniki finansowe, albowiem mają być postrzegane jako mniej ryzykowne, a zatem bardziej konkurencyjne niż te, które nie dbają o środowisko. Czy taka argumentacja jest jednak dla biznesu przekonująca? Okazuje się, że znaczna część przedsiębiorców postrzega ESG jako kolejne obciążenie, a nie szanse na rozwój i osiągnięcie korzyści. Chociaż świadomość o ESG wzrasta, to jednak obserwacja rynku prowadzi do wniosku, że trzeba będzie poczekać na odnotowanie przez spółki realnie mierzalnych korzyści, aby te widziały sens poczynionych na gruncie ESG inwestycji.
Potencjał na rozwój i korzyści
Powyższe dowodzi, że ESG nie sprowadza się jedynie do obowiązków związanych z raportowaniem czy tworzeniem nowych strategii i regulaminów, ale można z niego wyciągnąć konkretne korzyści dla swojego biznesu. Niemniej, wdrożenie ESG w firmie wiąże się z podjęciem wielu czynności, w tym na poziomie zarządczym. Sprawozdania zrównoważonego rozwoju staną się częścią sprawozdania z działalności, co oznacza zwiększenie odpowiedzialności organów spółki za ten obszar raportowania. W dyrektywie nałożono na osoby zarządzające spółkami obowiązek analizowania aspektów dotyczących zrównoważonego rozwoju, takich jak zmiana klimatu, prawa człowieka, a także powiązania ich z możliwościami finansowymi i ryzykiem dla przedsiębiorstwa. Wydaje się nieuniknione nawiązanie stałej współpracy z liderem ESG, który będzie dbać o zachowanie najwyższych standardów raportowania. W zależności od jednostki konieczne okazać się może utworzenie zespołu ESG, który w perspektywie długoterminowej strategii ujednolici i zrealizuje innowacje procesowe i produktowe. Z całą pewnością nowe obowiązki związane z ESG stanowią potencjał … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS