A A+ A++

Skoda na dobre rozpoczyna rewolucję w motoryzacji. Enyaq iV jest nie tylko pierwszym elektrycznym SUV-em czeskiej marki, ale także, a może przede wszystkim funkcjonalnym i komfortowym samochodem rodzinnym. Oto 10 rzeczy, które musisz wiedzieć o Skodzie Enyaq iV.

1.  Samochód jak deskorolka

Skoda Enyaq iV to pierwszy elektryczny SUV czeskiej marki. To także pierwszy model produkcyjny oparty na modułowej platformie dla pojazdów elektrycznych MEB Grupy Volkswagen. Zaprojektowany jako tylko i wyłącznie samochód elektryczny. Wypatrujesz zatem Enyaqa w Dieslu? Nie czekaj, bo się nie doczekasz.

To szczególnie ważne z kilku względów. Przede wszystkim platforma MEB przypomina wyglądem deskorolkę, w której akumulatory, szczelnie zamknięte w aluminiowej obudowie, są zintegrowane z podłogą. Dzięki temu wygospodarowano znacznie więcej miejsca dla pasażerów. Nie ma na przykład tunelu środkowego, a podłoga jest płaska. Poza tym, przenosząc akumulator bardzo nisko, udało się obniżyć środek ciężkości samochodu, co wpływa z kolei na przyjemność podczas prowadzenia auta.

Dodatkowo zestaw akumulatorów usztywnia całe nadwozie, zwiększając bezpieczeństwo bierne auta.

2. Rzeczywistość rozszerzona

Enyaq iV to pierwszy model marki Skoda wyposażony w wyświetlacz przezierny. To nie wszystko, bo wyświetlacz head-up potrafi rozszerzyć naszą rzeczywistością. Jak? Oprócz aktualnej prędkości i wykrytych znaków drogowych, na szybie, tuż nad deską rozdzielczą, bezpośrednio przed oczami kierowcy, mogą się też wyświetlać informacje z systemów wspomagających i wskazówki nawigacji.

Strefa wyświetlania dla rzeczywistości rozszerzonej jest większa i znajduje się wyżej na szybie, ale wciąż jest doskonale widoczna dla kierowcy. Jest skierowana na drogę przed samochodem i wyświetla większe symbole, np. strzałki nawigacji, informacje z adaptacyjnego asystenta pasa ruchu Adaptive Lane Assist czy aktywnego tempomatu, znaki drogowe i ostrzeżenia. W menu systemu multimedialnego kierowca może indywidualnie dostosować położenie wyświetlacza na szybie, ustawić kolor i jasność oraz wybrać, jakie informacje będą pokazywane.

3. Simply Clever

Parasolka w drzwiach, skrobaczka w klapce wlewu paliwa, pokrowiec na narty i zmyślne patenty w bagażniku, haczyki, siatki i uchwyty na rzepy. Skoda przez lata przyzwyczaiła nas do różnego rodzaju przemyślanych rozwiązań i funkcjonalnych patentów. Nie mogło zabraknąć ich także w pierwszym elektrycznym samochodzie marki.

Co nam ułatwi codzienne życie? Choćby specjalne narzędzie do czyszczenia przewodu ładującego, osłona na gniazdo ładowania albo dedykowane miejsce na przewód ładujący zlokalizowany pod podłogą bagażnika. Kto jeździł elektrykiem, ten wie, że przewody luźno wrzucone do kufra zawsze oznaczają bałagan. W skodzie Enyaq iV mają one specjalnej miejsce.

Do tego nowa dwupoziomowa konsola środkowa zapewnia mnóstwo miejsca, a sprytny wkład zapewnia porządek pod podłogą bagażnika. W modelu Enyaq iV klasyczna skrobaczka do szyb powędrowała do wnętrza pojazdu – konkretnie znalazła swoje miejsce w tylnej klapie.

4. 5 x 3 x 2

Skoda Enyaq iV dostępna jest w pięciu wariantach mocy, z trzema wielkościami akumulatorów i dwoma silnikami elektrycznymi. A do tego z napędem na dwa lub cztery koła.

Elektryczna Skoda w podstawowej wersji będzie oznaczona jako Enyaq 50 iV. Będzie miała napęd na tylną oś, moc maksymalną 109 kW, 220 Nm i zasięg 340 km. Wyposażona będzie w akumulator litowo-jonowy o pojemności brutto 55 kWh (52 kW netto), zapewniający zasięg do 340 km.

Z kolei najmocniejsza, topowa wersja to Enyaq vRS. Tutaj postawiono zdecydowanie na osiągi. Przyspieszenie do setki to 6,2 sekundy, moc 225 kW, moment 460 Nm i napęd na wszystkie koła, czyli dwa silniki elektryczne. Okazuje się jednak, że model vRS wcale nie będzie miał największego zasięgu. Ten zarezerwowany jest dla Enyaqa 80 iV, w którym wykorzystano akumulator o pojemności 82 kWh (77 kWh netto).

ŠKODA ENYAQ iV – dane techniczne
Wymiary 464,9×187,9×161,6 cm, rozstaw osi: 276,5 cm
Model ENYAQ 50 iV ENYAQ 60 iV ENYAQ 80 iV ENYAQ 80x iV ENYAQ vRS iV
Akumulator 55 kWh

(52 kWh netto)

62 kWh

(58 kWh netto)

82 kWh

(77 kWh netto)

82 kWh

(77 kWh netto)

82 kWh

(77 kWh netto)

Napęd 4×2 4×2 4×2 4×4 4×4
Moc maks. 109 kW 132 kW 150 kW 195 kW 225 kW
Maks. moment obrotowy 220 Nm 310 Nm 310 Nm 425 Nm 460 Nm
Przyśpieszenie

(0–100 km/h)

11,4 s 8,7 s 8,5 s 6,9 s 6,2 s
Prędkość maksymalna 160 km/h 160 km/h 160 km/h 160 km/h 180 km/h
Zasięg (WLTP) 340 km 390 km 510 km 460 km 460 km

5. 38 minut

Tyle czasu zajmuje tankowanie, wypicie kawy i krótki odpoczynek na stacji benzynowej. Albo tyle czasu wystarczy, by w 80 proc. naładować akumulatory Skody Enyaq iV w punktach ładowania prądem stałym o odpowiednio dużej mocy. Takie 80 proc. akumulatora o pojemności 82 kWh (netto 77 kWh) wystarczy na pokonanie ponad 400 km (WLTP).

W domu Enyaqa iV ładować możemy dłużej, ale taniej. Za pomocą ładowarki ściennej prądu przemiennego o mocy do 11 kW – w zależności od wielkości akumulatora proces ten trwa od sześciu do ośmiu godzin. Co więcej, Enyaq iV jest wyposażony w specjalną ładowarkę uniwersalną iV pasującą do konwencjonalnych gniazd ładowania.

6. 150 milionów złotych

Tyle zainwestowała Skoda, ale nie w opracowanie nowego modelu, nie w budowę jego silników ani opracowanie wnętrza. Blisko 150 mln złotych to inwestycja w rozbudowę fabryki w Mlada Boleslaw, gdzie powstawać będzie pierwsze w historii marki elektryczne auto, najnowocześniejsze i najbardziej ekologiczne zarazem – Enyaq iV.

Docelowo ma tam powstawać 350 samochodów dziennie, obok modeli Octavia i Karoq. W sumie to blisko 120 tys. aut rocznie. Prace modernizacyjne obejmowały zmiany konstrukcyjne budynku oraz dostosowanie technologii transportu do masy pojazdów elektrycznych i ich komponentów. Ponadto Skoda wprowadziła środki bezpieczeństwa w strefie montażu akumulatorów w postaci dodatkowych zabezpieczeń przeciwpożarowych, a kamery termowizyjne monitorują temperaturę w hali fabrycznej przez całą dobę i uruchamiają alarm w przypadku wykrycia najdrobniejszych nieprawidłowości.

7. Ogrzewanie jak w domu

Coraz powszechniejsze w naszych domach, bo generujące znaczne oszczędności, stają się panele fotowoltaiczne. A jeśli panele są coraz popularniejsze to i pompy ciepła coraz częściej ogrzewają nasze domy. Dlatego to nie żart, Skoda Enyaq iV może mieć ogrzewanie jak w domu. W wyposażeniu dodatkowym dostępna jest pompa ciepła do ogrzewania i klimatyzacji wnętrza. Wysokowydajny układ pompy ciepła wykorzystuje sprężanie czynnika chłodniczego pod dużym ciśnieniem. Wytwarza on ciepło, które ogrzewa zimne powietrze napływające do wnętrza pojazdu. Dzięki temu nagrzewnica wysokonapięciowa zużywa znacznie mniej energii z akumulatora (o 3–4 kWh) na każde 100 km. A to pozwala na zwiększenie zasięgu elektrycznego auta nawet o 30 proc. w porównaniu ze standardowymi pojazdami elektrycznymi bez pompy ciepła, w temperaturach nawet do minus 25°C.

Nie byłoby to możliwe bez niespotykanych jak na gabaryty i segment auta właściwości aerodynamicznych. Współczynnik oporu powietrza (cd) Skody Enyaq iV wynosi zaledwie 0,27, co korzystnie wpływa na dynamikę jazdy, przyspieszenie, zużycie energii no i ostatecznie zasięg. Ten, jak podaje producent, to ponad 510 km w trybie WLTP. Swoje dokładają także wydajne opony o szczególnie niskich oporach toczenia.

8. Liście oliwne, wełna i butelki PET

Nie, liście nie wpadły za wycieraczki, a wełna nie kłębi się pod podwoziem. Co mają one zatem wspólnego z elektryczną Skodą Enyaq iV? Oba te materiały wykorzystywane są do produkcji tapicerki Skody Enyaq iV. Po raz pierwszy w historii, do skomponowania eleganckiego i funkcjonalnego wnętrza inżynierowie Skody wykorzystali naturalne materiały i zmieszali je z tymi z recyklingu.

Wybierając np. opcje Lodge (o pakietach przeczytasz niżej) masz pewność, że tapicerka w Skodzie Enyaq iV wykonana będzie w 40 proc. z żywej wełny, niezależnie przebadanej i certyfikowanej zgodnie z surowymi wymaganiami firmy Woolmark. Tapicerka jest nie tylko naturalna, ale także oznakowana symbolem Wool Blend Performance, zastrzeżonym dla produktów mających w swoim składzie od 30 do 49,9 proc. żywej wełny. Pozostałe 60 proc. to poliester pochodzący z przetworzonych butelek PET. Taki skład pozwala nie tylko uzyskać przyjemną fakturę materiału, ale także zapewnia komfort termiczny. Obicia foteli nie nagrzewają się zbytnio latem ani nie wyziębiają zimą.

A jeśli ktoś bardziej ceni sobie naturalną skórę niż wełnę, to musi wiedzieć, że skórzana tapicerka w opcji ecoSuite Design Selection jest wytwarzana w ekologiczny … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWspólne rekolekcje i spotkanie braterskie katolickich biskupów Ukrainy
Następny artykułLewica chce zmian w sprawie definicji gwałtu. Chodzi o tzw. ”świadomą zgodę”