A A+ A++

To temat, który dotyczy wielu z nas, choć niektórzy jeszcze o nim nie słyszeli… Deklarację CEEB złożyć muszą wszyscy właściciele i zarządcy budynków. Od 1 października można to zrobić wygodnie, nie tylko online. Wystarczy umówić się na wizytę w nowo otwartym gdyńskim Centrum Obsługi Mieszkańca. W zlokalizowanej w Centrum Riviera placówce można również złożyć wniosek do programu krajowych dotacji Czyste Powietrze.
 

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB)

 
Od 1 lipca 2021 roku każdy właściciel i zarządca budynku musi złożyć deklarację do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, w skrócie: CEEB. Dotyczy to budynków mieszkalnych, budynków użyteczności publicznej i lokali usługowo-handlowych. Zbieranie i ewidencjonowanie informacji dotyczących źródeł ogrzewania budynków ma pomóc w wymianie pieców i walce ze smogiem. Ewidencję prowadzi Główny Urząd Nadzoru Budowlanego.
 
Właściciele/zarządcy budynków, w których źródło ciepła lub źródło spalania paliw było eksploatowane przed 1 lipca 2021 r. na złożenie deklaracji mają czas do 30 czerwca 2022 r. Z kolei dla nowopowstałych budynków termin wynosi 14 dni od dnia pierwszego uruchomienia. Podobnie jest w przypadku osób, który dokonały zmiany źródła ciepła.
 

– Osoby mieszkające w blokach mieszkalnych nie muszą samodzielnie składać deklaracji – odpowiedzialny jest za to zarządca budynku. Natomiast, jeżeli w lokalu jest indywidualne źródło ciepła np. kominek, to taką deklarację trzeba złożyć samodzielnie – wyjaśnia koordynator ds. CEEB w Gdyni Jarosław Lipiński.

Jedną z dostępnych metod złożenia deklaracji jest forma online poprzez portal ZONE. Aby rozpocząć proces, należy kliknąć w przycisk „Złóż deklarację”, a następnie system – krok po kroku – pozwoli nam na wypełnieni formularza. System wymaga uwierzytelnienia za pomocą profilu zaufanego albo e-dowodu.
 
Instrukcję składania deklaracji, papierowe wzory do pobrania oraz katalog najczęściej zadawanych pytań dotyczących CEEB wraz z odpowiedziami znajduje się TUTAJ.
 

– Zachęcam mieszkańców Gdyni do składania deklaracji w formie elektronicznej poprzez dedykowaną stronę internetową. Natomiast osoby, które nie mają takiej możliwości, od dziś mogą wygodnie złożyć deklaracje w wersji papierowej. Wystarczy umówić się na wizytę w Centrum Obsługi Mieszkańca, gdzie dalej zostaniemy pokierowani przez kompetentnych urzędników – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Program Czyste Powietrze

Druga ze spraw, której załatwienie od 1 października jest możliwe w Centrum Obsługi Mieszkańca to złożenie wniosku o dofinansowanie z programu Czyste Powietrze. Przed tygodniem (22 września) odbyło się kolejne spotkanie online z mieszkańcami Gdyni, dotyczące wspomnianego programu.
 

– Gdynia to miasto, którego powietrze należy do najczystszych w Polsce. Nie byłoby tak, gdybyśmy w przeszłości nie podjęli szeregu ważnych decyzji, dzięki którym zadbaliśmy o to, czym oddychamy – mówił na spotkaniu wiceprezydent Marek Łucyk.

Pracownicy Samodzielnego Referatu ds. Energetyki przybliżyli mieszkańcom Uchwałę Antysmogową, formy dofinansowania, które można uzyskać z Urzędu Miasta Gdyni oraz przedstawili sposób, w jaki poprawnie złożyć deklarację Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
 
W ostatniej części spotkania szczegółowo omówiono program Czyste Powietrze. Można było dowiedzieć się: na czym polega, w jakiej wysokości jest dofinansowany oraz jak złożyć wniosek. W czasie spotkania mieszkańcy aktywnie zadawali pytania związane z tematyką dotacji.

Czyste Powietrze jest ogólnopolskim programem, mającym na celu poprawę jakości powietrza oraz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych poprzez dopłaty do wymiany starych pieców oraz docieplenia domów jednorodzinnych.

Wniosek do programu można złożyć online poprzez portal beneficjenta Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku oraz od 1 października – podobnie jak w przypadku CEEB – również stacjonarnie na terenie Centrum Riviera. Obie sprawy wymagają wcześniejszego umówienia. We wskazanym terminie wizyty należy udać się do Centrum Obsługi Mieszkańca, gdzie przy stanowisku nr 1 będzie można złożyć odpowiednie deklaracje i wnioski:

  • w poniedziałki i środy – deklaracje do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
  • we wtorki i czwartki – program krajowych dotacji Czyste Powietrze.

 
W przypadku pojawiających się wątpliwości zachęcamy do kierowania zapytań do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego pod adres: [email protected], a także pod numerem telefonu 58 668 23 52, gdzie pracownik Samodzielnego Referatu ds. Energetyki Urzędu Miasta Gdyni udzieli wszelkich informacji.

Informacje dotyczące programu Czyste Powietrze można uzyskać pod numerem telefonu 58 668 23 50.

Wizyty w Centrum Obsługi Mieszkańca można umawiać telefonicznie, dzwoniąc na infolinię: 58 626 26 26 (od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00) lub online na stronie rezerwacje.um.gdynia.pl.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUtrudnieniom nie ma końca. Już niedługo remont ul. Dukielskiej
Następny artykułKto będzie wywoził śmieci z Gorzowa i okolic? Ostatni przetarg został unieważniony