Kiedy w 2009 r. silnik o tej nazwie debiutował, niedługo potem okazało się, że jest wadliwy. Szybko wdrożono akcje serwisowe i wymiany uszkodzonych jednostek, ale koncern Volkswagena już wtedy wiedział, że ta konstrukcja długo nie pożyje. Dlatego opracował dość szybko następcę z zupełnie nowymi rozwiązaniami.
Silnik 1.2 TSI w odmianie EA211 był następcą EA111. Jest sporo podobieństw, takich jak pojemność, 4-cylindrowa konstrukcja i nawet poziomy mocy. Jednak zupełnie nowa jest głowica – z dwoma wałkami rozrządu, a nie jednym i z 16 zaworami, a nie ośmioma. A to wszystko napędzane paskiem zębatym – nie łańcuchem.
To właśnie łańcuchowy napęd rozrządu był piętą achillesową poprzednika, więc Volkswagen, a konkretnie Škoda, zdecydowała się na bezpieczniejsze rozwiązanie.
Efekt był piorunujący. Wszystkie dotychczasowe problemy wynikające z rozciągniętego łańcucha przeszły do historii. “Nagle” turbosprężarki, cylindry i tłoki zyskały na trwałości. Nawet pasek rozrządu zaleca się wymieniać co 200 tys. km, kiedy poprawione łańcuchy EA 111 zaleca się wymieniać co 100-150 tys. km. Olej nadmiernie znika tylko przy ostrej eksploatacji, ale też nie w takim stopniu, jak w 1.8 czy 2.0 TSI.
Do dotychczasowych poziomów mocy — 86,90 i 105 KM — dołączyła jeszcze wersja 110-konna z maksymalnym momentem obrotowym 200 Nm. Jest to jeden z najlepszych benzyniaków Grupy VW ostatnich lat i tu nie należy łączyć określenia TSI z tym, co spotkało użytkowników silników o większej pojemności. Co ważne, motor EA211 okazał się jeszcze oszczędniejszy od poprzednika.
Niestety, przetrwał tylko do 2017 roku. Wtedy został zastąpiony przez dwa inne. Rolę słabszych odmian przejął 1.0 TSI, a tych mocniejszych wariant 1.5 TSI. Oba z filtrem GPF, którego 1.2 TSI nie miał.
Motor 1.2 TSI z rodziny EA 211 polecam do każdego samochodu, nawet w najsłabszej odmianie sprawdza się w dużej Octavii. Rewelacyjnie pracuje w segmencie B – Fabia, Ibiza, Polo – a radzi sobie nawet ze Škodą Yeti.
Zalety silnika 1.2 TSI (E211):
- Bardzo dobra charakterystyka i niskie zużycie paliwa
- Duża trwałość
- Bezproblemowa eksploatacja (praktycznie brak awarii)
- Niskie koszty napraw
- Doskonały dostęp do części
Wady silnika 1.2 TSI (E211):
- Brak możliwości stosowania LPG (jest to niezalecane)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS