A A+ A++

Są takie silniki, które były zbyt krótko, by się nimi nacieszyć. Jednym z nich jest owoc współpracy Renault i Nissana, kiedy to alians wchodził powoli w downsizing. Do dziś to jeden z najbardziej interesujących downsizingowych benzyniaków z tego okresu, ale karierę zakończył bardzo szybko.

Oznaczenie TCe (Turbo Control Efficiency), kojarzy się downsizingiem, turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Jednak nie każdy silnik tak oznaczony ma wtrysk bezpośredni, nawet dziś. To nie to samo co TSI w przypadku Volkswagena. W 1.4 TCe tak właśnie było, kiedy zadebiutował w 2008 r. i już w 2013 musiał ustąpić. Zastąpiono go wzmocnionym 1.2 TCe z wtryskiem bezpośrednim i ten właśnie rozwijano.

Choć historia 1.4 TCe  nie jest długa, to jednostka dziś jest jedną z ciekawszych w używanych modelach Renault. Nie tylko dlatego, że nadaje się do montażu instalacji autogazu i niedużo przy tym pali, ale też ze względu na dobre parametry, jak 130 KM mocy czy 190 Nm momentu. I choć następca 1.2 TCe oferował więcej jednego i drugiego, to na przykład Renault Megane ma lepsze osiągi jednak z 1.4.

Jako że jest to konstrukcja, w której palce maczał Nissan, nie jest też tak dopracowana, jak byłaby pod ręką samego Renaulta. Ma więc łańcuch rozrządu, który może się rozciągnąć, ale tylko przy niedbałym serwisie olejowym. Jeśli olej jest zmieniany co 10 tys. km, takie przypadki nie występują.

Nie ma też problemu z nadmierną konsumpcją oleju czy uszkodzeniem uszczelek pod głowicą, jeśli motor trafił w dobre ręce świadomego użytkownika, który wie, że póki temperatura nie jest na odpowiednim poziomie, to gazu nie wciska się do podłogi. Jeśli wprost przeciwnie, to wówczas może dojść do każdej z opisanych awarii, a ponadto jeszcze do uszkodzenia turbosprężarki.

Jeśli 1.4 TCe ma jeździć na gazie, to warunkiem bezproblemowej eksploatacji jest montaż dobrego systemu i pilnowania temperatury. Są na rynku silniki z przebiegiem ponad 200 tys. km na LPG i nadal jeżdżą bez problemu. Nie zdarza się, by trzeba było regulować zawory, co zresztą nie jest proste przy systemie z tzw. szklankami popychaczy.

Zalety silnika 1.4 TCe:

  • Dobre parametry i zużycie paliwa
  • Stosunkowo prosta i tania w serwisie konstrukcja
  • Współpraca z LPG (wtrysk pośredni)

Wady silnika 1.4 TCe:

  • Dość delikatny, więc wymaga dbałości
  • Nieodporny na przegrzanie
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSprawdzone sposoby na wyczyszczenie przypalonych garnków
Następny artykułMłodzi Kanadyjczycy nie wytrzymują psychicznie