A A+ A++

Niesamowicie nowoczesna, zaawansowana technicznie, wydajna jednostka benzynowa powstała przy współpracy dwóch wielkich firm. To może oznaczać tylko jedno – wielki sukces. I ten został osiągnięty, ale taki, jakiego mogą spodziewać się użytkownicy. 

Niedługo po premierze jednostka znana pod nazwą 1.6 THP została nagrodzona w plebiscycie International Engine of the Year i przez 10 lat zdobywała główną nagrodę w kategorii silników od 1,4 do 1,8 l pojemności. Trudno nie nazwać tego sukcesem, ale tylko dla producentów.

Motor instalowano w różnych modelach koncernu PSA (Citroen i Peugeot), a także w autach BMW oraz marki Mini. Miał zastąpić starsze, większe silniki wolnossące i zrobił to doskonale, oferując bardzo dobre osiągi za sprawą wysokiego momentu obrotowego (nawet od 1200-1400 obr./min.). Wyposażony w turbodoładowanie system zmiennych faz rozrządu i wtrysk bezpośredni — nawet przy dynamicznej jeździe — potrafi zadowolić się niedużą ilością paliwa. Moce generowane przez ten silnik to zwykle od 150 do 225 KM, ale najmocniejsze wersje PureTech generują nawet 272 KM. Na tym, niestety, koniec zalet.

Zasadniczym problemem, szczególnie w pierwszej serii silników (do 2010–2011 r.) jest wadliwy napinacz rozrządu, który pracuje na oleju z układu smarowania silnika. Napinacz powoduje rozciąganie się łańcucha rozrządu, ten z kolei wpływa negatywnie na pracę zmiennych faz rozrządu i całego silnika, co skutkuje nieprawidłowym spalaniem paliwa, a to przekłada się na tworzenie dużej ilości nagaru. Całość tworzy zamknięty obieg problemów, gdzie jeden napędza drugi, a drugi kolejny i tak dalej.

Konsekwencje? Rozciągnięty łańcuch rozrządu, nagar czy nadmierne spalanie oleju to jeszcze najmniejsze problemy. Gorzej, kiedy dochodzi do zatarcia wałków rozrządu czy uszkodzenia głowicy. Niekiedy też pierścienie tłokowe są tak zniszczone przez nagar, że rysują powierzchnię cylindra i spalania oleju nie da się już zatrzymać.

Czy to zły silnik? Tak. Czy da się z nim żyć? Również. Czego więc potrzebuje? Świadomego użytkownika i podejścia jak do jednostki wyczynowej. Częste zmiany oleju, skrupulatny serwis i jak najszybsze reagowanie na najmniejsze nawet usterki eliminują większość problemów. Ważne, by czyścić silnik z nagaru najpóźniej co 50-60 tys. km, a łańcuchowy rozrząd wymieniać co 100 tys. km.

Zalety silnika 1.6 THP:

  • Znakomita charakterystyka (przebieg momentu obrotowego i moc)
  • Bardzo niskie zużycie paliwa (szczególnie mocne warianty)

Wady silnika 1.6 THP:

  • Liczne i kosztowne usterki
  • Zaniedbania prowadzą do dużych zniszczeń
  • Skomplikowana konstrukcja
  • Wszystkie nowoczesne (czyt. drogie) rozwiązania, jakie mają silniki benzynowe
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułStarostwo Powiatowe w Żywcu – najnowsze informacje!
Następny artykułUSA. Na krótko przed wizytą Bidena w Pittsburghu zawalił się most