Benzynowe silniki wolnossące tworzone przez producentów PSA były jednymi z najlepszych, najtańszych w serwisie i naprawach, doskonale sprawdzających się z instalacją gazową. Przyjrzyjmy się konstrukcji i zaletom jednego z popularniejszych w ostatnich latach, choć swoje lata już ma.
Pierwsze jednostki rodziny TU pojawiły się w latach 80. pod maską popularnych modeli Citroëna i Peugeota, od miejskich po kompakty. Jednym z najlepszych był motor o pojemności 1,6 litra o oznaczeniu TU5. Wczesne wersje z lat 90. miały oznaczenie XU6 i nie należy ich mylić z TU5.
Cechą charakterystyczną jednostek TU jest pojemność 1587 cm3 niespotykana w innych francuskich silnikach 1.6. Miały 8- lub 16-zaworową głowicę i wtrysk jedno- lub wielopunktowy. Moce to z reguły od 88 do 115 KM, choć najmocniejszą wersją była sportowa 118-konna (GTi).
Silnik zaczęto stosować pod koniec lat 90. Trafił m.in. pod maskę Citroëna Saxo i C3 czy Peugeota 206 i 207, Citroëna Xsary i C4 oraz Peugeota 306 i 307. Silnik był tak dobry, że rozwinięto go do wersji EC5 (nazwa 1.6 VTi) i montowano w Citroenie C-Elysee do 2018 r.
Trudno w przypadku TU5 mówić o wadach. Czasami padnie cewka zapłonowa, innym razem przepustnica, a największym problemem mogą być wycieki oleju. Wczesne wersje miewają problemy z układem zapłonowym, ale to raczej z braku serwisu. Najgorszym wrogiem silnika TU5 są zaniedbania i wysokie przebiegi. Nierzadko użytkownicy skarżą się na spalanie dużej ilości oleju. Wymiana pierścieni może pomóc, ale w praktyce najlepiej dolewać olej lub sprzedać auto. Naprawa może opłacać się najwyżej w C-Elysee i bliźniaczym Peugeocie 301 oraz sportowych wariantach.
Do zalet należy przyjemna charakterystyka i dynamika, ale tylko w samochodach do segmentu B. W Saxo czy 206 to prawdziwa rakieta. Nieco inaczej jest w 109-konnych Citroënie C4 lub Peugeocie 307, a tym bardziej w Xsarze Picasso. Dynamika jest raczej przeciętna. W samochodach kompaktowych motor słynie też ze sporego zużycia paliwa, dlatego chętnie montuje się do niego instalacje autogazu, który znosi doskonale.
Największy błąd, jaki można popełnić przy zakupie auta, to wybrać model z silnikiem 1.6 VTi o pojemności 1598 cm3, stworzonym razem z BMW. To wadliwy silnik podobny do 1.6 THP. Można też poznać go po mocy 88 kW (120 KM). Pojawił się w nowszych modelach, jak Citroën C3 II i C4 II, Peugeot 207 i 308. Najłatwiej o pomyłkę w modelu 207, który był też dostępny z TU5. Z kolei zmyłką jest nazwa VTi z modelu C-Elysee – to silnik TU5.
Zalety silnika 1.6 16V:
- Tylko drobne usterki
- Wysoka trwałość
- Niskie koszty serwisu i napraw
- Dobra współpraca z LPG
Wady silnika 1.6 16V:
- Wyeksploatowanie wielu sztuk
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS