A A+ A++

Pierwszy silnik z rodziny Zetec zadebiutował w 1998 r. głównie z myślą o Fordzie Focusie i do samego końca, przez trzy generacje, był jedną z podstawowych jednostek dla tego modelu. To w tym aucie zakończono jego produkcję. Przyjrzyjmy się jego ostatniej wersji o skomplikowanej nazwie 1.6 Ti-VCT. 

Benzynowy, wolnossący silnik Forda z pośrednim wtryskiem benzyny należy do rodziny Zetec-SE charakteryzującej się pojemnością 1596 cm3 w całym okresie produkcji do 2018 r. Podstawę dała firma Yamaha, która pomagała wówczas koncernowi Forda projektować kompaktowe, lekkie jednostki. Motor w wersji 100-konnej przez lata napędzał Focusa I i II, a na potrzeby drugiej generacji oraz trzeciej generacji Mondeo w  2004 r. uzbrojono go w zmienne fazy rozrządu o nazwie Twin Independent Variable Cam Timing (Ti-VCT). To niezależna regulacja faz rozrządu obu wałków – dla dolotu i wydechu.

Dzięki tej modyfikacji silnik stał się wydajniejszy i mocniejszy – 115 i 125 KM, choć były też wersje 110- i 120-konna. W tych odmianach pojawił się również w Focusie trzeciej generacji i był oferowany do końca produkcji. Stał się podstawą do przygotowania silnika 1.6 EcoBoost.

Silnik miał swoje wpadki we wczesnych latach, np. potrafił wchłonąć sporo oleju, ale Ti-VCT pozbawiono takich niedoróbek. Co ciekawe, zdarzały się pojedyncze zatarcia tego silnika. Trudno ustalić powód, a Ford wzorowo załatwiał tę sprawę, wymieniając go na nowy. Ogólnie jednak klienci nie narzekają, a importer oferował nawet wersję na gaz. Tu warto jednak podejść do tematu zachowawczo i — jeśli instalacja nie jest wysokiej klasy — zrezygnować z zakupu. Lepiej samemu zlecić montaż autogazu z funkcją lubryfikacji lub udziału benzyny celem chronienia gniazd zaworowych.

Dobrze jest zmieniać pasek rozrządu częściej niż co 180 tys. km, jak sugeruje producent. Olej wymieniany co 10-15 tys. km zmniejsza ryzyko uszkodzenia wariatorów faz rozrządu. Jeśli silnik straci moc, może to być przyczyną, ale zdarzają się też usterki sterownika silnika. Niezmiernie rzadko motor ten ulega poważnym awariom.

Niestety, nawet najmocniejsza, 125-konna odmiana jest odpowiednia najwyżej do Forda Focusa czy C-Maxa, ale nie do Mondeo. W tym aucie ma zdecydowanie za słabe osiągi, a i apetyt na paliwo jest spory. Komfort jazdy jest też raczej przeciętny, nie tylko ze względu na niską moc, ale i 5-biegową przekładnię.

Zalety silnika 1.6 Ti-VCT:

  • Dość prosta konstrukcja
  • Niskie koszty napraw
  • Nieduże wymagania serwisowe
  • Niska awaryjność
  • Popularność

Wady silnika 1.6 Ti-VCT:

  • Nie każda instalacja autogazu się do niego nadaje
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowy kolejowy rozkład jazdy. Są korzystne zmiany w Kujawsko-Pomorskiem
Następny artykułWojna na Ukrainie. Rosyjska bomba spadła przy Ławrze Świętogórskiej