A A+ A++

Jedna z podstawowych jednostek napędowych Fiata po roku 2000 przez 20 lat zyskała wyłącznie pozytywne opinie, ale dotyczące trwałości, niezawodności oraz kosztów serwisu. Przeszła kilka modyfikacji, ale w całym okresie produkcji brakowało jednego – mocy. 

Podstawowy wariant tego silnika generuje 69 KM i nie zmieniło się to przez 20 lat. Niezależnie od zmian technicznych, odmiana 8-zaworowa stawała się – przynajmniej w teorii – bardziej ekonomiczna, ale nie dynamiczna. Od 2007 r. dostała np. zmienne fazy rozrządu, ale wyłącznie w celu poprawy procesu spalania przy różnym obciążeniu. Ten sam silnik występował w latach 1999-2005 z głowicą 16-zaworową o mocy 80 KM, lecz tylko w kilku modelach, jak np. Stilo czy Idea i dość szybko go wycofano. Skupmy się więc na tej słabszej, popularniejszej wersji.

Podchodząc uczciwe do tego napędu, to jest on słaby nawet w najmniejszych modelach, jak Fiat Panda czy 500. Do tego ma liniową charakterystykę, która nie zmienia tempa rozpędzania niezależnie od obrotów. 13-14 s to absolutne minimum, jakie trzeba, by którykolwiek model oferowany przez Fiata z tą jednostką uzyskał prędkość 100 km/h, a 140 km/h w ogóle trudno osiągnąć. Co ciekawe, podobnie jak z przyspieszaniem, jest ze spalaniem. Niezależnie od stylu jazdy i obciążenia, zawsze mieście się w granicach od 5 do ok. 7 l/100 km i trudno je zmienić.

Jako miejskie źródło napędu jest jednak doskonały, bo absolutnie niezawodny. Usterki? Nie ma czegoś takiego – jedynie przypadkowe. Mogą je powodować ogromne zaniedbania lub niewłaściwe ingerencje. Co ciekawe, nawet rozrząd do 2005 r. był bezkolizyjny. Pasek należy wymieniać co 100 tys. km, ale by faktycznie pękł, trzeba mocno ten przebieg przekroczyć. Olej? Byle jakiś był. Dopiero od 2007 r. warto stosować niską lepkość. LPG? Żaden problem – nawet producent to oferował.

Nie, żeby silnik nie wymagał absolutnie niczego, bo po dużym przebiegu czasami trzeba wyczyścić przepustnicę, wymienić cewkę zapłonową czy któryś z czujników, ale to nie usterki, lecz zwykłe zużycie. Cytując niektórych użytkowników, niezależnie od modelu Fiata: “ten silnik to najlepsza część w samochodzie”. I to jest fakt, tylko żeby jeszcze miał więcej mocy.

Najczęściej i najdłużej 1.2 8V montowano w modelu Panda drugiej i trzeciej generacji. Co ciekawe, tylko w drugiej i w tym modelu, ale w wersji 4×4, miał on moc 60 KM. Nawet odmiany na LPG miały 69 KM. Od początku produkcji Fiata 500 do 2020 r. silnik 1.2 był bazową jednostką.

Zalety silnika 1.2 8V/16V:

  • Praktycznie całkowita bezawaryjność
  • Ogromna trwałość (bez problemu przebiegi rzędu 300-400 tys. km)
  • Niskie spalanie niezależnie od stylu jazdy
  • Bardzo niskie koszty serwisu i napraw
  • Doskonała współpraca z LPG

Wady silnika 1.2 8V:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowe miejsca w żłobkach
Następny artykułWzruszająca historia z Warszawy. Motornicza tramwaju pomogła głodnej Ukraińce i jej dziecku