A A+ A++

Markę Energica znamy głównie dzięki wyścigom motocykli elektrycznych MotoE, w których włoski producent ma wyłączność na dostarczanie jednośladów od początku tej rywalizacji, czyli od roku 2019. W ofercie cywilnej dostępne były jak dotąd dwa nakedy – Eva Ribelle i EsseEsse 9 oraz sportbike Ego. Do tej trójki dołączył właśnie motocykl adventure – Experia.

Nie jest to pierwsze elektryczne adventure w historii. Od kilku lat podobny motocykl – DSR – sprzedaje także amerykańska firma Zero. Włoski producent poszedł jednak nieco dalej niż Amerykanie – w odróżnieniu od Zero, Energica wygląda jak “prawdziwy” motocykl klasy adventure – wymiarami nie różni się od spalinowej konkurencji, a o napędzie elektrycznym świadczy tylko brak konwencjonalnego silnika w ramie.

Energica

Technicznie zbudowanie dużego turystyka napędzanego prądem nie stanowi problemu już od dawna. Wyzwaniami, z jakim musieli się mierzyć konstruktorzy były odpowiednio duży zasięg i czas ładowania. Zwykle elektryki wypadały tutaj blado w porównaniu do spalinowej konkurencji, dlatego główny ciężar produkcji kładziony był na motocykle miejskie i motocrossowe. Jak zapewnia Energica, problem zasięgu i czasu ładowania udało się rozwiązać.

Nowy silnik elektryczny o strasznie skomplikowanej nazwie PMASynRM dysponuje dość umiarkowaną mocą 102 KM i maksymalnym momentem obrotowym 115 Nm. Parametry nie robią wprawdzie wrażenia, szczególnie jak na napęd elektryczny, za to deklarowany zasięg już tak. Producent obiecuje, że w trybie mieszanym akumulator o pojemności 22,5 kWh zapewni Energice 420 km zasięgu w trybie miejskim. Jazda wyłącznie autostradą skróci go do 220 km, co też jest niezłym wynikiem. Warto zauważyć, że prędkość maksymalna została ograniczona do 180 km/h. Czas ładowania do 80 procent przy wykorzystaniu szybkiej ładowarki wynosi około 40 minut.

Energica ExperiaEnergica

Konstrukcja tego motocykla została oparta na nowej rurowej ramie kratownicowej. Zawieszenie pochodzi od Sachsa – regulowany widelec ma golenie o średnicy 43 mm, z tyłu pracuje centralny amortyzator. Skok zawiasu – 150 mm wskazuje, że motocykl przeznaczony jest wyłącznie na utwardzone drogi. Za hamowanie odpowiedzialny jest układ Brembo z tarczami o średnicy 330 mm i radialnymi 4-tłoczkowymi zaciskami. Z układem współpracuje ABS na zakręty produkcji Boscha.

W standardowym wyposażeniu nie mogło zabraknąć bogatego pakietu technologii. Do wyboru jest siedem siedem ustawień – cztery presety fabryczne i trzy konfigurowalne. Dostępne są cztery tryby jazdy: Eco, Urban, Rain i Sport oraz trzy stopnie hamowania z odzyskiem energii – High, Medium i Low. Funkcję tę można także wyłączyć. Jest także asystent parkowania i system ułatwiający manewrowanie. Waga motocykla to 260 kg, co, trzeba przyznać jest wartością akceptowalną dla tego typu sprzętu. Cena modelu Experia nie została jak dotąd podana do wiadomości.

Energica ExperiaEnergica

Przeczytaj także: Energica Eva Ribelle.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZAPROSZENIE – Transport humanitarny do Żytomierza
Następny artykułObchody 191. Rocznicy Zwycięskiej Bitwy pod Rajgrodem