– Opinia uzupełniająca, jak i całość materiału dowodowego będzie analizowana przez prokuratora w priorytetowym tempie. Na jej podstawie prokurator może zdecydować o ewentualnej zmianie zarzutów – zaznacza prok. Anna Adamiak. O tym, czy tak będzie, prokuratura zdecyduje po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału, a to są co najmniej dwa tomy akt.
Ewentualna zmiana kwalifikacji czynu ze spowodowania wypadku śmiertelnego na spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym to istotny szczegół w kontekście oczekiwanej ekstradycji Sebastiana M. W przypadku pierwszego czynu grozi kara do 8 lat więzienia, a za spowodowanie katastrofy od roku do 12 lat więzienia.
Dlaczego zmiana zarzutu może blokować ekstradycję
Problemy może rodzić odmienne podejście śledczy polskich i emirackich do sprawy karalności w przypadku spowodowania śmiertelnego wypadku.
– Co do zasady, w ZEA, podobnie jak w Wielkiej Brytanii, w przypadku spowodowania wypadku śmiertelnego możemy mówić o odpowiedzialności majątkowej w oparciu o przepisy prawa – wyjaśnia prok. Anna Adamiak. To oznacza, że sprawca jest obciążany grzywną, koniecznością wypłaty odszkodowania, zadośćuczynienia. W Polsce zaś karą w takiej sytuacji jest ograniczenie wolności.
Aby doszło do ekstradycji, zarzut przedstawiony przez stronę polską musi być traktowany również w ZEA jako przestępstwo. I tu dochodzimy do sedna problemu … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS