A A+ A++

Publikacja z dnia: 12-01-2023 13:01

W środę 11 stycznia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie przeprowadziła spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami gminy Nowe Miasto, przez którą ma przebiegać jeden z wariantów projektowanej drogi ekspresowej S5.

W tym tygodniu kończą się spotkania z mieszkańcami gmin z województwa warmińsko- mazurskiego, w przyszłym zaś rozpoczynają się dyskusje w gminach województwa kujawsko-pomorskiego.

W spotkaniu, w Nowym Mieście obok gospodarza wydarzenia GDDKiA udział wzięli projektanci przyszłej drogi z Biura Projektów TRAKT z Katowic. W sali widowiskowej MCK pojawili się lokalni samorządowcy; burmistrz Józef Blank, starosta Andrzej Ochlak, wójt Tomasz Waruszewski, przewodniczący Rady Miejskiej w Iławie Michał Młotek oraz radni miasta, powiatu i gminy Nowe Miasto. Z uwagi na zbieżność terminów zabrakło u nas parlamentarzystów.

Ci jednak wypowiadali się na wcześniejszym zebraniu, które miało miejsce w Lubawie. Ich głos współgrał z wystąpieniami tamtejszych samorządowców wspieranych przez odpowiedników z Ostródy i Działdowa. Wszyscy łącznie z przedstawicielami lubawskiego biznesu optowali za wariantem tzw. zielonym W2.

Identyczne stanowisko wyraził burmistrz Nowego Miasta Józef Blank mocno wspierając swoich lubawskich kolegów.

– Ja osobiście nie biorę innego wariantu pod uwagę jak wariant drugi, natomiast też taka prośba do projektantów, żeby tak poprowadzić przebieg tego korytarza drogi aby uciążliwości i skutki dla mieszkańców gminy Nowe Miasto i powiatu naszego były jak najmniejsze. Ja sobie zdaję sprawę, że wszystkich kolizji się nie uniknie, nie mniej jednak w interesie nas tutaj wszystkich, również samorządowców gminy Nowe Miasto, gminy Kurzętnik, Nowego Miasta Lubawskiego jest to aby ta droga była jak najbliżej nas, bo mamy tereny inwestycyjne, mamy możliwości dalszego rozwoju a jednocześnie każdy kilometr przejazdu tych tysięcy samochodów cziężarowych to są potężne koszty dla naszych przedsiębiorców a chcemy żeby się tworzyły nowe miejsca pracy, żeby region sie rozwijał. Wiemy też, że przebieg takiej drogi na terenie powiatu to też dodatkowy bonus do dalszego rozwoju. O to apeluję i myślę, że chyba tu wszyscy będziemy zgodni, żeby właśnie nad tym wariantem dyskutować – mówił burmistrz Jożef Blank.

Vox Populi, Vox Dei

– Chciałbym, żeby przedstawiciele biura projektowego mieli też świadomość co do specyfiki gminy Nowe Miasto Lubawskie przez którą poprowadzono ten wariant zielony, drugi. Gmina Nowe Miasto Lubawskie jest gminą rolniczą – 60% obszarów gminy to są tereny rolne i specyfiką tego terenu jest to, że ci rolnicy są silnie przywiązani do swojej ziemi, jest to historyczne uwarunkowanie, po prostu tak jest. Trzeba mieć także ten argument na względzie projektując drogi – mówił wójt Waruszewski.

– Z punktu widzenia mojego tutaj władz gminy Nowe Miasto Lubawskie to chcę powiedzieć, że w takim kształcie nie wiem, czy będziemy dalej popierać wariant drugi. Dla nas istotne są węzły drogowe, mamy jeden węzeł obok Skarlina w lesie i to wszystko. To jest dla nas kluczowe. Dzisiaj to jest więcej zagrożeń niż szans dla nas, dla gminy Nowe Miasto – kontynuował wójt.

– Ja na pewno z radą gminy przedyskutujemy ten temat i być może zrewidujemy nasz pogląd, bo jak wiecie poparliśmy ten wariant zielony ale poparliśmy go w momencie kiedy przyszło tych pięć wariantów, gdzie Państwo mówili, że nie wiadomo gdzie będą jeszcze te węzły, więc teraz już wiem gdzie te węzły są, wiem że ma jakiś MOP ma być, więc to wszystko musimy przeanalizować i po prostu przekażemy Państwu w terminie ostateczne nasze stanowisko w tej kwestii. Drugi wariant czerwony on w niewielkim stopniu przechodzi przez naszą gminę, nad Jamielnikiem, budzi znacznie mniej kontrowersji niż wariant zielony – zwracał się do przedstawicieli GDDKiA gospodarz gminy.

Wystąpienie wójta Tomasza Waruszewskiego zgromadzeni w sali przyjęli z oklaskami. Ci najbardziej zainteresowani zabierali głos w dyskusji. Dzielili się swoimi obawami co do skutków jakie wywrze projektowana inwestycja na ich prowadzoną działalność rolniczą, agroturystyczną. Mocno wybrzmiały głosy osób troszczących się o ochronę środowiska i przyrody. Nie zabrakło w nich osobistych emocji, zaś niektóre wystąpienia były naprawdę barwne. Wspólnym mianownikiem wystąpień mieszkańców gminy Nowe Miasto był stanowczy sprzeciw wobec wariantu przebiegającego przez tereny ich gminy.

Droga ekspresowa S5

Odcinek S5 połączy drogą szybkiego ruchu drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Inwestycja zlokalizowana jest w zachodniej części województwa warmińsko – mazurskiego ( powiaty: ostródzki, iławski i nowomiejski) i północno – wschodniej części województwa kujawsko – pomorskiego ( powiaty: brodnicki, grudziądzki, wąbrzeski i chełmiński).

Proponowane warianty przebiegu drogi S5 wynikają z przeprowadzonego wcześniej studium korytarzowego uzgadnianego z samorządami zakończonego w czerwcu 2020 roku.

W roku 2024 zakończony będzie etap z wyznaczeniem trasy, opracowania szczegółowe i wtedy złożony zostanie wniosek o decyzję środowiskową. Zakładany czas na ten proces to dwa lata, czyli rok 2026.

Przełom dekady, ewentualnie wczesne lata trzydzieste to przewidywany koniec zadania. Jego harmonogram oparty jest na wcześniej realizowanych zadaniach przez olsztyński oddział GDDKiA. Zadanie będzie wykonywane w systemie “projektuj i buduj” i jego rozpoczęcie przewidywane jest na pierwszy kwartał 2029 roku i zakończenie do końca 2032 roku.

(Grzegorz Podkomorzy fot.gp)

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMałgorzata Ostrowska-Królikowska sprosta wyzwaniom? “Bardzo boi się nadchodzących miesięcy”
Następny artykułKonsultacje i porady w Dniu Promocji Zdrowia