Jak piszą eksperci, ten naddujnaski kraj nie jest wyjątkiem, a dysproporcje w dostępie do ładowarek pokrywają się z wysokością PKB i podziałem na państwa bogatej północy versus biedniejsze tereny Europy Południowej i Środkowej. Zjawisko to uwypukla także ogromna różnica pomiędzy trzecimi na liście Niemcami (niemal 20 proc. wszystkich punktów ładowania w UE) a czwartymi w tym zestawieniu Włochami (zaledwie niecałe 6 proc.). Stawkę zamykają Cypr i Malta, które posiadają zaledwie odpowiednio 70 i 96 ładowarek (dane z 2020 roku).
Z tego powodu specjaliści z ACEA zaapelowali do Komisji Europejskiej o wyznaczenie każdemu krajowi wspólnoty konkretnego celu do osiągnięcia na najbliższe lata – dotyczy to nie tylko liczby punktów ładowania dla aut elektrycznych, lecz także stacji dedykowanych pojazdom z napędem wodorowym. A jest sporo do nadrobienia. Według wyliczeń brukselskich urzędników, do osiągnięcia planowanego spadku emisji dwutlenku węgla emitowanego przez samochody o 50 proc. do 2030 roku, potrzeba aż około sześciu milionów publicznych punktów do ładowania. Tymczasem obecnie do dyspozycji Europejczyków oddano zaledwie 225 tys. takich instalacji.
W Polsce doliczono się niemal 1700 ładowarek, co plasuje nas w końcowej części zestawienia. Mimo niedoborów w infrastrukturze, w naszym kraju sprzedaż aut elektrycznych i hybryd typu plug-in rośnie w zaskakująco dynamicznym tempie. Okazuje się bowiem, że w pierwszym półroczu 2021 roku w Polsce przybyło o prawie 178 proc. więcej elektryków niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Jeszcze lepiej wypadł rynek hybryd-plug in – w przypadku aut z tym napędem mówimy o wzroście rzędu prawie 260 proc. Swoją cegiełkę do tego rekordu dołożyli sami producenci samochodów, który coraz częściej polskim klientom proponują właśnie ten typ napędu, sprawdzający się również w krajach z ubogą siecią publicznych ładowarek. W ostatnich kilkunastu miesiącach swoje modele hybryd plug-in wypuścili m.in. Lexus (SUV NX 450h+), Porsche (z odświeżoną wersją Panamery) czy hiszpańska Cupra (Formentor e-Hybrid).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS