Ryzyko potrącenia przez zelektryfikowany samochód jest średnio dwukrotnie wyższe niż w przypadku pojazdu spalinowego, a w miastach elektryki są dla niechronionych uczestników ruchu drogowego nawet trzykrotnie groźniejsze niż klasyczne auta. Brytyjscy naukowcy ostrzegają, że problem dotyczy też aut z napędem hybrydowym i powinien doczekać się systemowego rozwiązania. Wraz z upowszechniania się samochodów zelektryfikowanych pojazdów, będzie szybko narastał.
Niepokojące dane płyną z analizy brytyjskiego zespołu badawczego z “Journal of Epidemiology&Community Health”, który przeanalizował wypadki z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego, do jakich doszło w Wielkiej Brytanii w latach 2013-2017. Wnioski nie napawają optymizmem.
Brytyjczycy przeanalizowali dane dotyczące wszystkich udokumentowanych potrąceń pieszych (96 285 przypadków) przez samochody osobowe. W zdecydowanej większości przypadków – aż 71 666 zdarzeń – uczestniczyły samochody spalinowe, co w ogromnej mierze wynika z popularności tego rodzaju pojazdów. Zaledwie 2 proc, wypadków (1652 proc.) to zdarzenia z udziałem samochodów elektrycznych. W tym konkretnym badaniu oznacza to pojazdy bateryjne (BEV) i hybrydy plug-in.
W obszernym raporcie czytamy np., że o ile w przypadku aut spalinowych w obszarze zabudowanym doszło do 88 proc. wypadków, o tyle dla elektryków wynik wynosił już 94 proc. Po części tłumaczyć to można faktem, że właściciele elektryków rzadziej zapuszczają się w trasy. Inne wnioski dają jednak dużo poważniejsze powody do niepokoju.
Alarmująco wygląda chociażby analiza ryzyka potrącenia przez pojazd z konkretnym rodzajem napędu.
O ile analiza zdarzeń do jakich doszło poza obszarem zabudowanym nie potwierdziła tezy, że auta elektryczne stwarzają większe zagrożenie, o tyle – w przypadku obszaru zabudowanego – dane nie pozostawiają złudzeń. Zdaniem Brytyjczyków w miastach auta elektryczne są dla pieszych nawet trzykrotnie groźniejsze niż klasyczne samochody spalinowe.
Przyczyny takiego stanu rzeczy łatwo wytłumaczyć. Samochody elektryczne łączą dwie – bardzo niebezpieczne dla niechronionych uczestników ruchu – cechy: cichą pracę i duże przyspieszenie. Oznacza to, że nawet jeśli pieszy zauważy nadjeżdżające auto, tempo nabierania przez pojazd prędkości może być … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS