Popularna wśród najmłodszych czytelników filia Miejskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie wystartowała z nowym projektem. W sieci można obejrzeć pilotażowy odcinek „Abecadła TV”. Otwiera on cykl filmów edukacyjnych rozwijających kompetencje czytelnicze.
Filmy nagrywane są w Abecadle, a autorami scenariuszy oraz prowadzącymi są bibliotekarze, którzy przez lata wyspecjalizowali się w pracy z dziećmi. Mają doświadczenie nie tylko w zakresie prowadzenia działań animacyjnych, ale i wiedzę, którą chętnie podzielą się z innymi dorosłymi. Fundusze na swoje nowe, dodatkowe działania zdobyli z Narodowego Centrum Kultury, a konkretniej z programu „Kultura w sieci”.
Czemu służyć ma „abecadłowa telewizja”?
— Poprzez aktywizację i uświadomienie opiekunów mamy nadzieję na popularyzację kontaktu dziecka z książką, a w dalszej perspektywie zwiększenia poziomu czytelnictwa — przyznaje Krzysztof Dąbkowski, dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej. I wskazuje zalety nowego projektu bibliotekarzy: — Produkcja charakteryzująca się wysoką jakością dostarcza nie tylko rozrywki dla całej rodziny, ale przede wszystkim jest gotowym narzędziem do oswajania dziecka z literaturą.
Dyrektor MBP wskazuje najważniejsze obszary, w których bibliotekarze chcą wspierać rodziców i opiekunów mających ochotę budować w dzieciach miłość do książek: — Z treści dowiedzieć się można, jak dobierać literaturę do wieku oraz jak wybierać wartościowe książki, jak wyrobić w dziecku nawyki czytelnicze i jak wykorzystywać słowo pisane do codziennej zabawy — dodaje Krzysztof Dąbkowski.
Gospodyni Abecadła, czyli jego kierownik, Ewa Romejko, przyznaje z kolei, że filia MBP, która działa z myślą o najmłodszych olsztyńskich czytelnikach, to wyjątkowe miejsce, które nie mieści się w ramach tradycyjnej biblioteki. I nic dziwnego, bo poza regałami zapełnionymi książkami, można znaleźć w nim mnóstwo zabawek, gier planszowych i innych rzeczy, które sprawiają, że trudno się tam nudzić.
— Wszystkim biblioteka kojarzy się z wypożyczaniem książek, ale u nas jest zupełnie inaczej. Codziennie mamy różne propozycje dla dzieciaków i ich rodziców. Mamy warsztaty, lekcje biblioteczne, zajęcia plastyczne, zajęcia komputerowe — wylicza kierowniczka Abecadła. I dodaje: — Chcemy pokazać dzieciom, że książkę można nie tylko przeczytać, ale i wykorzystać ją jako narzędzie do zabawy.
Do zalet wspólnego czytania z dziećmi nie trzeba chyba nikogo przekonywać, ale może warto przypomnieć słowa psycholog Anny Górskiej, którą bibliotekarze zaprosili do udziału w pilotażowym odcinku „Abecadła TV”. Podkreśla ona, że czas spędzony nad książką jest okazją do pogłębiania więzi z dzieckiem.
— To jest szczególny czas, kiedy dziecko ma rodzica na wyłączność. Ma jego uwagę, ma jego skupienie, a uwagi i skupienia potrzebujemy wszyscy. To także czas bliskości fizycznej, bo można w tym czasie być bardzo blisko swojego dziecka. To także czas bez rozpraszaczy — wylicza korzyści pani psycholog.
A to przecież dopiero początek długiej listy, bo wartość książek jest naprawdę trudna do przecenienia.
— Czytanie niesamowicie wpływa na rozwój dziecka, kształtuje jego inteligencję emocjonalną — wyjaśnia Anna Górska.
Jak tłumaczy pani psycholog, emocje bohaterów książek mogą być dobrym pretekstem do tego, by o uczuciach rozmawiać ze swoim dzieckiem. Pytać, jak ono by zareagowało na tę sytuację, jak by się zachowało, co by czuło, jak sobie z tymi emocjami poradziło.
— Mamy dzięki temu okazje lepiej poznać swoje dziecko — podkreśla Anna Górska.
Zdaniem pani psycholog ogromną zaletą czytania jest to, że jest ono wspaniałym treningiem dla naszego mózgu, dla naszej pamięci.
Olsztyńskie Abecadło było jedną z tych instytucji kultury, które bardzo aktywnie wykorzystywały internet do tego, by nie tracić kontaktu ze swoimi czytelnikami w czasie, kiedy z uwagi na obostrzenia sanitarne, nie mogli oni osobiście odwiedzać biblioteki. Bibliotekarze właściwie od początku pandemii dzielili się z dziećmi i ich rodzicami pomysłami na to, jak można kreatywnie spędzać czas w domu. Kontynuowali tym samym pracę, którą wykonują na co dzień, a która nie ogranicza się tylko do pośredniczenia między książkami a czytelnikami, ale która wychodzi też naprzeciw potrzebom młodych czytelników.
— Założeniem projektu „Abecadło TV” jest wyrównanie szans wszystkich dzieci. W szczególności tych, które mają utrudniony dostęp do oferty kulturalnej. Mamy nadzieję, że dzięki udostępnionym materiałom edukacyjnym najmłodsi zyskają szansę uczestniczenia w wychowaniu literackim. Być może po raz pierwszy wezmą udział w zajęciach bibliotecznych — tłumaczy Katarzyna Masiewicz z działu promocji MBP w Olsztynie.
Bibliotekarze nie mają wątpliwości co do tego, że praca z małym czytelnikiem rozpoczyna się zawsze od pracy z osobą dorosłą. Widać to w nowym projekcie, ale widać było i w „stacjonarnych” i pozainternetowych działaniach Abecadła. Najmłodsze dzieci, w towarzystwie rodziców, mogły brać np. udział w cotygodniowych spotkaniach z cyklu Bajkoteka Malucha. Wspólna lektura jakiegoś tekstu literackiego stawała się w ich czasie punktem wyjścia dla dalszych działań: zajęć plastycznych czy ruchowych. Ważnym elementem takich działań było to, że sprzyjały one socjalizacji, bo zajęcia odbywały się w niewielkich i przyjaznych grupach. To była szansa także dla rodziców maluchów, by nie tylko zainspirować się doświadczeniem pań bibliotekarek, ale i nawiązać relacje z innymi rodzicami.
Teraz, po chwilowym wyciszeniu spowodowanym ograniczeniami, jakie przyniosła pandemia, Abecadło znów nabiera wiatru w żagle i zachęca do tego, by ruszyć z nim w kolejną przygodę. Tym razem telewizyjną. Kolejne odcinki „Abecadła TV” powinny być dostępne na stronach internetowych MBP w Olsztynie już niedługo.
Daria Bruszewska-Przytuła
Dla kogo jest „Abecadło TV”?
— dla dzieci w wieku 0-10 lat;
— dla rodziców i opiekunów;
— dla bibliotekarzy, nauczycieli i osób związanych ze wczesną edukacją dzieci.Dlaczego warto?
— gotowe scenariusze, metody pracy i narzędzia do wykorzystania w domu;
— edukacja w zakresie roli książki w wychowywaniu i stymulowaniu rozwoju dzieci;
— umożliwienie dostępu do książek dzieciom, które mają z różnych przyczyn ograniczony dostęp do literatury;
— zaangażowanie w idee promocji czytelnictwa wśród najmłodszych;
— wartościowa rozrywka.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS