Turcja, Egipt i Tunezja zadomowiły się w czołówce ulubionych kierunków wakacyjnych. Grecja wciąż na pierwszym miejscu, ale przez cały sezon musiała toczyć bój o prymat z drugą na podium Turcją. Ceny w tym roku nieco wyższe, na co wpływ miał wzrost rezerwacji 5- i 4-gwiazdkowych hoteli, oczywiście z dominującym all inclusive.
Podziel się
Wczesne rezerwacje zapewniają dostęp do najszerszej oferty i pozwalają na lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klientów (Shutterstock.com)
Jeśli chodzi o wyjazdy na ferie 2020 egzotyka cieszy się coraz większą popularnością, to już ponad 17 proc. wyjazdów zimowych. Do najpopularniejszych kierunków dalekich należą Tajlandia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Malediwy, rośnie też zainteresowanie Chinami czy Kubą.
Opracowany przez Polską Izbę Turystyki raport opiera się na danych zebranych od trzech multiagentów internetowych: Fly.pl, Travelplanet.pl i Wakacje.pl. Wraz z opracowaniem dotyczącym wypoczynku dzieci i młodzieży prezentuje strukturę wyjazdów oraz preferencje turystyczne klientów biur podróży w sezonie letnim 2019. W tym roku został on rozszerzony obejmuje pełen okres sezonu letniego 2019 (od czerwca do września) oraz skupia się na wyjazdach rodzinnych.
Równocześnie przedstawiamy pierwsze prognozy dotyczące wypoczynku w krajach egzotycznych na zbliżający się sezon zimowy 2020. Dokąd wybierają się Polacy i ile są gotowi za egzotykę zapłacić?
Podsumowując ubiegły rok w turystyce, mówiło się o wyjątkowo tanich lastach i rywalizacji cenowej, obawiając się odejścia klientów od wczesnej rezerwacji i czekania na lasty. Ten scenariusz się nie sprawdził, świetne wyniki przedsprzedaży potwierdziły, że turyści wolą kupować z wyprzedzeniem, korzystając z najbogatszej oferty i bonusów oferowanych przez organizatorów.
ZOBACZ TEŻ: Powitaj Nowy Rok pod palmami. Co oferują biura podróży?
“Na wzmocnieniu pozycji Turcji i Tunezji straciły kierunki europejskie jedynie Bułgaria pozostała na niezmienionym poziomie, przy lekkiej zwyżce Cypru. Pokazuje to wciąż wysokie zapotrzebowanie na relatywnie tańsze produkty turystyczne w okresie wakacji. Koniec sezonu zakłócił upadek Thomasa Cooka, który pociągnął za sobą Neckermanna, na szczęście zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności zadziałały, potwierdzając stabilność rynku turystycznego” – powiedział Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki.
“Miniony sezon upłynął pod znakiem stabilnego i zrównoważonego wzrostu. Nieco trudniejszy koniec sezonu, zakłócony upadkiem biura Thomas Cook, który wstrząsnął europejskim rynkiem turystycznym, nie odbił się znacząco na sytuacji polskich klientów, głównie dzięki dobrym zabezpieczeniom ustawowym i sprawnym działaniom zarówno instytucji, jak i organizatorów oraz agentów turystycznych. Ostrożniejsze i bardziej dopasowane do potrzeb rynku planowanie podaży ofert przez organizatorów sprawiło, że w okresie wakacji wycieczek sprzedawanych w ostatniej chwili, po bardzo niskich cenach, było znacznie mniej niż w roku poprzednim. Zatem z najlepszych ofert mogli skorzystać w tym roku klienci dokonujący rezerwacji z większym wyprzedzeniem, szczególnie w tzw. okresie sprzedaży First Minute. Klienci coraz częściej podróżują i coraz bardziej świadomie wybierają miejsca na urlop. Wczesne rezerwacje zapewniają dostęp do najszerszej oferty i pozwalają na lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klientów. Mając to na względzie, już w połowie lata tego roku rozpoczęliśmy sprzedaż wakacji na kolejny sezon 2020, która dynamicznie” – informuje Jolanta Kołodziejczyk, dyrektor produktu Wakacje.pl.
Po ubiegłorocznym, ponad 30-procentowym wzroście wyjazdów z biurami podróży (według raportu PIT) obecny, kilkuprocentowy wzrost należy uznać za podtrzymanie wysokiej, wzrostowej fali zaufania do oferty polskiej branży turystycznej, konkurencyjnej cenowo do samodzielnie organizowanych wakacji, konkurencyjnej do oferty krajowej i przede wszystkim wiarygodnej.
“Wyraźny, 10-procentowy wzrost przeciętnego kosztu wypoczynku nie do końca mówi o rzeczywistej skali wzrostu cen ofert w poszczególnych segmentach. To raczej duży wzrost popytu na najbardziej luksusowe oferty w Turcji i Tunezji, który wywindował średni statystyczny koszt wakacji. Nie przy tym zapominać o przeciętnym wzroście płac, niemal dorównującym wzrostowi średniej rezerwacji” – skomentował Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i e-commerce Travelplanet.pl.
Z kolei Grzegorz Bosowski, prezes Fly.pl, przekazał: “Kończymy rok 2019 w optymistycznych nastrojach. Dla nas jako agenta był on sporym wyzwaniem ponieważ tegoroczna oferta w porównaniu z poprzednim sezonem była węższa, a ceny znacząco wyższe. Uważam, że brak ostrej walki cenowej w tym roku, która charakteryzowała ubiegły sezon, jest w długofalowej perspektywie korzystna dla naszej branży. Touroperatorzy donoszą o dobrych wynikach i poprawie rentowności, a to oznacza lepszą przyszłość, oczywiście o ile agenci również będą mogli na tym skorzystać.”
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS